۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۷:۱۱
کد خبر: 80518815
T T
۰ نفر

ايران از ثبت جهاني مسجد ايروان استقبال مي كند

۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۷:۱۱
کد خبر: 80518815
ايران از ثبت جهاني مسجد ايروان استقبال مي كند

تهران - معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: ايران از ثبت مسجد ايروان در فهرست ميراث جهاني سازمان علمي، آموزشي و فرهنگي ملل متحد(يونسكو) استقبال مي كند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'مسعود علویان صدر' روز دوشنبه در دیدار ناظم صمداف معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان افزود: این مسجد به لحاظ معماری و اصالت فرهنگی و هنری اهمیت ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: ثبت مسجد ایروان در جمهوری ارمنستان به عنوان یك بنای مذهبی مربوط به آیین اسلام آنهم در كشوری كه مذهب رسمی آن ارمنی است، زمینه را برای مراقبت و حفاظت بیشتر از آثار فراهم می كند.

معاون میراث فرهنگی كشور تاكید كرد: وجود این مسجد نشانگر حضور فرهنگی مسلمانان در فرهنگ ها و ملل مختلف است.

علویان صدر درباره نگرانی جمهوری آذربایجان مبنی بر احتمال تخریب این مسجد نیز گفت: كار مرمت مسجد ایروان با مشاركت كارشناسان ایرانی انجام شده است.

وی یادآور شد كه ایران چند سال پیش كلیساهای ارامنه را در فهرست جهانی یونسكو به ثبت رساند و در این زمینه هیچ مناقشه ای با دیگر ملت ها ندارد.

معاون سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری از طرف آذربایجانی خواست تا در زمینه تكمیل پرونده جنگل های هیركان برای ثبت جهانی در یونسكو، مذاكرات لازم را با وزارت محیط زیست این كشور داشته باشد تا بتوان هرچه سریعتر این میراث طبیعی مشترك را به ثبت رساند.

به گزارش ایرنا،'ناظم صمداف' معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار هدف از سفر به ایران را حضور در نمایشگاه گردشگری و هتلداری ایران دانست و اظهار داشت: ایران پس از كشورهای روسیه، گرجستان، تركیه، چهارمین كشور گردشگرفرست به جمهوری آذربایجان است.

وی بر توسعه همكاری در زمینه میراث معنوی و میراث فرهنگی تاكید كرد و یادآور شد كه دو كشور چند سال پیش تفاهم نامه ای را به امضا رساندند كه می توان آن را اجرایی كرد.

صمداف یادآور شد: دو كشور در تهیه پرونده مشترك نوروز برای ثبت جهانی تجربه خوبی داشتند كه می توان آن را برای تهیه پرونده مشترك در زمینه فرش آذربایجان نیز به كار بست.

وی بر ضرورت توسعه همكاری های دو كشور بویژه در حوزه میراث فرهنگی تاكید و پیشنهاد كرد دو كشور كمیته ای متشكل از كارشناسان دو كشور برای تدوین پرونده هایی كه قرار است به یونسكو ارسال شود، تشكیل دهند.

فراهنگ(3)** 2025
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