۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 82949322
T T
۰ نفر
اظهارات مكرون موجب تنش میان ایتالیا و فرانسه شد

رم - ایرنا - اظهارات 'امانوئل مكرون' رئیس جمهوری فرانسه علیه گسترش عوام گرایی (پوپولیسم) در اروپا، به تنش میان پاریس و رم منجر شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از منابع خبری، رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر علیه گسترش عوام گرایی در اروپا و حتی در ایتالیا، موضع گیری كرد و شب گذشته با اینكه مستقیما از كسی نام نبرد، اظهار داشت: آنها (عوام گرایان) همانند جذام در سرتاسر اروپا و حتی در كشورهایی كه دیگر فكر نمی كردیم به آن بازگردند، رشد می كنند. دوستان همسایه ما بدترین مطالب را می گویند و ما عادت كرده ایم. آنها بدترین تحریكات را می كنند ولی هیچ كسی عصبانی نمی شود. اروپایی ها به جای انتقاد از اقدامات دولت های طرفدار اتحادیه اروپا، باید بطور جدی با این پدیده مبارزه كنند.
در این میان 'لوئیجی دی مایو' معاون نخست وزیر ایتالیا بلافاصله واكنش نشان داد و در پیامی از طریق فیسبوك حملات مكرون را توهین آمیز خواند و گفت كه جذام واقعی ریاكاری فردی است كه پناهجویان را در مرز میان ایتالیا و فرانسه در 'ونتی میلیا' می راند و می خواهد به ما در خصوص حق توزیع برابر پناهجویان درس اخلاق بدهد.
متئو سالوینی معاون نخست وزیر و وزیر كشور نیز گفت: توهین های مكرون اثری بر من ندارند. من در حال كار برای متوقف كردن مهاجران غیر قانونی در مدیترانه هستم.
تنش میان ایتالیا و فرانسه از زمانی آغاز شد كه وزیر كشور ایتالیا بنادر این كشور را به روی كشتی های سازمان های غیر دولتی كه حامل پناهجویان نجات داده شده در مدیترانه بودند، بست و از سایر كشورهای اروپایی خواست تا آنها را بپذیرند.
مساله پناهجویان منجر به ایجاد تفرقه در اروپا شد تا جایی كه 'ویكتور اوربان' نخست وزیر مجارستان روز گذشته در پایان یك اجلاس 'پیشگیرانه' میان جمهوری چك، اسلواكی، لهستان و مجارستان اظهار داشت كه رهبران 4 كشور ویزگراد 'Visegrad ' در نشست اضطراری روز یكشنبه در بروكسل میان سران دولت های آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه و سایر كشورهای اروپایی شركت نمی كنند.
وزیر كشور ایتالیا روز گذشته با تاكید بر اینكه كشتی های سازمان های غیر دولتی دیگر اجازه پهلو گیری در بنادر ایتالیا را ندارند، انگشت اتهام را علیه كشتی هلندی 'لایفلاین' بلند و اعلام كرد كه صدها پناهجوی سوار بر این كشتی كه بامداد روز گذشته نجات داده شده بودند، مورد پذیرش در ایتالیا قرار نمی گیرند.
وی تهدید كرد كه در صورت ورود كشتی به ایتالیا، توقیف شده و سرنشینان آن نیز به جرم همكاری برای مهاجرت های غیر قانونی دستگیر می شوند.
در پی تصمیم اخیر دولت جدید ایتالیا مبنی بر بستن بنادر به روی كشتی های حامل پناهجویان در دریای مدیترانه، فرانسه و اسپانیا با حمله به ایتالیا، دولت این كشور را متهم به بی مسئولیتی و بدبینی كردند. 'گابریل اتال ' سخنگوی حزب اكثریت 'ریپابلیك ان مارس' فرانسه موضع دولت ایتالیا در قبال پناهجویان را 'تهوع آور' خوانده بود. در پی این حملات تند لفظی، وزیر خارجه ایتالیا با احضار سفیر فرانسه، هشدار داد كه اینگونه اتهامات مقامات پاریس می تواند روابط میان دو كشور را به خطر بیاندازد.
اروپام**461**1485

سرخط اخبار جهان