۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۴
کد خبر: 82968715
T T
۰ نفر
لایحه حمایت از حقوق كودكان به مجلس ارائه شده است

انزلی - ایرنا - دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: لایحه حمایت از حقوق كودكان به مجلس شورای اسلامی ارائه شده كه امیدواریم به زودی تصویب شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا شهیندخت مولاوردی روز پنجشنبه در نشست حق شهروندی كودك بر جامعه توسعه گرا در منطقه آزاد انزلی بیان داشت: ایران علاوه بر پیوست به كنوانسیون حقوق كودك، به پروتكل الحاقی این كنوانسیون نیز پیوسته است.
وی با بیان اینكه باید در حمایت از كودك، جهانی اندیشیده و بومی عمل كنیم، افزود: پیشگیری از كار كودكان و كاهش 25 درصدی كودكان كار تا سال 1400 در دستور كار دولت است.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی ادامه داد: حق شهروندی كودك در جامعه ای كه به سمت توسعه درحال حركت است، اساسی و تعیین كننده بوده و در واقع؛ جامعه ای كه از توسعه نایافتگی نامتوازن رنج می برد، به كودكی برمی گردد.
وی با تاكید بر ضرورت نهادینه سازی صلح و توسعه از كودكی گفت: بذر صلح ، توسعه و حقوق شهروندی از دوران كودكی باید شكل بگیرد تا جامعه آینده ، امكان برداشت داشته باشد و لازم است در تمام سیاست گذاری های خود، این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.
مولاوردی افزود: رابطه لازم و ملزومی بین حق شهروندی، حق شهروندی كودك و جامعه توسعه محور و یا توسعه مدار وجود دارد و برای رسیدن به جامعه توسعه یافته، باید ابزار و شرایط لازم برای تحقق این حقوق فراهم شود.
وی با تصریح اینكه باید بین توسعه اجتماعی، محیط زیست و توسعه اقتصادی هماهنگی باشد، گفت: تربیت شهروند مسئولیت پذیر، محور توسعه پایدار در هر جامعه است و باید شرایط مشاركت را به گونه ای فراهم كنیم كه كودكان به عنوان شهروند كامل و بالغ، در خدمت كشور قرا گیرند.
وی همچنین بر ضرورت حمایت از كودكان در برابر مشكلات و خشونت های جنسی و روانی تاكید و اضافه كرد: باید به رشد خلاقانه كودك در قوانین شهرسازی و آشتی كودك با طبیعت توجه كنیم.
مولاوردی ادامه داد: با استفاده از تمامی ظرفیت ها، باید شرایط رشد كودكان فراهم و زمینه ای مهیا شود كه كودكان ما فرصت كودك بودن و كودكی كردن پیدا كنند.
وی خاطرنشان كرد: باید با تمرینی كه كودكان ما انجام می دهند، آنها را به شهرواندان فعال، مطالبه گر و مسئولیت پذیر تبدیل كنیم و بر این اساس مسئولان به پاسخگویی وادار شده و حساسیت های لازم را در برابر حقوق شهروندی خواهند داشت.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در خاتمه سخنانش گفت: در مردادماه و سالروز تنفیذ حكم رئیس جمهوری، نخستین گزارش مربوط به حقوق شهروندی ارائه و در اسفندماه امسال نیز دومین گزارش آن بیان می شود.
عصر امروز (پنجشنبه) نیز جلسه حقوق شهروندی با استاندار گیلان و دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در رشت برگزار خواهد شد.
7471/2007

سرخط اخبار استان‌ها