چراغ سبز نشان دادن به آمريكا شرايط را عوض نمي كند/استراتژي اوباما و رامني يكي است

تهران - 'علي لاريجاني' رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر تصور برخي بر اين است كه در اين شرايط، هرگونه چراغ سبزي به آمريكا داده شود، وضعيت را عوض مي كند اشتباه است؛ چه اوباما و چه رامني، استراتژي آنها يكي است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، لاریجانی كه بعدازظهر امروز (دوشنبه) برای شركت در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در این دانشگاه حضور یافته بود، افزود: باید توجه كرد در تغییر شرایط، چه مختصاتی می تواند ما را از این شرایط خارج كند.

وی با بیان اینكه وضعیت امروز كشور برای مسوولان و نخبگان با اهمیت است،

اظهار داشت: طی سالهای پس از انقلاب، شاید مقطعی كه در آن قرار داریم از طرف رفتار ماجراجویانه غرب و آمریكا نسبت به ایران، مختصات خاصی به وجود آمده است.

رییس قوه مقننه با بیان این كه قبلا نیز آمریكایی ها با جلو انداختن صدام مساله جنگ را برای كشور ما به وجود آوردند، گفت: در كتاب رییس سابق اطلاعات عراق به تمامی این نكات و كمك های آمریكا و غرب در جنگ صدام با ایران اشاره شده است.

لاریجانی با بیان اینكه آمریكا و غرب بعد از جنگ، روش های دیگری را پیگیری كردند، تصریح كرد: مساله هسته ای كه یك دهه از آن می گذرد، همواره از سوی دشمنان مطرح بوده و آنها به دنبال توقف این دانش در كشور ما هستند.

لاریجانی با اشاره به این كه سخن آمریكا و غرب این است كه ایران با دستیابی به علوم هسته‌ای توازن هسته‌ای منطقه را برهم می‌زند، گفت: تاكید رهبرمعظم انقلاب نیز براین است كه موضوع آنها هسته‌ای نیست.

وی افزود: این موضوع در گزارش 'احمد شهید ' نیز دیده می‌شود كه حرف‌هایی كه در رابطه با ایران می‌زند برگرفته از یك سری اطلاعات غلط و قانون مجازات اسلامی است كه توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه ما راجع به مساله همجنس بازی كه در فرهنگ ما نیست چه دلیلی دارد از آنها تبعیت كنیم، اظهارداشت: بر این اساس اگر مساله هسته‌ای نباشد موضوع دیگری را علم می‌كنند.

لاریجانی با اشاره به این كه تحریم‌ها از جنس خاصی است، گفت: به نظر می‌رسد آمریكا به دنبال ایجاد نظام پلیسی بین‌المللی است تا هر طوری شده چیزی را به ایران تحمیل كند و ما باید متناسب با این حوادث استراتژی مدونی داشته باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: وقتی می‌توانیم حرف داشته باشیم كه از نظر درونی و اقتصادی قوی باشیم و تاكید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی نیز عنوان دقیقی است كه باید با دو هدف مهم پیگیری شود.

لاریجانی، گفت: باید ضمن آن كه ساز و كاری در اقتصاد داشته باشیم كه قدرت مانور ما را از نظر بین‌المللی تغییر دهد، از ظرفیت‌های خوب نیروی انسانی متخصص و منابع غنی در داخل بهره برداری كنیم.

وی، توجه به سازوكارهای رونق بخشی تولید داخل و توجه به حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را از مختصات اقتصاد مقاومتی عنوان كرد و گفت: در بخش صنعت دچار ركود هستیم ولی باید ظرفیت‌ها بالفعل شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر اقتصاد دولتی باشد نمی‌تواند بهره وری داشته باشد و سوال این است آیا امروز می‌توان گفت تولید كشور در دست مردم است كه لااقل در حوزه صنعت این طور نیست.

لاریجانی، خودكفایی در محصولات استراتژیك را از دیگر مختصات اقتصاد مقاومتی عنوان كرد و گفت: وقتی می‌توان در مراجع بین‌المللی حرف داشت كه واردات گوشت و گندم نداشته باشیم ضمن این كه برای رسیدن به این زمینه‌ها باید كار شود و زمینه‌های آن وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تقویت كارآفرینی را از دیگر مختصات اقتصاد مقاومتی عنوان كرد و گفت: با داشتن نیروی خلاق دانشجویی مهم این است كه زمینه كارآفرینی را برایشان فراهم كنیم و ارتباط میان صنعت و دانشگاه ایجاد شود.

