نمايشگاه بين المللي كتاب سال آينده با ساختاري متفاوت برگزار مي شود

تهران - سرپرست معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان آنكه بيست وششمين نمايشگاه بين المللي كتاب با ساختاري متفاوت برگزار خواهد شد، از تشكيل سه معاونت براي اين رويداد عظيم فرهنگي خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'علی اسماعیلی' بعد از ظهر یكشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر كل دفتر امور چاپ، مشاور امور اجرایی و رییس دفتر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به برخی ویژگی های مومنان اشاره كرد و گفت: خدمت به خلق، دست وپنجه نرم كردن با مشكلات و متبسم بودن از جمله ویژگی های مومنان است.

وی افزود: مدیریت یكی از فرصت هایی است كه به ودیعه در اختیار ما گذاشته شده و خوشا به حال كسانی كه امانت دار هستند و به بهترین شیوه به خلق خدا خدمت می كنند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد گفت: قبول وظایف، مجرایی برای خدمت به خلق است ضمن اینكه در راستای این خدمت سعی كرده ایم از حواشی دور باشیم.

اسماعیلی سپس به اقدامات موثر انجام شده طی مدت كوتاه تصدی خود اشاره و بر برنامه محوری به عنوان سرلوحه كار مدیریتی تاكید كرد و گفت: برنامه ها باید هدفمند صورت گیرد و برنامه‌ محوری بر فرد‌محوری ارجحیت پیدا كند تا فرد پس ما نیز كار را به نحو شایسته ای ادامه دهد.

وی افزود: به رغم كمبود اعتبار، اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود را همچون برپایی نمایشگاه های استانی، برگزاری جشنواره ها و جوایز مختلف و حتی حضور در نمایشگاه فرانكفورت را به انجام رسانده ایم.



** از پرداختن به حاشیه ها بپرهیزیم

وی گفت: باید از پرداختن به حواشی خودداری كنیم. برخی بجای پرداختن به متن، بیشتر به حواشی می پردازند؛ فرصت خدمتگزاری كم است و باید به مسایل اساسی توجه، و با تمامی توان به وظایف محوله عمل كرد.

این مسوول فرهنگی با یادآوری اینكه برنامه ها در موعد مقرر برگزار شده اند، افزود: جوایز مختلفی از جمله جلال آل‌ احمد و كتاب فصل برگزار شده و جایزه جهانی كتاب سال و پروین اعتصامی نیز تا پایان سال انجام خواهد شد. مجموعه معاونت امور فرهنگی بر اساس ماموریت های تعریف شده برنامه های خود را انجام می دهد.



** تشكیل شورای برنامه ریزی استان ها پیگیری می شود

وی گفت: ارزیابی‌ از برنامه هفته كتاب صورت گرفته كه گزارش آن بزودی ارائه خواهد شد. طرح 'همیار كتاب' از دیگر برنامه های است كه مقدمات اجرای آن فراهم شده و مدیران جدید باید آن را به جد پیگیری كنند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد افزود: راه اندازی اتاق فكر، شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و دبیرخانه ارزشیابی هنرمندان، ساماندهی نیروی انسانی، اتوماسیون اداری، ارتقاء دانشكده چاپ به دانشگاه از اقداماتی است كه نیازمند پیگری جدی است.

وی به تشكیل شورای برنامه‌ریزی استان‌ها به عنوان یكی دیگر از برنامه های این معاونت اشاره كرد و گفت: برنامه محوری باید در این زمینه نهادینه شود. به برنامه‌ریزی فرهنگی جامعی برای استان ها در سال آینده نیازمندیم كه شورا هم بر اساس این رویكرد تشكیل شده است.



** تغییر و تحولات در سازمان ها امری طبیعی است

اسماعیلی، تغییر و تحول در هر سازمان را امری طبیعی خواند و گفت: انجام تغییرات در سطح مدیریتی، دلیل بر ضعف مدیران قبلی نیست، مدیران جدید باید با خلاقیت كار را دنبال كنند. سعی كرده ایم با كمترین تغییرات، نشاط و شادابی و خلاقیت را وارد مجموعه معاونت امور فرهنگی كنیم.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد ضمن تقدیر از مدیران قبلی، به ارزیابی فعالیت روابط عمومی این مجموعه پرداخت و گفت: بر اساس ارزیابی روابط عمومی، معاونت امور فرهنگی رتبه سوم را در حوزه اطلاع رسانی در وزارتخانه دارد.

وی با یادآوری اینكه نمایشگاه كتاب امسال كتاب موفق برگزار شد، افزود: در سال آتی ساختار این رویداد فرهنگی را متفاوت خواهیم دید. به همین منظور دفترچه‌ای تدوین شده و تلاش داریم بر اساس آن یك ساختار منجسم برای سال های آینده داشته باشیم.



** تشكیل سه معاونت جدید برای نمایشگاه كتاب 92

وی به تشكیل سه معاونت جدید برای نمایشگاه كتاب بیست وششم اشاره كرد و گفت: معاونت علمی و فرهنگی، معاونت برنامه‌ریزی و اجرایی و معاونت امور نمایشگاهی تشكیل خواهند شد.

اسماعیلی ادامه داد: این تغییر ساختار همراه با شرح وظایف است. البته با نگاهی فرابخشی، تلاش داریم با همین نگاه سایر معاونت ها را برای برپایی این رویداد بین المللی به كمك بخوانیم.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد به بازبینی آیین‌نامه‌ها، دستور‌العمل‌ها و قوانین اشاره كرد و گفت: این قوانین باید به روز شود تا هر فردی كه عهده دار سمت پس از ما می شود، با این ضوابط آشنا شود.

اسماعیلی با بیان اینكه احتمالا در آینده تغییرات دیگری نیز به وجود خواهد آمد، گفت: باید شادابی و انگیزه را به مجموعه وارد و برنامه ها را با جدیت دنبال كنیم.

وی به وظایف اصلی یك مدیر اشاره كرد و افزود: برنامه‌ریزی، تعیین هدف، پیش‌بینی و آینده‌نگری از جمله وظایف مدیران است.

اسماعیلی به مدیریت فكری به عنوان مهمترین مهارت مدیریتی اشاره كرد و گفت: مهارت انسانی، ارتباطی و فنی از دیگر مهارت هایی است كه یك مدیر باید داشته باشد.

مراسم تودیع و معارفه 'یوسف افراش' و 'احمد علمشاهی' مدیر كل سابق و جدید دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

فراهنگ (3) **1630 ** 1071