۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۶:۵۹
کد خبر: 82895389
T T
۰ نفر

گروه هفت علیه روسیه بیانیه صادر كرد

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۶:۵۹
کد خبر: 82895389
گروه هفت علیه روسیه بیانیه صادر كرد

تهران – ایرنا – وزرای امور خارجه كشورهای گروه هفت (جی 7) از روسیه خواستند به حل بحران سوریه كمك كند اما درعین حال آنچه را كه رفتار«غیرمسئولانه و بی ثبات كننده» كرملین خواندند، محكوم كردند.

به گزارش سه شنبه ایرنا به نقل از رویترز، وزرای هفت كشور صنعتی در پایان نشست دو روزه خود در شهر تورنتو كانادا با صدور بیانیه مشتركی اعلام كردند: ما از روسیه می خواهیم كه این رفتار [مخرب] را كه برای چشم اندازه همكاری سازنده به شدت زیان بخش است، متوقف كند.
وزرای كشورهای جی 7 همچنین موافقت كردند تا یك گروه كاری برای مطالعه «رفتار مخرب» روسیه تشكیل دهند. آنها اعلام كردند كه روی طرحی برای بهبود همكاری ها در مقابل مداخله خارجی در انتخابات خود كار می كنند.
نشست وزرای خارجه جی 7 مقدمه اجلاس سران این گروه در شهر «شارلوا» كبك كانادا در هفتم و هشتم ژوئن (17 و 18 خرداد) است.
آژانس های اطلاعاتی آمریكا روسیه را به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریكا متهم كرده اند. غربی ها همچنین روسیه را عامل مسموم شدن «سرگئی اسكریپال» جاسوس سابق در «سالزبری» انگلیس می دانند. روسیه دست داشتن در هر دو اتفاق را رد كرده است.
«كریستیا فریلند» وزیر امور خارجه كانادا در پایان نشست تورنتو گفت: كشورهای گروه هفت متعهد هستند از دخالت خارجی جلوگیری كرده و به آن پاسخ دهند.
وی افزود: كسانی كه دموكراسی های ما را تضعیف می كنند، با تبعات آن مواجه می شوند.
فریلند همچنین گفت كه جی 7 در مورد روسیه مواضع روشن و متحدی دارد. وزیر امور خارجه كانادا افزود: جزئیات طرح افزایش همكاری میان اعضای این گروه برای مقابله با دخالت خارجی را اعلام می كند.
به نوشته رویترز، چالشی كه وجود دارد این است كه جی 7 به كمك روسیه برای حل بحران سوریه نیاز دارد.
«جان سالیوان» سرپرست وزارت خارجه آمریكا پس از نشست تورنتو از روسیه خواست كه «در سوریه شریكی سازنده باشد».
«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس هم در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: ما تصمیم گرفتیم گروهی متشكل از اعضای جی 7 تشكیل دهیم تا تمام اشكال رفتار مخرب روسیه، چه حمله سایبری باشد و چه انتشار اطلاعات اشتباه و تلاش برای ترور و یا هر چیز دیگر را رصد كند و به طور جمعی به آن پاسخ دهیم.
«هایكو ماس» وزیر امور خارجه آلمان هم گفت كه این نشست بار دیگر به این نتیجه رسید كه «بدون روسیه راه حلی سیاسی در سوریه وجود نخواهد داشت و روسیه باید سهم خود را در چنین راه حلی ایفا كند».
وزرای خارجه گروه هفت همچنین از حملات اخیر آمریكا، فرانسه و انگلیس به سوریه حمایت كردند. این سه كشور به بهانه آنكه نیروهای دولتی سوریه در شهر دوما از مواد شیمیایی استفاده كرده اند، حمله ای هوایی علیه این كشور انجام دادند.
از سوی دیگر، وزیر امور خارجه آلمان در تورنتو گفت كه سران فرانسه و آلمان هفته جاری در دیدارهای جداگانه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا از وی خواهند خواست كه از توافق هسته ای با ایران خارج نشود.
ترامپ از طرف های اروپایی خواسته است كه تا 12 می (22 اردیبهشت) آنچه را كه «نواقص» برجام خوانده است، رفع كنند، درغیر این صورت از این تواف خارج خواهد شد.
نشست وزرای خارجه گروه هفت روز دوشنبه به وقت محلی در حالی به پایان رسید كه در چند كیلومتری محل این نشست، راننده یك خودروی ون به میان عابران رفت. این حادثه 10 كشته و 15 زخمی بر جای گذاشت.
شبك**9423**1392
۰ نفر