۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۲
کد خبر: 83070557
T T
۰ نفر
دستگاه اندازه گیری تشعشعات الكترومغناطیسی در كاشان رونمایی شد

كاشان- ایرنا- نخستین دستگاه اندازه گیری میزان تشعشعات الكترو مغناطیسی در خاورمیانه روز پنجشنبه با حضور حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دانشگاه كاشان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیركل دفتر نظارت بر سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این آئین گفت: ایران به عنوان چهارمین كشور موفق به ساخت این دستگاه شده است.
غلامرضا خاكسار با اشاره به اینكه ایران پس از كشورهای آمریكا، آلمان و اسپانیا به این فناوری جدید دست یافته است، افزود: برای ساخت این دستگاه 18 ماه وقت صرف شده است.
وی بیان كرد: دستگاه اندازه گیری میزان تشعشعات الكترو مغناطیسی به درخواست و حمایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با هدف قطع وابستگی كشور به خارج برای تامین این تجهیزات، ساخته شده است.
مدیركل دفتر نظارت بر سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح كرد: این دستگاه شدت میدان پرتوهای رادیویی برای پایش حد تشعشعات تجهیزات بی‌ سیم و آنتن های بی تی اس تلفن همراه را اندازه گیری می كند.
وی بدون اشاره به میزان سرمایه گذاری برای ساخت دستگاه اندازه گیری میزان تشعشعات الكتر و مغناطیسی، گفت: این دستگاه به زودی در نقاط مختلف تهران و پس از آن در كلانشهرها نصب خواهد شد.
خاكسار یادآور شد: استقرار این دستگاه بر اساس شاخص های مختلف مانند تراكم جمعیت، زمان پرتوگیری، وجود افراد حساس در مكان هایی مانند بیمارستان ها، مدرسه ها، مهدهای كودك، آسایشگاه سالمندان و شیر خوارگاه ها مكان یابی شده است.
به گفته وی میزان تشعشعات قابل تفكیك است اما این دستگاه مجموع تشعشعات را نشان می دهد و از قابلیت نمایش تشعشعات به صورت تفكیكی و با اعداد پایین تر برخوردار است.
مدیركل دفتر نظارت بر سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: باتوجه به دستیابی ایران به این فناوری، تجاری سازی و تولید انبوه این سامانه در برنامه های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد.
وی ساخت این دستگاه را از مصادیق عملی اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در راستای اجرای برنامه ششم توسعه دانست و گفت: با ساخت این دستگاه افزون بر صرفه جویی اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز از كشور، گام هایی برای ایجاد اشتغال در كشور بر داشته خواهد شد.
خاكساری همچنین یادآور شد: با تولید این دستگاه افزون بر جایگزین كردن آن با نمونه‌ های خارجی، نگرانی مردم از اثرات امواج الكترو مغناطیسی و تشعشعات رادیویی كاهش می یابد و در كشور را در این زمینه خودكفا می كند.
نخستین دستگاه اندازه گیری میزان تشعشعات الكترومغناطیسی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری كنفرانس ملی سنجش و ایمنی پرتوهای یون ساز و غیریون ساز در دانشگاه كاشان رونمایی شد.
پنجمین كنفرانس تخصصی ملی سنجش و ایمنی پرتوهای یون ساز و غیر یون ساز با همكاری متخصصان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه كاشان برگزار شد.
در این كنفرانس مقاله هایی در خصوص تخمین دز متوسط غده ای در غربالگری های رایج ماموگرافی با شبكه عصب، اجرای رادیوگرافی نوترونی در راكتور تحقیقاتی كم قدرت، بهینه سازی زمان لازم برای طیف سنجی گاما در نمونه های خاك و بررسی سیستم های سنجش و پایش الكترو مغناطیسی غیر یونیزان و حفاظت در برابر پرتوهای غیر یون ساز با امواج رادیویی توسط فرستنده های مختلف به خصوص تلفن همراه در ابعاد علمی و تخصصی ارائه شد.
شهرستان كاشان با افزون بر 365 هزار نفر جمعیت در 190 كیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.
6136/ 2093

سرخط اخبار استان‌ها