۷ آذر ۱۳۹۱، ۱۳:۴۸
کد خبر: 80431491
T T
۰ نفر
سيلزدگان نوشهر و چالوس همچنان چشم انتظار كمك هاي مسوولان هستند

نوشهر - در حالي كه بيش از دو هفته از جاري شدن سيل در غرب مازندران ، بويژه مناطق نوشهر و چالوس مي گذرد ، سيلزدگان آسيب ديده در اين شهرستان ها همچنان در انتظار كمك و مساعدت هاي مالي مسوولان هستند.

بارندگی های شدید بیست و دوم آبان امسال در مناطق مختلف غرب مازندران، سبب جاری شدن سیل در بخش هایی از شهرستان های نوشهر و چالوس شد كه علاوه بر وارد كردن خسارت به بخش های مختلف اقتصادی، به تعدادی از واحدهای مسكونی و تاسیسات زیربنایی نیز خسارت زد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، اگر چه از زمان وقوع سیل تاكنون با همكاری مسوولان نهادهای مرتبط و بسیج نیروهای مردمی، خدمات امداد رسانی به سیلزدگان در این شهرستان ها به نحو مطلوب انجام شد، اما گستردگی خسارت وارده به بخش های مختلف از جمله واحدهای مسكونی و لوازم زندگی سیلزدگان به حدی است كه مشكلات زیادی را برای آنان به همراه داشته است.

منابع رسمی، میزان خسارت وارده به بخش های مختلف از جمله واحدهای مسكونی ، تجاری ، لوازم زندگی و معیشتی ، تاسیسات زیربنایی و كشاورزی در نوشهر و چالوس را حدود 860 میلیارد ریال برآورد كردند.

شماری از سیلزدگان نوشهر و چالوس با ابراز نگرانی از وضعیت موجود، از مسوولان نهادهای مرتبط خواستار مساعدت بیشتر شدند.

یك روستایی سیلزده در روستای 'مزگا ' از توابع شهرستان نوشهر گفت : سیل تمام دارایی یك عمر زندگیم را از بین برد و انتظار داریم مسوولان به داد ما برسند.

' میرزاعلی متاجی ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : سیل سبب آبگرفتگی منزل و تخریب دیوارهای دور حیاط خانه ام شد و علاوه برآن تمام لوازم زندگیم را هم از بین برد.

وی گفت : هرچند خدمات امداد رسانی، عملیات پاكسازی و جمع آوری گل و لای باقی مانده از سیل در معابر و واحدهای مسكونی به نحو مطلوب انجام شد ، اما آثار تخریبی بر جای مانده به حدی زیاد است كه ادامه زندگی را برای اهالی روستاهای خسارت دیده با مشكل مواجه كرده است.

'م - رضایی '، روستایی دیگری از روستای مزگا هم به خبرنگار ایرنا گفت: سیل تمام لوازم منزلم را به همراه جهیزیه دخترم به ارزش حدود 200 میلیون ریال از بین برد.

وی افزود: هم اكنون با تورم و گرانی حاكم بر بازار و درآمد ناچیز همسرم، چگونه می توانم دوباره این میزان جهیزیه را تهیه و در اختیار دخترم بگذارم؟

'روح الامین كیاكجور '، یك شهروند سیلزده از منطقه ' بهجت آباد ' نوشهر هم گفت: حضور بموقع مسوولان نهادهای مرتبط در ساعات اولیه سیل به مناطق سیلزده جای قدردانی دارد اما تا كی باید منتظرم بمانیم آنان برای رفع آثار تخریبی برجای مانده از این حوادث غیرمترقبه اقدام كنند.

وی افزود: از زمان وقوع سیل تاكنون تنها دو تخته پتو ، 10 كیلوگرم برنج و حدود 12متر زیلو در اختیار سیلزدگان قرار گرفت، در حالی كه سیل علاوه بر از بین بردن تمامی وسایل برقی از جمله یخچال، تلویزیون و جارو برقی منزلم، همچنین سبب تخریب حدود یكصد متر از دیوار دور حیاط منزل و بخشی از دیوار خانه ام شد.

دهیار روستای سیلزده ' مهدی آباد ' چالوس هم به خبرنگار ما گفت: از زمان وقوع سیل تاكنون مدیران استانی و شهرستانی به طور مستمر از مناطق سیلزده بازدید می كنند و این حضور آنان در منطقه تا حدودی موجب دلگرمی سیلزدگان روستا شده، اما آنان باید هرچه زودتر نسبت به بازسازی بخش های خسارت دیده اقدام كنند.

' احمد شمس ' افزود: سیل سبب تخریب صد درصدی تعداد پنج باب واحد مسكونی، از بین رفتن حدود 80 درصد لوازم منازل و معیشتی مردم و آب بردگی پنج دستگاه خودروی اهالی این روستای 220 خانواری شد.

وی ادامه داد: چند روز پیش نیز یك واحد مسكونی دچار آبگرفتگی بر اثر سیل به طور كامل فرو ریخت.

دهیار روستای مهدی آباد چالوس با ابراز نگرانی از ادامه بارندگی ها و تشدید مشكلات سیلزدگان این روستا، از مسوولان كشوری و استانی برای رفع مشكلات سیلزدگان درخواست كمك كرد.

شهرستان های نوشهر و چالوس با جمعیت دستكم 250 هزار نفر در غرب مازندران واقع هستند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی خسارات ناشی از سیل اخیر در این شهرستان ها را حدود 860 میلیارد ریال برآورد كرد.

' قاسم احمدی ' به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 432 میلیارد و 870 میلیون ریال از این خسارت مربوط به نوشهر و بقیه خساراتی است كه در شهرستان چالوس به بار آمد.

وی افزود: با پیگیری های به عمل آمده و هماهنگی با مسوولان نهادهای مرتبط و همكاری سایر نمایندگان مازندران در مجلس، این موضوع به اطلاع رییس مجلس شورای اسلامی و رییس دولت خواهد رسید.

احمدی برای تخصیص هرچه زودتر اعتبار به منظور جبران خسارات وارده ، خواستار همكاری بیش از پیش مسوولان نهادهای مرتبط شد. ك/4

624/1654/508
۰ نفر