۱۹ بهمن ۱۳۹۱، ۸:۲۳
کد خبر: 80533470
T T
۰ نفر
متخصص بيوتكنولوژي:پروبيوتيك ها به بلوغ سيستم ايمني بدن كمك مي كند

تهران - متخصص بيوتكنولوژي گفت :پروبيوتيك ها به محض تولد نوزاد به روده وارد مي شوند و به بلوغ سيستم ايمني بدن كمك مي كنند.

دكتر 'كیانوش خسروی دارانی ' روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، پروبیوتیك ها میكرو ارگانیسم های زنده ای هستند كه مصرف آنها به میزان كافی سبب اثراث سلامت بخش در مصرف كننده می شود .

وی ادامه داد: بدن موجودات تازه متولد شده فاقد هر گونه میكرو ارگانیسم است و به تدریج طی رشد ، انواع میكرو ارگانیسم ها در بدن ساكن می شوند و 'میكرو فلور' طبیعی بدن را تشكیل می دهند.

خسروی دارانی خاطر نشان كرد : میكرو فلور طبیعی نقش بسیار مهمی در تامین و حفظ سلامت ایفا می كند .هر گونه آسیب به میكروفلور مانع هضم و جذب مناسب مواد غذایی می شود .

وی اظهارداشت : از سوی دیگر آسیب فلور طبیعی سبب كاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی و همچنین احتمال ابتلا به انواع سرطان ها و افزایش روند پیری می شود .

وی با بیان اینكه پروبیوتیك ها در پیشگیری و درمان بیماری های اگزمای پوستی نیز موثر هستند ، گفت : تكامل سیستم ایمنی در بسیاری از نوزادان به دلیل عدم دریافت پروبیوتیك ها كاهش می یابد كه خود ناشی از تغذیه نوزادان با شیشه است.

خسروی دارانی افزود : شیر مادر حاوی پروبیوتیكهاست و استفاده ازشیر خشك موجب می شود كه وجود پروبیوتیك ها در بدن این نوزادان كم شود .

به گفته وی پژوهش ها نشان می دهد كه با مصرف پروبیوتیك ها و پری بیوتیك ها می توان در افراد مستعد از ابتلا به اگزمای پوستی (آتوپیك) جلوگیری كرد .

متخصص بیوتكنولوژی گفت : پروبیوتیك ها در درمان درماتیت آتوپیك (شایع ترین بیماری پوستی ) و همچنین نقش موثر پروبیوتیك ها در كنترل واكنش های ایمنی در بدن وجود دارد.

وی خاطرنشان كرد: بیماری آسم ممكن است توسط پروبیوتیك ها درمان و پیشگیری شود. نتایج یك مطالعه تحقیقاتی امكان پیشگیری پروبیوتیك ها از آلرژی غذایی را نشان می دهد.

علمی (4)**1354**1553
۰ نفر