بانك ها پرداختن تسهیلات مصوب به واحدهای تولیدی را سرعت ببخشند/ پرداختن تسهیلات به 85 واحد تولیدی

اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل از بانك های عامل خواست پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را كه پرونده آنها پس از بررسی در ستاد تسهیل استان به بانك ها ارجاع و مورد موافقت قرار گرفته، سرعت بیشتری ببخشند.

به گزارش ایرنا، مجید خدابخش روز پنجشنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اردبیل با بیان اینكه تعداد طرح های معرفی شده از این ستاد به بانك های عامل برای پرداخت تسهیلات قابل قبول است، گفت: اردبیل در مقایسه با سایر استان ها از نظر تعداد پرداخت تسهیلات راه اندازی دوباره واحدهای تولیدی راكد و طرح های با پیشرفت فیزیكی 60 درصد و بیشتر شرایط مناسبی داریم اما بانك ها باید طی هفته آینده به روند پرداختن تسهیلات سرعت دهند.
وی افزود: ستاد تسهیل تعدادی پرونده به بانك ها ارجاع كرده كه پس از بررسی مورد تصویب آنها نیز قرار گرفته و دیگر تاخیری در پرداخت ها قابل قبول نیست؛ روند پرداختن تسهیلات به پرونده هایی كه به بانك های عامل معرفی شدند باید با تشكیل كارگروهی پیگیری شده و پرونده های بازگردانده شده نیز هرچه سریعتر تعیین تكلیف شوند و نقش استان در احیای صنایع كوچك و متوسط پررنگ تر باشد.
استاندار اردبیل با اشاره به پرداختن تهسیلات بانكی به 85 واحد تولیدی راكد و طرح های با پیشرفت فیزیكی 60 درصد و بیشتر از ابتدای سال جاری تا كنون بیان كرد: گرچه وضعیت اردبیل در مقایسه با سایر استان ها بهبود یافته اما در كشور سه هزار و 200 واحد تولیدی تسهیلات دریافت كردند و این استان از نظر مبلغ پرداخت شرایط مناسبی دارد.
او اضافه كرد: پیگیری ها به معنی كم دقتی یا اعمال فشار برای پرداختن تسهیلات از سوی بانك ها نیست و به طور حتم باید توجیه اقتصادی طرح، توانایی بازپرداختن تسهیلات و وثیقه های مورد نیاز مورد بررسی قرار بگیرد؛ افرادی كه توانایی تامین وثیقه های مورد نیاز را ندارند، می توانند از خدمات صندوق ضمانت بهره مند شوند.
خدابخش همچنین با تاكید بر بررسی مشكلات پرونده های بازگردانده شده عنوان كرد: واحدی كه بدهی معوق دارد و به دنبال دریافت تسهیلات جدید است، باید توانایی بازپرداخت آنها را داشته باشد و از این رو باید توجیه اقتصادی طرح مد نظر قرار گیرد تا در آینده مشكلی ایجاد نشود.
وی با بیان اینكه باید راهی برای مشكل وثیقه بانكی یافت، گفت: بانك های معتبر جهان به دنبال توجیه اقتصادی نیستند و تنها پرداختن تسهیلات را برعهده می گیرد و مجموعه مستقل دیگری مسوولیت ارزیابی و تایید طرح های اقتصادی انجام می دهد و با توجه به اهمیت طرح، فرآیند پرداخت آسان است.
استاندار اردبیل بیان كرد: در كشور بانك ها به طرح های نگاه نمی كنند و از آنجایی كه توانایی كارشناسی تخصصی نیز وجود ندارد، در نتیجه وثیقه اهمیت یافته و بانك در مقابل پرداختن تسهیلات به دنبال وثیقه سهل البیع می روند در حالی كه بر اساس استانداردها اگر بانك به جمع بندی برسد كه متقاضی توانا بوده و وام را پرداخت خواهد كرد، نباید نیازی به وثیقه باشد.
سید حامد عاملی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در ادامه گفت: 42 مورد پرداخت تسهیلات از سوی بانك های عامل به واحدهای تولیدی در مجموع طی هفته های اخیر صورت گرفته و باید تا پایان شهریورماه سایر پرونده های معرفی شده به بانك ها تعیین تكلیف شوند.
پرونده چهار واحد تولیدی در ادامه بیست و نهمین جلسه ستاد تهسیل و رفع موانع تولید استان اردبیل با حضور متقاضیان و بانك های عامل بررسی و تعیین تكلیف شد.
8123

سرخط اخبار استان‌ها