۲۸ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۳
کد خبر: 80461489
T T
۰ نفر
پيش فروش سكه فعلا منتفي است

تهران- معاون اقتصادي بانك مركزي با تاكيد بر اينكه پيش فروش سكه فعلا منتفي است ،‌گفت: زماني بانك مركزي اقدام به پيش فروش سكه مي‌كند كه بخواهد تعديل قيمت در اين حوزه اتفاق بيفتد،درحالي كه هم ‌اكنون قيمت سكه حبابي نيست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ،' اصغر ابوالحسنی ' در حاشیه همایش تجلیل از پژوهشگران برتر نظام بانكی كشور و معرفی‌آثار برگزیده در حوزه پول و بانك در جمع خبرنگاران افزود: در دور قبل كه پیش فروش سكه انجام شد، حباب قیمتی ناشی از نرخ ارز و نوسانات جهانی قیمت در سكه وجود داشت كه هم اكنون این حباب در نرخ سكه وجود ندارد ، بنابراین زمانی بانك مركزی اقدام به پیش فروش سكه می كند كه بخواهد تعدیل قیمت در این حوزه اتفاق بیفتد.

وی افزود:‌ در شرایط تهدیدات مختلف خارجی نقش پژوهش در زمینه بانكداری بسیار حائز اهمیت است و بانك محوری برای تامین منابع مورد نیاز در حوزه های مختلف از مشكلات اساسی فعلی بخش پولی كشور است.



**نقدینگی كشور بیش از 400 هزار میلیارد تومان است

معاون اقتصادی بانك مركزی گفت: نقدینگی كشور بیش از 400 هزار میلیارد تومان است و رشد نقدینگی می تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود، ضمن آنكه از طریق بانك ها نمی توان همه نیازهای بخش تولید را تامین كرد.

ابوالحسنی در خصوص وضعیت بدهی بانك ها و مطالبات بانك مركزی از دولت گفت: بانك مركزی تلاش كرد تا بدهی بانك ها به بانك مركزی كاهش یابد و امیدواریم در قالب بودجه سال آینده این روند بهبود یابد.

معاون اقتصادی بانك مركزی، یكی از ابعاد بدهی بانك ها به بانك مركزی را اضافه برداشت سیستم بانكی دانست و تصریح كرد: با اقدامات انجام شده، روند اضافه برداشت بانك ها كندتر شده است.



**بانك هایی كه 100 درصد تسهیلات ازدواج را پرداخت كردند،اجازه ثبت نام ندارند

ابوالحسنی در ارتباط با روند پرداخت تسهیلات ازدواج به متقاضیان اظهار داشت: این موضوع مصوبه شورای پول و اعتبار است و بانك ها باید از محل منابع قرض الحسنه براساس سهمی كه برای آنها تامین شده است، اقدام كنند.

ابوالحسنی با تاكید بر عملكرد 100 درصدی برخی بانك ها در این بخش، افزود: اگر بانكی سهم تعیین شده خود را پرداخت كرده باشد، دیگر اجازه ثبت نام جدید ندارد ، چون در غیر این صورت باید از منابع دیگری برای این موضوع استفاده كند.



** نقش بانكهادر هدفمند كردن یارانه ها

این مقام مسئول در بانك مركزی با اشاره به نقش بانك ها در اجرای هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: ظرفیت بانكداری الكترونیكی نیز در اجرای هدفمندی توانست به خوبی آزمایش شود.

وی در خصوص افزایش وام اشتغال و تصویب آن در شورای پول و اعتبار گفت: این مصوبه به منظور حمایت از مشاغل خرد و كوچك انجام شده است.

یادآور می شود،‌ به مناسبت هفته پژوهش، از پژوهشگران برتر نظام بانكی كشور تجلیل به‌عمل می‌آید.

در این مراسم همچنین كتب و مقالات برگزیده در حوزه پول و بانك كه در فاصله زمانی مهرماه 1390 الی مهرماه سال ‌1391 منتشر شدند نیز معرفی و از نویسندگان آنها تقدیر شد.

اقتصام(3)** 9141 **1561

سرخط اخبار اقتصاد