۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳
کد خبر: 82275543
T T
۰ نفر
نشست نمایندگان و اعضای كمیسیون های مجلس با رئیسان دانشگاه های كیش

كیش - ایرنا - جمعی از نمایندگان و اعضای كمیسیون های مجلس شورای اسلامی در نشستی با معاونان فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد و رئیسان دانشگاه ها و آموزش و پرورش كیش در جریان مسائل و مشكلات این حوزه ها قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا ، تعدادی از اعضای فراكسیون گردشگری ،اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات ، كمیسیون اقتصادی ، كمیسیون امنیت و سیاست خارجی و فرهنگی در سفری 2 روزه به كیش ضمن بازدید از طرح های توسعه ای ، گردشگری و عمرانی، با مدیرعامل منطقه آزاد كیش نیز دیدار كردند.
در ابتدای این نشست كه عصر جمعه با حضور معاونان فرهنگی ، گردشگری و همچنین روسای دانشگاه ها و رئیس آموزش و پرورش كیش برگزار شد ،رئیسان دانشگاه ها به ارائه توضیحاتی از فعالیت های صورت گرفته در این حوز پرداختند .
نایب رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینكه ماموریت ما در این سفر برای كمیسیون آموزش و تحقیقات نبوده بلكه به عنوان اعضای فراكسیون گردشگری در كیش حضور پیدا كردیم و در كنار كار اصلی تلاش داریم پیامی هم از این نشست برای كمیسیون آموزش و تحقیقات داشته باشیم.
جبار كوچكی نژاد با اشاره به اینكه برنامه ششم در حال تنظیم است افزود : برگزاری این نشست كمك می كند تا در خصوص حضور مراكز آموزش عالی در مناطق آزاد ، ضعف ها و نقاط قوت آن نگاه عمده و ویژه تری نسبت به این مسئله داشته باشیم.
رئیس پردیس بین المللی كیش دانشگاه تهران به ارائه آماری از تعداد دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در این مركز آموزشی پرداخت و گفت : از میان 2 هزار و 505 دانشجو ، 151 نفر در مقطع كارشناسی ، 1531 نفر در دوره كارشناسی ارشد و823 نفر در مقطع دكتری در رشته های مختلف به غیر از پزشكی ، دامپزشكی و كشاورزی تحصیل می كنند.
منصور خلیلی عراقی با بیان اینكه 199 استاد با مرتبه های مختلف مسئولیت آموزش دانشجویان را بر عهده دارند افزود : از این تعداد 152 نفر از از استادان دانشگاه تهران و 47 نفر از خارج از دانشگاه هستند.
وی گفت : از زمان فعالیت این دانشگاه تا كنون دو هزار و 226 نفر دانش آموخته شدند .
خلیلی عراقی با اعلام اینكه در این پردیس تا یكسال قبل دانشجوی خارجی تحصیل نمی كرد افزود : در شرایط كنونی مجوز برای تدریس دروس به زبان خارجی را گرفته ایم و 7 دانشجو از كردستان عراق در این دانشگاه تحصیل می كنند .
وی به قراردادی برای برگزاری یك دوره مشترك در مقطع كارشناسی ارشد بین این پردیس با دانشگاه بلژیك و لوگ لئولا سوئد اشاره كرد و گفت : مذاكراتی با دانشگاه پلی تكنیك میلان ایتالیا نیز برای برگزاری دوره های مشترك انجام شده است .
رئیس پردیس بین المللی كیش دانشگاه تهران با تاكید بر اینكه باید قدرت مانور ما بیشتر باشد افزود : اگر می خواهیم دانشجوی خارجی جذب كنیم نیازمند ملزوماتی هستیم كه آموزش ما باید به زبان فارسی ، انگلیسی و یا عربی باشد .دانشجویان ایرانی در بیروت داریم كه تمایل به حضور در این دانشگاه را دارند كه اگر آموزش به زبان عربی داشته باشیم به یقین استقبال از آن صورت می گیرد.
وی با بیان اینكه نیازمند قدرت مانور نرم افزاری هستیم گفت : با این قدرت می توانیم تعاملات بین المللی را افزایش دهیم .
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی كیش نیز به فعالیت های این دانشگاه از آغاز فعالیت آن در سال 89 اشاره كرد و افزود : هدف این دانشگاه ایجاد محیطی مطلوب برای دانشجویان و ارتقا استاندارهای كمی و كیفی آموزشی به منظور جذب دانشجویان نخبه است .
امیر رضا شریف نیا با بیان اینكه دانشجویان در كیش از امتیازات متعددی برخوردارند افزود : وجود فضایی آرام ، تردد آسان و گریز از ترافیك شهرهای بزرگ از آن جمله است .
وی مجموع ورودی دانشگاه در مقطع دكتری تا كنون را 349 نفر اعلام كرد و افزود: در مقطع كارشناسی ارشد 64 نفر و دكترای حرفه ای 66 نفر است .
