۲۳ آذر ۱۳۹۱، ۴:۰۵
کد خبر: 80453924
T T
۰ نفر
معاون مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي وارد تهران شد

تهران - 'هرمان ناكارتس' معاون مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به منظور شركت در مذاكرات ايران و آژانس، بامداد پنجشنبه وارد تهران شد و از سوي مقامات ايراني مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، یك هیات هفت نفره از كارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این سفر ناكارتس را همراهی می‌كنند.

معاون مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هیات همراه امروز (پنجشنبه) با مقام‌های ایران مذاكره می‌كنند. محور اصلی دور جدید مذاكرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دسترسی به یك مدالیته جدید برای حل موضوع‌های باقیمانده عنوان شده است.

ناكارتس پیش از ترك فرودگاه وین در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار امیدواری كرد كه تهران اجازه بازدید از 'پارچین' را بدهد. درخواستی كه 'آمانو' مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست اخیر شورای حكام در وین نیز آن را مطرح كرده بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام كرده است اگر مدالیته بین ایران و آژانس نهایی شود بازرسان می‌توانند از پارچین بازدید كنند.



** روند مذاكرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آخرین دور مذاكرات ایران و آژانس، سوم شهریورماه سالجاری در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین برگزار شد.

'هرمان ناكارتس' معاون پادمان مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه معمولا ریاست تیم مذاكره كننده آژانس با ایران را برعهده دارد، مردادماه سال گذشته به دعوت جمهوری اسلامی ایران از تاسیسات هسته‌ای كشورمان بازدید كرد.

ناكارتس در آن سفر به همراه معاونان خود طی 5 روز از نیروگاه اتمی بوشهر، تاسیسات غنی‌سازی در نطنز و فردو و تاسیسات هسته‌ای در اصفهان شامل كارخانه تولید میله‌های سوخت هسته‌ای بازدید كرد.

در طی این سفر همچنین رآكتور تحقیقاتی آب سنگین و كارخانه تولید آب سنگین اراك از سوی ناكارتس مورد بازدید قرار گرفت.

در آن سفر جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نظر خود حتی اجازه بازدید از سایت تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته را نیز به ناكارتس داد.

ناكارتس بهمن ‌ماه سال گذشته نیز به عنوان رییس تیم مذاكره كننده آژانس برای حضور در دور اول گفت‌وگوهای ایران و آژانس سفر سه روزه‌ای به تهران داشت. سه هفته بعد از آن یعنی اول اسفند ماه 90، ناكارتس برای حضور در دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به مدت دو روز به تهران سفر كرد.

وی اول خردادماه امسال نیز به همراه 'یوكیو آمانو' مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفری یك روزه به تهران داشت. هدف همه این سفرها این بود كه مدالیته جدیدی برای حل و فصل موضوع‌های باقیمانده تهیه شود.

'یوكیو آمانو' مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست اخیر شورای حكام در وین تاكید كرد كه آژانس در پی توافق با ایران در مورد یك مدالیته برای حل و فصل موضوع‌های باقیمانده است.

آمانو با تاكید بر اینكه آژانس مصمم به گفت وگو با ایران است، گفت: فرصت حل و فصل دیپلماتیك موضوع هسته‌ای ایران فراهم شده است.

وی افزود: همه ما باید از این فرصت برای حل و فصل دیپلماتیك موضوع هسته‌ای ایران استفاده كنیم.

هرچند آمانو آمادگی آژانس را برای توافق بر سر مدالیته جدید اعلام كرده اما مهمترین گام در این زمینه آن است كه آژانس اصل اسنادی را كه ایران بابت آنها متهم شده است، ارائه كند.

با وجود درخواست‌های ایران و بیانیه‌های متعدد جنبش عدم تعهد و انتقاد مدیركل سابق آژانس مبنی بر ممانعت برخی كشورها از تحویل اسناد ادعایی توسط دبیرخانه آژانس به ایران برای دفاع از خود، تاكنون هیچ سندی به ایران تحویل داده نشده است؛ مساله‌ای كه سبب به خطر افتادن روند راستی آزمایی می‌شود.

از این رو آمانو، برای نشان دادن آمادگی آژانس، باید با نگاشته شدن عبارتی در متن مدالیته جدید درباره تحویل اصل اسناد به ایران موافقت كند؛ زیرا این یك درخواست بدیهی از جانب ایران است كه بتواند اصل اسنادی را كه بابت آنها متهم شده دریافت كند.

شبد**2023**1597
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست