۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82077684
T T
۰ نفر
جشنواره بين المللي كارتون تبريز با معرفي نفرات برتر پايان يافت

تبريز - ايرنا - ششمين جشنواره بين المللي كارتون شهروندي با رويكرد حمل و نقل تبريز دوشنبه شب با معرفي نفرات برتر به كار خود پايان داد.

به گزارش ايرنا، اختتاميه ششمين جشنواره بين المللي كارتون شهروندي تبريز در تالار انديشه ائل گلي تبريز با حضور جمعي از مسئولان استانيي و شهري آذربايجان شرقي و مهمانان خارجي همچون آلكس پلايو، چهره مطرح تصوير سازي جهان از شيلي و هيجابي دميرچي كارتونيست برجسته از تركيه و داوران و برندگان و جمع زيادي از مردم هنردوست تبريز برگزار شد.
دبير ششمين جشنواره بين المللي كارتون شهروندي تبريز در اين آئين اظهار داشت: اين جشنواره با دريافت 5 ستاره طلايي از فكو (فدراسيون بين المللي كارتون) افتخار بزرگي براي شهر تبريز آفريد و اين در حالي است كه در بازه زماني يك سال جاري تنها دو جشنواره توانسته اند به اين نشان افتخار دست يابند و اين ستاره ها اعتبار بالاي جشنواره در سطح بين المللي را نشان مي دهد.
رحيم بقال اصغري ادامه داد: اين جشنواره با موضوع حمل و نقل و ترافيك شهري فراخوان داد و با استقبال كم نظير كارتونيست ها از سراسر جهان مواجه شد به طوري كه 825 هنرمند از 62 كشور جهان با 1385 اثر در آن شركت كردند.
وي افزود: انتخاب اوليه آثار به اساتيد هنرمند استان اردبيل سپرده شد و 50 اثر به فينال مسابقه راه يافتند و برندگان دوره قبل جشنواره، داوري نهايي را انجام دادند.
وي بر لزوم فرهنگ سازي در همه امور اجتماعي نظير ازدواج و تربيت فرزندان و تعاملات شهروندان با يكديگر تاكيد كرد و اظهار داشت: وقتي حتي براي خريد يك يخچال دفترچه راهنمايي در اختيار خريدار قرار مي دهند در ساير امور زندگي نيز مي توان با در اختيار گذاشتن كتاب هاي آموزش شهروندي كه در آن از زبان ساده، گويا و شيرين كارتون وكاريكاتور استفاده شده است، فرهنگ سازي و از نصيحت مستقيم خودداري كرد.
در پايان اين آئين، 'رز تام' از انگلستان، 'هيجابي دميرچي' از تركيه و 'لوك دسچيمكير' از بلژيك به ترتيب نفرات اول تا سوم ششمين جشنواره بين المللي كارتون تبريز با موضوع شهروندي معرفي شدند.
همچنين پژمان عليپور از مهاباد، جلال پير مرزآبادي از تبريز، كريستو پرززاك از لهستان، محمود آزاد نيا از مشهد و پاول كنستانتين از روماني به عنوان برگزيدگان اين جشنواره انتخاب شدند.
سوبسينگ از سريلانكا و عطا تاروردي، زهرا تجلايي، حسين فتح پور و نيما غفارزاده از كشورمان در بخش نوجوانان ششمين جشنواره بين المللي كارتون تبريز با موضوع شهروندي (حمل و نقل) نفرات برتر شناخته شدند.
حجت الاسلام احمد حميدي معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري كلانشهر تبريز نيز در اين آئين با تبريك اعياد شعبانيه و نيمه شعبان از اين حركت عظيم فرهنگي در شهر اولين ها تقدير كرد و اظهار داشت: يكي از معضلات اصلي كشور ما مساله ترافيك و مشكلات رفت و آمد در خيابان هاي شهراست كه علت اصلي آن نيز عامل انساني معرفي شده و اين عامل انساني نيز تنها با فرهنگ سازي قابل اصلاح است.
وي ادامه داد: قالب هنر يك قالب جذاب و همه فهم است كه قابليت تغيير تفكر و فرهنگ عموم را دارد.
حجت الاسلام حميدي ادامه داد: براي آموزش مسائل شهروندي بويژه نحوه درست رانندگي بايد از سنين پايين تر شروع كرد و براي تحقق اين امر هيچ زباني تاثيرگذارتر از زبان هنر نيست.
آئين اختتاميه ششمين جشنواره بين المللي كارتون تبريز با موضوع شهروندي با قرائت بيانيه به دو زبان فارسي و انگليسي ادامه يافت و چند نماهنگ زيبا از آثار رسيده و كارتون هاي قديمي پخش و با استقبال مهمانان مواجه شد.
معاون عمراني استانداري آذربايجان شرقي نيز در اين آئين با تشكر از عوامل برگزاري جشنواره اظهار داشت: اوضاع رانندگي در كشور ما بسيار تاسف بار است و نتيجه آن از دست دادن سرمايه هاي انساني و مادي فراوان است كه قابل جبران نيست.
محمد صادق پور مهدي ادامه داد: وسيله نقليه همانند چاقوي تيزي است كه در صورت استفاده نكردن درست مي تواند به انسان زيان برساند و مرگ نزديك به 18هزار نفر از هموطنان در يك سال گواه اين مدعاست.
وي ادامه داد: تك تك كارتون هاي رسيده به جشنواره كارتون تبريز يك دنيا حرف براي گفتن دارد و ما بايد قدر اين سرمايه عظيم را بدانيم.
وي از انتخاب تبريز به عنوان شهر نمونه گردشگري كشورهاي اسلامي براي سال2018 فرصتي براي معرفي زيبايي هاي تبريز ياد كرد و افزود: ما بايد از همه ظرفيت هاي هنرمندان شهرمان استفاده كنيم.
در پايان اين آئين از كتاب 'تبريز شهر زندگي' حاوي مجموعه عكس هاي فريد اسلامي از زيبايي هاي ناب تبريز براي سال 2018 رونمايي شد و گروه موسيقي اصيل آذري شركت كنندگان را مهمان موسيقي زيبايشان كردند.
518

سرخط اخبار استان‌ها