لاریجانی همچنین حركت اقتصاد بر اساس برنامه و قانون را از دیگر مختصات اقتصاد مقاومتی عنوان كرد و گفت: تصمیمات لحظه‌ای گرفتن به اقتصاد ضربه می‌زند و مقام معظم رهبری همواره بر ثبات در برنامه‌ریزی تاكید داشتند.

وی همچنین طرح‌هایی برای مدیریت مصرف، كاهش وابستگی به نفت و تسهیل فضای كسب و كار و هدایت نقدینگی به سمت تولید را از دیگر مختصات اقتصاد مقاومتی عنوان كرد و گفت: این هشت عنصر می‌تواند اقتصاد قابل مانوری را در كشور فراهم كند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: امیدوارم برخی نابسامانی‌های اقتصادی درست شود و فضای كسب و كار بهبود یابد و در رویكرد اقتصادی متكی به خود باشیم كه در این شرایط می‌توانیم در فضای گفت و گوی بین‌المللی اثرگذار باشیم.



رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال یكی از دانشجویان كه در صورت شركت در انتخابات ریاست جمهوری موضوع محل تولد خود در كشور دیگر را چگونه حل خواهید كرد، گفت : این مساله سالبه به انتفاء موضوع است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دانشجویی كه وضعیت فعلی كشور را با دوران صدر اسلام مقایسه كرد و خواستار روشن شدن وضعیت قیمت ارز در كشور شد، گفت: مقایسه صدر اسلام با اسلام امروزی درست نیست.

وی با بیان اینكه مقایسه برخی نكات در صدر اسلام و دوران كنونی اشكال ندارد، ادامه داد: در صدر اسلام، فكر مجاهدت اسلامی یك ركن بود، زیرا در درون تفكر اسلامی عنصر مجاهدت وجود دارد كه اگر از آن گرفته شود ناقص است.

وی ادامه داد: آن زمان پیامبر عظیم الشان و یاور ایشان حضرت علی ( ع) را داشتیم ولی امروز چه كسی است كه ادعا كند آن شرایط را داریم؛ البته اشكالات در جامعه وجود دارد و باید رفع شود .

رییس قوه مقننه با بیان اینكه حكومت پیامبر، حكومتی متعالی بود كه باید برای رسیدن به آن تلاش كرد، افزود: در جمهوری اسلامی عنصر جهاد نقطه كانونی قرار گرفته و در كلام امام و رهبری از جایگاه ویژه ای برخوردار است و اگر امروز به بسیج احترام می‌گذاریم به خاطر این است كه لباس مجاهدت به تن دارد.

لاریجانی با بیان اینكه به گفته برخی دانشمندان، ایران پشتیبان آزادیخواهان جهان است، گفت: تاثیر گذاری ایران در عراق كه باعث خروج اشغالگران آمریكایی از آن كشور شد و همچنین در افغانستان، گویای این موضوع است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه از یك گروه كوچك مجاهد حزب الله سیلی خورد و هرگز نمی تواند این شكست را جبران كند چرا كه حزب الله مرید امام و رهبری ایران است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وابستگی كشورهای منطقه به آمریكا افزود: یكی از كشورهای منطقه، جمعیت، قدرت و منابع دارد ولی تنها كاری كه در منطقه انجام می دهد، دلالی و نوكری آمریكا است.

وی با تاكید بر اینكه بیداری اسلامی واقعیتی است كه نشان می دهد توده های مسلمان دنبال مردمسالاری هستند، خاطر نشان كرد: مردم منطقه می گویند از انقلاب اسلامی پند گرفته اند كه این عزت جمهوری اسلامی ایران است، هرچند هزینه هایی نیز دارد.

لاریجانی همچنین در رابطه با بحث حجاب در جامعه گفت: جوانان ما فطرت پاكی دارند و كسی نمی خواهد عمل خلافی را انجام دهد؛ باید سبك و سنگین كنیم و شرایط را به سمت تربیت صحیح حركت دهیم.

وی در خصوص وجود چهره های علمی و فرهنگی در جامعه نیز اظهار داشت: شهید مطهری یك فرد استثنایی بود ولی درطول این زمان ها، رویش هایی نیز در جامعه داشته ایم؛ افراد زیادی همچون شهید شهریاری در دانشگاه ها هستند كه در زمینه فناوری هسته ای كار بزرگی را انجام داده اند؛ همچنین آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسن زاده آملی از جمله شخصیت های بزرگ كشور هستند وامروز همین ساخت ماهواره و پرتاب آن به فضا كه توسط دانشگاه علم وصنعت انجام شده، كار بزرگی است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: رهبری هیچ دستوری در دوران مجالس هشتم و نهم به مجلس نداده اند؛ البته ممكن است ایشان نظرش را به بنده گفته باشند و نظر ایشان را در نظر گرفته باشیم اما هیچ وقت نگفته اند، وظیفه‌تان را انجام ندهید بلكه معتقدند مجلس باید كار خود را انجام دهد؛ در استیضاح هم همین‌طور؛ ممكن است نظر ایشان را پرسیده باشند و ایشان گفته باشند مخالفم یا نظری ندارم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه رهبری معتقدند هر جا كه بخواهد صدمه ای به مسیر انقلاب برسد باید دخالت كنند، افزود: ولایت فقیه عامل استواری ملی برای كشور است.



** اختلاف نظر در فراكسیون های مجلس اشكال ندارد ولی تبدیل به دشمنی نشود

لاریجانی در پاسخ به سوال دانشجویی كه آیا تشكیل فراكسیون رهروان ولایت باعث اختلاف در اصولگرایی نشده است؟ گفت: اختلاف نظر همیشه در بین اصولگرایان بوده است؛ در مجلس هشتم كه یك فراكسیون اصولگرا وجود داشت، عده ای فراكسیون دیگری تشكیل دادند ولی اگر اختلاف نظر باشد، اشكالی ندارد ولی نباید باهم مبارزه كنند و یكدیگر را دشمن بپندارند.



** اشكالات مجلس نهم از مجلس هشتم كمتر است

وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینكه چرا فرهنگ داخلی مجلس فرهنگ بدی است؛ تعداد اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس نهم كم است و از نظر شما فرهنگ چه جایگاهی دارد؟ گفت: البته مجلس نهم نقاط مثبت زیادی دارد؛ اگر چه اشكالاتی هم ممكن است داشته باشد ولی از مجلس هشتم اشكالاتش كمتر است.

رییس قوه مقننه با بیان اینكه در مجلس نهم فرهنگ 'دو دو' گفتن كم شده است، افزود: در كمیسیون فرهنگی مجلس، افراد برجسته ای حضور دارند و در حال حاضر چند كار مهم در دستور پیگیری دارند ولی باید كمك كرد و مشكل را حل كرد .

لاریجانی درباره مساله فرهنگ در جامعه نیز اظهار داشت: موضوع فرهنگ امری زیربنایی در كشور است كه نیازمند كاری عمیق و زیربنایی است؛ البته آسیب هایی در این زمینه نیز داریم.



** تبریك گفتن من در انتخابات سال 88 به یكی از كاندیداها دروغ است

به گزارش خبرنگار ایرنا، یكی از دانشجویان با بیان اینكه دو برادر یكی در راس قوه قانونگذاری و دیگری قضایی كشور هستند، سوالی چهار گزینه ای را مطرح كرد و از رییس مجلس پرسید از نظر شما كدامیك از این گزینه ها درست است:1-اعلام پیروزی انتخابات قبل از ساعت 21 روز انتخابات ، 2- ادعای پیروزی قطعی از جانب نامزدها پس از گذشت یك ساعت از رای‌گیری 3- تبریك گفتن یكی از شخصیت‌های وزین آشنا به قانون انتخابات، قبل از اعلام نتیجه قطعی و 4- هیچ كدام از موارد فوق به انضمام اعتراف به اشتباهات فاحش در محضر خدا و ملت نسبت به آنچه خواص مرتكب شدند، جهت الگو شدن برای جوانان كه به هنگام اشتباه جرات بازگشت داشته باشد. نظرتان را درباره فتنه سال 88 بگویید.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش این دانشجو گفت: یكسری سوالات در جامعه به وجود آمده است كه فكر می‌كنم بسیاری از آنها را پاسخ دادم؛ معتقدم كه برخی پمپاژهایی در جامعه انجام می‌دهند كه نمی‌دانم آنها چه نفعی از چنین كارهایی می‌برند. البته پاسخ شما به سوالات چهارگزینه‌ای معلوم بود،مشخص بود كه منظورتان از گزینه تبریك گفتن به شخصیت‌های وزین و افرادی كه كاندیدا بودند، من بودم.

