جراحي اصلاح تغيير شكل اندام تحتاني با استفاده روش مدلسازي كامپيوتري با موفقيت انجام شد

تهران - متخصص ارتوپدي و جراح خبر داد: براي نخستين بار در كشور جراحي اصلاح تغيير شكل اندام تحتاني با استفاده از روش مدلسازي كامپيوتري و چاپ سه بعدي در طراحي قبل از عمل در بيمارستان طالقاني با موفقيت انجام شد.

به گزارش انجمن جراحان زانو ایران ، دكتر سهیل مهدی پور درخصوص این جراحی افزود : در این روش ابتدا رادیوگرافی و سی تی اسكن اندام تحتانی بیمار توسط نرم افزارهای اختصاصی و توسط مهندسی نرم افزار به مدل های سه بعدی از استخوان واقعی بیمار تبدیل می شودو محورهای اندام تحتانی در سه بعد اندازه گیری می شوند.

وی ادامه داد: پس از آن تغییر شكل اندام (دفورمیتی) در فضایی مجازی و به صورت كاملا دقیق (در حد میلی متر در درجه) طبق نظر جراح صورت می گیرد.

به گفته مهدی پور پس از اطمینان از میزان اصلاح مورد نظر، گایدهایی(وسایل راهنما) مخصوص توسط مهندسی بیومكانیك برای بیمار طراحی می گردد كه در آن برش های لازم طوری اعمال می شود كه دفورمیتی در سه بعد اصلاح پذیر خواهد بود و پس از تایید جراح، این گاید كه مختص بیمار است توسط دستگاه چاپ سه بعدی (Rapid-Proto Type) تولید شده و در اختیار جراح برای انجام عمل قرار می گیرد.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینكه در سالیان اخیر این روش در مراكز محدودی در دنیا به كار گرفته شده است و كاربردهای متعددی در رشته های مختلف جراحی دارد، گفت: این روش برای اولین بار با همكاری گروهی متشكل از مهندسین بیومكانیك، نرم افزار، متخصصان ارتوپدی و رادیولوژیست در اصلاح دقیق انحراف محوری اندام تحتانی در بیمارستان آیت الله طالقانی مورد استفاده قرار گرفت.

مهدی پور افزود: با توجه به پیشرفت های تكنولوژی و نقش علوم رایانه و مهندسی بیومكانیك در ارتقای اعمال جراحی ارتوپدی و لزوم همكاری متقابل مهندسی بیومكانیك ، رایانه و متخصصان مختلف ارتوپدی، رادیولوژی و پزشكی ورزشی در جهت ارتقای كمی و كیفی برنامه‌ریزی‌های قبل، حین و پس از اعمال جراحی ضروری است .

علمی (1)**1354**1544
۰ نفر