۱۶ آذر ۱۳۹۱، ۲۱:۲۷
کد خبر: 80444801
T T
۰ نفر

اسكار نيماير معمار شهير برزيلي درگذشت

۱۶ آذر ۱۳۹۱، ۲۱:۲۷
کد خبر: 80444801
اسكار نيماير معمار شهير برزيلي درگذشت

مادريد – 'اسكار نيماير' معمار مشهور برزيلي كه بسياري از طرحهاي معماري مدرن جهان را طراحي كرده و 'شاعر منحني ها' لقب گرفته بود، امروز پنجشنبه در آستانه برگزاري جشن يكصدوپنج سالگي خود در زادگاهش درگذشت.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های منطقه، نیمایر كه نام كامل او، 'اسكار ریبرو د آلمئیدا د نیمایر سوارس' بود، سال 1907 میلادی در شهر ریودوژانیرو برزیل متولد شده بود و آخرین بازمانده نسل استادان بزرگ معماری قرن بیستم به شمار می رفت.

او یك متفكر چندوجهی و هنرمندی به شمار می رفت كه با طرحهای معماری چندبعدی و سرشار از زیبایی خود جهان را به وجد آورده بود.

نیمایر كسی بود كه طراح اصلی شهر برازیلیا پایتخت برزیل از سال 1960 میلادی به شمار می رفت و نقشه های زیبای او برای ساختمانهای اصلی این شهر همچون دو كاخ ریاست جمهوری 'پلاناتو' و 'آلورادا'، و ساختمان های مجلس سنا و نمایندگان كنگره او را در سطح بین المللی به همگان شناساند. نیمایر همچنین آثار معروفی را در سطح جهانی با الهام از منحنی ها طراحی كرده بود كه از جمله آنها می توان به مقر سازمان ملل متحد در نیویورك، مقر حزب كمونیست فرانسه در پاریس، مسجد، مركز مدنی و دانشگاه الجزیره در الجزایر، خانه فرهنگ هاوره فرانسه، دانشگاه قسطنطنیه الجزایر، ساختمان انتشارات موندادوری میلان ایتالیا، مجلس امریكای لاتین در شهر سائوپائولوی برزیل، مركز توسعه جهانی زبان پرتغالی در لیسبون پرتغال،و مركز فرهنگی بین المللی آویلس اسپانیا اشاره كرد.

او از شاگردان و مریدان 'لوكوربوزیه' معمار نوگرای سوییسی به شمار می رفت اما بسیاری نیمایر را به عنوان 'پدر مدرنیسم در معماری' می شناسند.

نیمایر به دلیل خلق آثاری بی بدیل، جوایز متعددی همچون جایزه معتبر معماری پریتزكر را از موسسه هنر شیكاگوی امریكا در سال 1988، لنین در سال 1963، بنیتو خوارز در سال 1964، ژولیت كوری در سال 1965، مدال طلای سلطنتی موسسه معماری انگلیس در سال 1998 و جایزه ولیعهد اسپانیا موسوم به پرینسیپه آستوریاس در رشته هنر در سال 1989 میلادی دریافت كرده بود.

خبرگزاری رسمی اسپانیا-افه- از برزیل گزارش داد: نیمایر در حالی كه خود را برای برگزاری جشن 105 سالگی تولد خود در 15 دسامبر – 10 روز دیگر- آماده می كرد و در شرایطی كه 'ورا لوسیا' همسرش، فرزندان، نوه ها و بستگانش در بیمارستان كنار او بودند، روز چهارشنبه به وقت محلی - بامداد پنجشنبه به وقت ایران - در آخرین نبردش با بیماری و كهولت سن، تسلیم شد و چشم از جهان فروبست.

بر اساس این گزارش، پیكر او امروز با هواپیما به شهر برازیلیا - پایتخت برزیل- كه آن را طراحی كرده بود، منتقل می شود تا در آنجا برای همیشه آرام بگیرد.

خانم 'دیلما روسف' رییس جمهوری برزیل در پیامی با ابراز تاسف از مرگ نیمایر تصریح كرده است:'برزیل امروز یكی از بزرگترین نوابغ خود را از دست داد. او یك انقلابی بود كه سبك جدیدی از معماری مبتنی بر زیبایی و منطق را ابداع كرد.'

اروپام** 1551

سرخط اخبار جهان