۱۵ آذر ۱۳۹۱، ۹:۳۵
کد خبر: 80442356
T T
۰ نفر
آرامش به مناطق اطراف كاخ رياست جمهوري مصر باز گشت

تهران - منابع خبري عرب زبان روز چهارشنبه اعلام كردند، آرامش به مناطق اطراف كاخ رياست جمهوري مصر در قاهره باز گشت.

به گزارش ایرنا، منطقه كاخ ریاست جمهوری مصر در ساعاتی از سه شنبه شب شاهد برگزاری تظاهرات مخالفان پیش نویس قانون اساسی جدید این كشور بود.

تعدادی از تحصن كنندگان شش چادر را در این منطقه برای تحصن در برابر كاخ ریاست جمهوری برپا كردند. این معترضان خواستار لغو اعلامیه قانون اساسی و خودداری رئیس جمهوری از برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید مصر هستند.

بیشتر گروه های شركت كننده در تظاهرات در برابر كاخ از جمله جنبش ششم آوریل و جریان 'المصری' اعلام كردند به تظاهرات در برابر كاخ پایان داده اند و برای ادامه تحصن به میدان التحریر باز می گردند.

پس از پایان تظاهرات دیشب، وضعیت عبور و مرور در اطراف كاخ به حالت طبیعی باز گشت. تظاهر كنندگان اعلام كردند تصمیم دارند تظاهرات میلیونی را تحت عنوان 'كارت قرمز' در روز جمعه آینده برگزار كنند و این آخرین فرصت برای رئیس جمهوری است.

نیروهای امنیتی دیشب برای متفرق كردن تظاهر كنندگان از برابر كاخ ریاست جمهوری از گاز اشك آور استفاده كردند كه به وقوع درگیری هایی بین تظاهر كنندگان و نیروهای امنیتی منجر شد.

هفته گذشته هم مخالفان اعلامیه قانون اساسی تصمیم داشتند تظاهرات میلیونی را روز جمعه برگزار كنند اما تنها چند هزار نفر در این تظاهرات در شهر قاهره شركت كردند.

تظاهرات دیروز در برابر كاخ ریاست جمهوری، مورد توافق همه مخالفان مرسی نبود.

در واقع معترضان به اعلامیه قانون اساسی و برگزاری همه پرسی اختلاف نظرهای زیادی با هم دارند. برخی احزاب و شخصیت های مخالف مانند حمدین صباحی و عمرو موسی و احزاب الوفد و حزب دموكراتیك اجتماعی در تظاهرات در برابر كاخ ریاست جمهوری شركت كردند اما حزب 'قانون اساسی' به رهبری محمد البرادعی خواستار محدود بودن حضور مخالفان در میدان التحریر قاهره شده بود.

در همین حال اخوان المسلمین اعلام كرد كه اولویت اصلی فعالیت های این گروه در حال حاضر، حمایت از برگزاری همه پرسی قانون اساسی در زمان تعیین شده است. 'محمد سعد الكتاتنی' رئیس حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر) هم گفت انتظار می رود بحران كنونی به زودی و پس از برگزاری همه پرسی قانون اساسی و فراخوان برای انتخابات پارلمانی به پایان برسد.

از سوی دیگر ائتلاف نیروهای اسلامی مصر تظاهرات دیروز در برابر كاخ ریاست جمهوری را 'اقدامی اهانت آمیز' توصیف كرد. این ائتلاف اعلام كرد برگزار كنندگان تظاهرات از حد و مرز آزادی بیان تجاوز كرده و با این اقدام به كشور مصر آسیب وارد می كنند.

این ائتلاف تاكید كرد توده های ملت مصر قادر به دفاع از نهادهای قانونی و حفظ دست آوردهای انقلاب خود هستند. نیروهای اسلامی تاكید كرد برخی تلاش می كنند نظرات خود را به شیوه ای غیر اصولی و غیر دموكراتیك به دیگران تحمیل كنند. این احزاب خاطرنشان كردند حل اختلاف های سیاسی در صندوق های رای انجام می شود.

در این حال یك عضو جبهه نجات ملی با اعلام حمایت از تظاهرات در برابر كاخ ریاست جمهوری، خواسته های اصلی این جبهه را در سه مورد خلاصه كرد: لغو اعلامیه قانون اساسی، لغو همه پرسی قانون اساسی، تشكیل كمیته تدوین قانون اساسی جدید.

دادگاه اداری هم امروز شكایت ها برای ابطال اعلامیه قانون اساسی و دعوت رئیس جمهوری برای برگزاری همه پرسی قانون اساسی را بررسی می كند.

قرار بود این جلسه دیروز برگزار شود اما به دلیل بروز تنش بین وكلای حامی اعلامیه قانون اساسی و مخالفان آن بررسی شكایات به امروز موكول شد.

در همین حال، محمد مرسی رئیس جمهوری مصر دیروز با برخی وزیران كابینه و دبیر كمیته عالی ناظر بر همه پرسی قانون اساسی در باره ترتیبات برگزاری همه پرسی گفت وگو كرد.

قرار است همه پرسی قانون اساسی جدید مصر 15 دسامبر (25 آذر) برگزار شود.

برخی اعضای مجلس موسسان قانون اساسی كه پیش نویس قانون اساسی جدید را تدوین كرده است، اعلام كردند تصمیم دارند طی مدت باقی مانده تا زمان برگزاری همه پرسی به همه استان ها سفر و مفاد قانون اساسی جدید را برای مردم تشریح كنند.

آنان هشدار دادند نسخه های تحریف شده ای از قانون اساسی در بین مردم پخش شده است.

مترجمام 1491 **1515
۰ نفر

سرخط اخبار جهان