شریف نیا در مورد دانشجویان خارجی گفت : در بهمن سال گذشته 7 دانشجوی خارجی دوره ادبیات و زبان فارسی را گذراندند و مجوزی با تلاش وزیر بهداشت و آموزش پزشكی نیز اخذ شده است كه از بهمن ماه سالجاری نیز 22 دانشجو در رشته پزشكی در این دانشگاه تحصیل كنند.
وی دانشجویان شاغل به تحصیل دكترای تخصصی این دانشگاه را 320 نفر در 18 رشته عنوان كرد و گفت : 106 نفر دكترای عمومی ، كارشناسی ارشد ناپیوسته 802 نفر ، كارشناسی ناپیوسته 195 نفر و كاردانی 152 نفر هستند .
رئیس پردیس بین الملل دانشگاه شریف كیش نیز با بیان اینكه این دانشگاه فعالیت خود را از سال 82 اغاز كرده است افزود : این دانشگاه دارای دو دانشكده مستقل مهندسی و علوم و مدیریت است.
به گزارش ایرنا ، علی غفاری اظهار كرد : در سال 91 جذب دانشجوی كارشناسی متوقف شد و پس از آن در سال 94 این اقدام از سر گرفته شد كه در شرایط كنونی 150 دانشجوی كارشناسی در سه رشته عمران ، مكانیك و مكاترونیك و كامپیوتر تحصیل می كنند.
وی با تاكید بر اینكه 420 دانشجوی ارشد و 102 دانشجو دكترای در این دانشگاه تحصیل كرده اند گفت : تا كنون سه دانشجو در مقطع دكتری و در رشته های مواد و كامپیوتر در اردیبهشت ماه امسال دانش اموخته شدند كه مدرك آنها با كیفیت معادل دانشگاه صنتعی شریف است .
غفاری با بیان اینكه 45 استاد مدعو و 7 استاد مقیم در هر نیمسال با این دانشگاه همكاری می كنند افزود : از این تعداد 37 نفر عضو هیات علمی هستند و به صورت پژوهشی فعالیت می كنند .
رئیس پردیس بین الملل دانشگاه شریف كیش اعلام كرد : در طی 8 دوره حدود 2 هزار دانشجو از این دانشگاه دانش آموخته شده اند.
وی سرانه چاپ مقاله به ازای هر دانشجو كارشناسی ارشد و دكترای را 1/1 و به ازای هر استاد 1/2 ( یك ممیز دو ) اعلام كرد.
غفاری در مورد جذب دانشجویان ایرانی مقیم خارج از كشور گفت : تفاهم نامه ای با دانشگاه EMU قبرس شمالی برای برگزاری دوره های كارشناسی ارشد و دكتری امضا كرده ایم ، همكاری با دانشگاه های موناش و استرالیا، انگلیس برای برگزای دوره های مشترك نیز در حال امضا قرار دادهستیم .
وی گفت : اگر بخواهیم هدف گذاری برای فعالیت های دانشگاه مستقر در مناطق آزاد داشته باشیم باید ازظرفیت های موجود استفاده كنیم ، هدف از ایجاد پردیس ها بر اساس برنامه توسعه چهارم این بوده كه در آموزش عالی ظرفیت مازاد ایجاد شود كه كیفی باشد و جلوی خروج دانشجویانی كه علاقه مند به تحصیل در خارج هستند گرفته شود .
غفاری با تاكید بر اینكه موانع جذب دانشجوی خارجی باید برطرف شود افزود : بحث برطرف شدن مشكل نظام وظیفه ، ایجاد جذابیت برای دانشجوی خارجی و ارائه تسهیلات مناسب می تواند در این زمینه موثر باشد.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد كیش نیز در این نشست با بیان اینكه 8 هزار دانشجو در كیش تحصیل می كنند افزود : یك سوم و نزدیك به 60 درصد جمعیت كیش را دانشجویان و دانش اموزان تشكیل می دهند .
ابراهیم رضوانی گفت : به دلیل تاثیر حضور این افراد در مسائل فرهنگی و اقتصادی جزیره ،سال گذشته شورای هماهنگی دانشگاه ها با ریاست مدیرعامل منطقه آزاد تشكیل شد كه در این مدت تعامل خوبی با روسای دانشگاه ها داشته ایم .
وی توجه به مقوله فرهنگ را مهم دانست و افزود : هر آنچه دراین زمینه انجام شده هدف گذاری و ریل گذاری است و به دنبال نهادینه كردن آن هستیم .
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد كیش به ارائه توضیحاتی در مورد اقدامات فرهنگی انجام گرفته در كیش پرداخت و گفت : مساجد متعددی در كیش وجود دارد و ایجاد مصلای بزرگ و استقابل پرشور مردم از حضور در آئین های نماز و مذهبی ، می تواند كیش را به مقصد گردشگری مذهبی تبدیل كند .