لاریجانی با اشاره به اینكه چند بار گفتم كه این حرف‌ها دروغ بوده و چنین خبری نبوده است، گفت: نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار دارند این حرف ها را تكرار كنند؟ بنده در همان زمان به یكی از آقایان گفتم كه این حرفها دروغ است چراكه بعد از مدت ها كارهای سیاسی كه در كشور كرده ام، مختصر عقلی دارم كه چنین وعده‌هایی را ندهم.

وی با بیان اینكه عده‌ای در فتنه 88 قصد شعله‌ور كردن آتش را داشتند، خاطر نشان كرد: در همان موقع، برخی می‌گفتند كه لاریجانی صحبت‌هایی در شبكه دو مطرح كرد و حق را تنها به یك عده خاص داد ولی بنده زمانی با شبكه دو صحبت كردم كه عصر تا شب آن روز در میدان انقلاب برخوردهای شدیدی صورت گرفته بود.

رییس قوه مقننه با بیان اینكه من به وظیفه شرعی و ملی‌ام عمل كردم، افزود: می‌خواستم با روشنگری فضا را آرام كنم همان‌طور كه مقام معظم رهبری در نماز جمعه همان دوران نیز ضمن احترام به كاندیداها و بیان سوابق‌شان، راه درست را به این افراد نشان دادند.

لاریجانی با اشاره به اینكه عده‌ای به این صحبت‌های رهبری گوش ندادند كه باید نسبت به آن اتفاقات به مرور موضع‌گیری می‌شد، گفت: در همان دوران، یكی از كاندیداها بحث زندان‌ها را مطرح كرد كه اعلام كردم چنین چیزی درست نیست و به خودشان هم گفتم كه اشتباه كردند و با تشكیل كمیته ای به بررسی موضوع پرداختیم اگر چه در كهریزك اشتباهاتی صورت گرفته كه در حال پیگیری است.

وی با تاكید بر اینكه انتخابات یك نعمت برای نظام جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: حرف ما این است كه هر كسی كه در انتخابات شركت می‌كند باید به قانون احترام بگذارد؛ اعتراضات باید از مجاری قانونی پیگیری شود و اینكه شورای نگهبان یا هیات‌های نظارت را زیر سوال ببریم، كار درستی نیست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه در همان دوران دركوی سبحان، مردم را كتك زدند و ساختمان‌ها و ماشین‌ها را تخریب كردند كه این نیز كار نادرستی بود، گفت: نباید برای كاری نادرست، كار نادرست دیگری را انجام داد؛ باید به دنبال اعتدال و حفظ حقوق همه بود و الان نیز نظرم همین است و آن را پنهان نمی‌كنم.

لاریجانی در ادامه تصریح كرد: عده‌ای در همان دوران با صدور بیانیه بنزین روی فتنه می‌ریختند كه بارها گفتم كه این بیانیه‌ها برای جمهوری اسلامی مساله درست می‌كند ولی معتقد بودم كه باید فتنه را حل كرد نه اینكه آتش را افزایش دهیم.

وی با بیان اینكه عده‌ای فكر می‌كنند كه با سخنرانی، حرف زدن و فریاد زدن می‌توان مساله و مشكل را حل كرد، اظهارداشت: معتقدم باید فضا را آرام و اشكالات را رفع كرد نه اینكه این آتش را شعله‌ورتر كرد.

رییس مجلس شورای همچنین در رابطه با ابهاماتی كه در خصوص دیدار وی با حسنی مبارك وجود داشت، گفت : در زمان مسولیتم در رادیو و تلویزیون برای سفرهای خارجی از مقام معظم رهبری كسب نظر می كردم چراكه ممكن است ایشان نظر یا پیامی داشته باشند.

