۴ مرداد ۱۳۹۱، ۱:۲۸
کد خبر: 80245637
T T
۰ نفر
داده هاي آماري سال 90 حاكي از رشد كاهنده و كوچك شدن خانواده است

تهران - رييس مركز آمار ايران با بيان اينكه داده هاي آماري سال 90، حاكي از كوچك شدن بعد خانواده است، اظهار داشت: رقم 4 فرزند در سال 85 به 3 و نيم در سال نود رسيده يعني هر خانوار به جاي 2 بچه، حاضرند يك و نيم فرزند داشته باشند كه نشان دهنده رشد كاهنده و كوچك شدن خانواده هاست.

به گزارش ایرنا؛ عادل آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبكه دوم سیما، افزود: البته ما هم اكنون در پنجره طلایی رشد جمعیتی هستیم به گونه ای كه میانگین سن خانمها 30 سال و آقایان 29 و 7 دهم سال است.

وی تصریح كرد: البته پیش بینی جمعیت شناسان این است كه ما تا سه دهه دیگر وارد پیرسالی می شویم.

رییس مركز آمار ایران، بزرگترین سرمایه كشور را جمعیت آن ذكر كرد و درباره اهمیت آمار گفت: ما چشم انداز بیست ساله داریم و باید بدانیم آیا در مسیر پیش بینی شده حركت می كنیم ، از طرف دیگر در كشور برنامه هایی داریم كه باید ببینیم آیا به اهداف خود رسیده اند یا خیر.

وی افزود: آمار و اطلاعات می تواند نقاط قوت كارهای ما و نیز خلاء های آن را نشان دهد.

عادل آذر در ادامه شاخص امید به زندگی را شاخصی مهم كه نشان دهنده استانداردهای زندگی، رفاه و نیز وضعیت سلامت و بهداشت جامعه است ذكر كرد و گفت: امید به زندگی مردان در سال 85 برابر با 71 و یك دهم و زنان 73 و یك دهم بود كه در سال 90 این میزان به 72 و یك دهم در مردان و 74 و 6 دهم در زنان رسیده كه بسیار خوشحال كننده است.

رییس مركز آمار ایران، شاخص طلایی دیگر آمار را تحصیلات عالی دانست و افزود: ما بیش از 10 میلیون و 400 هزار تحصیل كرده یا در حال تحصیل در دانشگاه و حوزه ها داریم در حالی كه این آمار در سال 1355 به میزان 300 هزار نفر برای مردان و 122 هزار نفر برای زنان بوده است.

عادل آذر همچنین با اشاره به افزایش حدود 5 میلیون نفری جمعیت در فاصله سال های 85 تا 90 ، اظهار داشت: 50 و 4 دهم درصد این تعداد مرد و 49 و 6 دهم درصد خانم هستند كه از این تعداد 71 درصد شهرنشین، 28 درصد روستا نشین و حدود یك دهم درصد هم كوچ نشین و عشایر را تشكیل می دهند.

رییس مركز آمار ایران با مقایسه این آمار با آمار سال 85، گفت: درصد شهر نشینی در سال 85 بالغ بر 68 و نیم درصد بود.

وی با اشاره به جدا شدن استان البرز از تهران افزود: با وجود این، تهران بزرگترین استان با بیش از 12 میلیون نفر جمیعت و كوچكترین استان، ایلام با بیش از 557 هزار نفر است.
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد