ايران از اعلام آمادگي كشور هاي 1+5 براي شكل گيري گفت وگو هاي سازنده استقبال مي كند

دهلي نو - دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران گفت كه كشورمان از اعلام آمادگي گروه 1+5 براي شكل گيري گفتگو هاي سازنده استقبال مي كند.

به گزارش ایرنا ' سعید جلیلی' كه به دعوت رسمی مقام های هندی در دهلی نو بسر می برد عصر روز چهارشنبه با حضور در جمع محققان و كارشناسان ارشد موسسه تحقیقاتی 'آبزرور'(ORF) هند اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران همان قدر كه خود را موظف به انجام تكلیف در چارچوب مقررات آژانس بین المللی اتمی و معاهده 'ان پی تی' می داند برای استیفای كامل حقوق خود در این چارچوب تاكید دارد.

وی افزود:آمریكایی ها نتوانسته اند و نخواهند توانست الگوی بدعت آمیز حقوق كمتر و تكالیف بیشتر را درعرصه فعالیت های هسته ای ایران برملت ما تحمیل كنند.

وی گفت:آمریكا برای تامین منافع خود نه تنها حقوق دیگران را نقض می كند بلكه اصول مورد ادعای خود در باره دموكراسی و آزادی تجارت را با سابقه دخالت در امور داخلی كشورها و نیز اعمال تحریم های یكجانبه زیر پا می گذارد.

وی همچنین در باره بحران سوریه و بحرین گفت: راه حل بحران در سوریه و بحرین یكسان است و دموكراسی پایدارترین راه حل دراین دو كشور است .

وی گفت:همكاری مشترك منطقه ای یك ضرورت برای تضمین صلح و ثبات در منطقه است .

وی در جمع محققان هندی درموسسه تحقیقاتی آبزرور هند این نشست را فرصت مغتنمی برای آشنایی با نقطه نظرات و نگاه اندیشمندان با روند تغییرات جهانی و منافع دو كشور عنوان كرد.

جلیلی گفت:روند تغییرات بزرگ جهانی در عرصه بین الملل آغاز شده است و هم اندیشی درباره این تغییرات راهی برای درك بهتر و جهت گیری مناسب درآینده است .

وی با اشاره به تاریخ دوستی ایران و هند افزود: دوستی دو ملت سابقه ای دیرینه و تاریخی دارد وامروز هم ما فكر می كنیم كه دو ملت هم منافع و هم تهدیدهای مشترك دارند.

وی افزود:اما روابط دو جانبه بین دو ملت در جهان امروز نمی تواند فارغ از مناسبات بین المللی باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت:فهم آنچه امروز در مناسبات بین الملل حاكم است بسیار ضروری و نیز بسیار مهم است كه بدانیم مناسباتی كه می خواهیم بین دو كشور شكل دهیم،درون چه مناسباتی در صحنه بین المللی است.

وی ضمن اشاره به اینكه درمناسبات بین الملل،از نیمه دوم قرن بیستم تا كنون تحولات مهمی صورت گرفته توضیح داد:در این مدت، از یك سو انحصارهایی درعرصه های مختلف از جمله قدرت، ثروت و حتی در مدل ها و اندیشه های سیاسی در صحنه مناسبات بین الملل شكل گرفته است و بسیاری از مناسباتی كه امروز بر جهان حاكم است، بر مبنای این انحصارات قرار دارد.

جلیلی افزود: از سوی دیگر در همین چند دهه گذشته رویدادهای دیگری هم رخ داده كه قابل توجه است و به نظر من آنچه در مناسبات ایران و هند اهمیت دارد، دو رویداد مهم استقلال هند و انقلاب اسلامی ایران است.

وی ادامه داد:همین طور در نیم قرن اخیر حركت هایی در جهت استقلال از این اسارت بین المللی شكل گرفته كه شاید یكی از مهمترین آنها كه هند در آن نقش بسیار اساسی و برجسته ای داشت، شكل گیری جنبش عدم تعهد بود.

دبیر شورای امنیت ملی تاكید كرد: بدون شك جهان امروز این انحصارات را بر نمی تابد وحتی كسانی كه خودشان این انحصارات را شكل داده اند امروز اعتراف می كنند كه جهان در حال حركت به سوی رهایی از این انحصارات است.

وی گفت:قدرتهای بزرگ برای سلطه بر جهان انحصار در قدرت ، ثروت ، علم ، و حتی تعریف مفاهیم را دنبال می كنند.

وی ادامه داد:قدرت های بزرگ براساس منافع خود معانی تروریسم و دموكراسی را تفسیر كرده اند و دامنه و ابعاد آن را توسعه داده و یا محدود می كنند.

جلیلی افزود:برای برخی قدرت ها مبارزه با تروریسم اهمیت ندارد بلكه حفظ منافع برای آنها اصالت دارد و براین اساس در برخی مناطق كانون های بحران را ایجاد می كنند و رویكرد آنها در افغانستان طی10 سال گذشته و درسوریه طی دو سال گذشته گواه صادقی برای مدعا است.

وی گفت : چرا بعد از 10 سال از اشغال افغانستان توسط نیروهای آمریكایی و ناتو هنوز تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدر ریشه كن نشده و ابعاد تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدر بطور قابل توجهی افزایش یافته است .

وی گفت : این پرسش برای افكار عمومی جهان مطرح است كه آمریكا و ناتو طی 10 سال اشغال افغانستان نخواسته اند و یا نتوانسته اند با تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدر مبارزه كنند.

' اما افكار عمومی جهان این واقعیت را درك می كند كه درهر دوصورت استمرار حضور آنها در منطقه سرچشمه تهدید های جدی برای ملت ها ی منطقه است .'

وی گفت:با ادامه استمرار حضور آمریكا و ناتو در افغانستان صلح در این كشور برقرار نشده و ثبات در منطقه شكل نگرفته است.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه برای انجام یك سفر رسمی سه روزه ؛ وارد دهلی نو پایتخت هند شد.

سعید جلیلی به دعوت همتای هندی ˈشیو شنكر منون ˈ دبیر شورای امنیت ملی هند برای شركت در نشست دوره ای دو كشور؛ به هند سفر كرده است.

جلیلی فردا پنج شنبه با مقامات بلندپایه هندی دیدار و در خصوص مسایل فی مابین دو كشور؛ منطقه ای و جهانی تبادل نظر خواهد كرد.

جلیلی پس از هند راهی كابل پایتخت افغانستان خواهد شد.

موسسه تحقیقات آبزرورهند (Observer Research Foundation ) به منظور تحت تاثیر قرار دادن روند طراحی سیاست دولت، در تاریخ 5 سپتامبر 1990 بعنوان یك گروه مطالعات خصوصی و غیر تجاری تشكیل شد.

این بنیاد برای اولین بار اقتصاددان معروف هند و طراحان سیاست را گردهم آورد كه دستوركاری را برای برنامه اصلاحات اقتصادی كشور تهیه كنند.

هدف از تشكیل این گروه اجماع در حمایت اصلاحات اقتصادی كشور بود و كارشناسان این بنیاد از زمان تشكیل آن در اصلاح سیاست های دولت نقش چشمگیری ایفا كرده اند.

پروژه های تحقیقاتی این موسسه بر تدوین سیاست های اقتصادی و راهبردی هند تاثیر مهمی دارد.

آساق** 2165** 589**2047**

سرخط اخبار جهان