وی به نهادینه سازی یكپارچگی مدیریت در مناطق آزاد اشاره كرد و گفت : روسای ادارت به پیشنهاد مدیر منطقه و بالاترین مدیر دستگاه اجرایی وزیر یا روسای سازمان ها انتخاب می شوند كه این اتفاق در كیش صورت گرفته است.
رضوانی در مورد راه اندازی سامانه هایی متعدد در كیش برای برنامه ریزی بهتر و ساماندهی امور گفت :سامانه های جامع هنرمندان ،صدور مجوز اشتغال ، قرآن و عترت و ثبت نام از حافظان و قاریان قران ، كتابخانه های كیش و سامانه جامع آموزشی فرهنگسراها .
وی به جمع آوری صندوق های خیریه در كیش و ایجاد اشتغال و كار آفرینی برای افراد نیازمند اشاره كرد و گفت : در كیش تكدی گری ممنوع است و به كمیته امداد هم اعلام شده كه مدد جوی جدید جذب نكند .
این مسئول در منطقه آزاد كیش در مورد ایجاد موسسه های توانمند سازی و كار آفرینی گفت : با راه اندازی مراكز كار آفرینی و یادگیری حرفه های مختلف ، 17 درصد از خانواده های تحت پوشش كمیته امداد كاهش پیدا كردند و برای آنها اشتغال ایجاد شد.
وی برگزاری دوره های آموزش فرهنگ كیشوندی ، برگزاری مسابقه مجسمه های ماسه ای ، برگزاری پیاده راه هنر ، اجرای طرح هر دانش اموز یك مهارت و جمع آوری موتور سیكلت های بنزینی را از دیگر اقدامات فرهنگی در منطقه عنوان كرد.
رضوانی به كاهش آمار طلاق اشاره كرد و افزود : تعداد طلاق در سال 94 در كشور از 84 هزار مورد به 163 هزار نفر در سال 95رسیده است و این درحالی است كه این رقم در كیش 12 درصد كاهش پیدا كرده است .
محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد كیش نیز با تاكید بر اینكه گردشگری امروز مفهوم جدید دارد و تنها به حوزه تفریح ختم نمی شود افزود : ظرفیت های زیادی در كشور وجود دارد كه باید با برنامه ریزی مناسب از آن استفاده كرد .
در ادامه این نشست سید حمایت میر زاده سخنگوی كمیسیون آموزش ، تحقیقات وفناوری بر استفاده از استادان مقیم برای تدریس در دانشگاه های كیش و ایجاد رشته های متناسب با نیاز منطقه همچون تجارت ، صنایع دریایی ، صنعت نفت ، گردشگری تاكید كرد.
عبدالرضا بزرگ نژاد دبیر كمیسیون آموزش و تحقیقات نیز از دانشگا های پردیس تهران و صنعتی شریف خواست تا بخشی از هزینه هایی كه دریافت می كنند را صرف عملیات عمرانی و ساخت و ساز كنند .
به گزارش ایرنا ، سید احسان قاضی زاده عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز بر معرفی كیش و ظرفیت های آن در شبكه های تلویزیونی داخلی و خارجی تاكید كرد و گفت : تبلیغات منطقه ای می تواند به عنوان سوپاپ اطمینان عمل میكند.
وی نیاز نداشتن به ویزا برای ورود به كیش را یك مزیت مهم برشمرد و افزود : كیش می تواند بهترین مكان برای تحصیل دانشجویان خارجی باشد باید بتوان تسهیلات و امكانات لازم را برای جذب دانشجو فراهم كرد.
قاضی زاده همچنین به ایجاد تعادل در ساختار جذب دانشجو در دانشگاهای زیر مجموعه وزارت علوم در كیش اشاره كرد و گفت : ساختار وزارت علوم سختگیرانه و دانشگاه آزاد سهل گیرانه است كه باید بین این دو تعادل ایجاد شود.
وی با تاكید بر اینكه هدف گذاری باید جذب گردشگر خارجی باشد افزود : باید از مزیت نیاز نداشتن به ویزا در حوزه فرهنگ استفاده و دانشجوی خارجی جذب كرد.
قاضی زاده اظهار كرد : معتقدم باید تمامی دانشجویان خارجی در كیش تحصیل كنند البته این امر مستلزم ایجاد شرایط ، امكانات و بسترها و همچنین ایجاد جذابیت های لازم است.
قاسم احمدی لاشكی عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات نیز بر قوی تر شدن هیات علمی دانشگاه ها تاكید كرد و گفت : فضای آموزش در كیش خوب است اما جذب هیات علمی باید بهتر انجام گیرد و دانشگاه ها هیات علمی تمام وقت داشته باشند و نه پروازی .
در ادامه تعداد دیگری از نمایندگان به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند .
این نشست دو ساعته عصر جمعه در سازمان منطقه ازاد كیش برگزار شد.
1630*1641- خبرنگار:مریم زبان دان - انتشاردهنده : اصغر رضاخانی
۰ نفر