لاریجانی با اشاره به اینكه گاهی این جلسات حضوری و گاهی از طریق پیغام به دفتر ایشان صورت می گرفت، ادامه داد: در مورد سفر مصر برای شركت در كنفرانس بین‌المجالس و ملاقات با حسنی مبارك درخواست كردم كه از مقام معظم رهبری در مورد این موضوع كسب نظر شود ولی چون هیچ جوابی به من داده نشد این ملاقات را انجام دادم.



**مصلحت نیست وزیر خارجه یا رییس جمهوری محتوای برخی دیدارها را علنی كنند

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: اگر از من در مورد برخی موضوعات سوال ‌شود، مشكلی نیست، اما از وزیر خارجه یا رییس‌جمهوری در مورد محتویات دیدارهایشان سوال نكنید چون مصلحت نیست كه چیزی را به صورت علنی بگویند اما وقتی شما اصرار می‌كنید مجبورند پاسخی به شما بدهند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قبل از سفر به مصر، دیداری با سید حسن نصرالله داشتم و از من خواست كه ملاقاتی با حسنی مبارك داشته باشم چراكه بعد از حوادث غزه، چند نفر از حزب الله دستگیر شده بودند و بحث اعدام آنان مطرح بود و از من خواست تا در دیدار با حسنی مبارك موضوع آزادی آنان را مطرح كنم.

لاریجانی با بیان اینكه در این سفر به دنبال ارث پدرمان نرفته بودیم، افزود: هر مسولی در سطوح بالا برای سفر به كشورهای خارجی از مقام معظم رهبری كسب نظر می كند.

وی همچنین در خصوص این مساله كه چرا با حسنی مبارك كه آدم بدی است دیدار كردید؟ گفت:در صحنه بین‌الملل ما با نماز شب‌ خوان‌ها ملاقات نمی‌كنیم؛ با آنها كه ملاقات می‌كنیم الزاما افراد خوبی نیستند ولی ما دنبال كار خود هستیم و باید حرف‌هایمان را بزنیم.

وی با اشاره به دیدار رییس جمهوری با نخست وزیر تركیه یادآور شد: اگر چه ما در حال حاضر با تركیه اختلاف نظر اساسی در مورد سوریه داریم ولی بدان معنی نیست كه نباید ملاقات یا مذاكره كرد بلكه باید تلاش كرد تا حرف های خود را در مذاكرات مطرح كنیم .

لاریجانی افزود: در ملاقات با برخی از مسولان كشورهای اروپایی نیز چنین موضوعی صدق می كند به عنوان مثال قرار بود با یكی از وزرای خارجه اروپایی كه همجنس باز بود ملاقات كنم؛ شما بگویید چكار باید می كردم.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه این عزت نیست كه كسی مقابل رهبری بایستد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پی اعمال نظرات خود نیستند، گفت: كسانی كه مقابل رهبری ایستادند كار غلطی انجام دادند؛ یكی از كسانی كه جلوی امام راحل ایستاد، منافقین و دیگری بنی صدر بود كه در آن زمان حضرت امام (ره) تمام امكانات را در اختیار ایشان قرار داد ولی او چه كرد؟ هر روز ماجراجویی سیاسی و علیه مسولان اختلاف افكنی می كرد و در زمان جنگ نیز به نیروهای انقلاب سلاح نمی داد و دستورات اشتباه جنگی صادر می كرد.

لاریجانی با بیان اینكه حضرت امام به دنبال عزت مندی كشور بود، خاطر نشان كرد: رهبری در سخت ترین شرایط، كشور را از بحران ها عبور دادند كه یكی از این مسایل، مساله هسته‌ ای بود؛ در شرایطی كه در جلسات القا می‌كردند شرایط، سخت است و باید مساله را رها كنیم، رهبری مخالف بودند و نظرشان را بیان فرمودند اما به نظر جمع هم احترام می‌گذاشتند و ما بعد از مدتی فهمیدیم كه آن روش درست نبوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به دانشگاه علم و صنعت با حضور در مقبره الشهداء این دانشگاه با قرائت فاتحه‌ای به شهدای گمنام ادعای احترام كرد.

سیام(3)**1053**1058**7378**1478
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست