۲۶ تیر ۱۳۹۱، ۱۴:۴۹
کد خبر: 80232326
T T
۰ نفر
بيش از اين نمي توان به بانك ها فشار آورد

تهران - وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به كمبود نقدينگي در كشور تاكيد كرد كه بيشتر از اين نمي توان به بانك ها براي تامين مالي فشار آورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'مهدی غضنفری'روز دوشنبه در مراسم نكوداشت چهل و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) با اشاره به مشكل آفرین شدن كمبود نقدینگی در كشور ،گفت: ما بیشتر از این نمی توانیم به بانك ها فشار بیاوریم ، بنابراین باید به فكر راه های جدید تامین مالی باشیم.

به گفته ی وی ، گرچه روش هایی چون انتشار اوراق مشاركت، اوراق قرضه و صكوك، هم اكنون به عنوان راهكارهای نوین تامین مالی در دستور كار قرار گرفته است ، اما بنگاه ها از اجرای آن هراس دارند. بنابراین باید این اندیشه را نیز مورد بررسی قرار داد كه آیا سازمان‌های توسعه ای می توانند راهكارهای جدیدی برای تامین مالی داشته باشند.

وی بابیان اینكه قدرت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به دلیل تحولات بین المللی كاهش یافته ، افزود: این در شرایطی است كه جنس تحریم‌های جدید با گذشته متفاوت است. در گام اول تحریم ها ، تنها كالاهای با تكنولوژی بالا تحریم شده بود و در مرحله بعد سرمایه گذاری در صنایع بالادستی ایران مورد تحریم واقع شد ، اما هم اكنون به اذعان تحریم كنندگان، تحریم ها هوشمندانه است و هر چیز كه به رشد اقتصادی ایران كمك كند را شامل می شود.

وی با اشاره به كاركرد سازمان های توسعه ای ، گفت: در كشورهایی مانند ایران كه هنوز جایگاه دولت و بخش خصوصی به درستی تبیین نشده است ،سازمان های توسعه ای می توانند رابط میانی این دو بخش به حساب آیند.

غضنفری با تاكید بر اینكه نگاه ها باید به سمت توسعه چنین سازمان هایی برود، تصریح كرد: اینكه ایدرو با چالش هایی مواجه شده و فلسفه وجودی آن زیر سوال رفته است ، باعث می شود تا این بار اساسنامه آن به طریق روشن تری تدوین شود.

وی اضافه كرد: افرادی كه معتقدند باید واگذاری ها در سازمان گسترش صورت گیرد باید ماموریت های جدیدی را برای این سازمان تعریف كنند.

به گفته ی وزیرصنعت، معدن و تجارت ، در حال حاضر كارهای زیادی روی زمین مانده كه سازمان های توسعه ای می توانند برای انجام آنها و تحرك بخشیدن به حوزه اقتصادی كشور انجام دهند.

غضنفری گفت: ماموریت های بسیاری وجود دارد كه نه بخش خصوصی و نه دولتی به خوبی از عهده انجام آنها بر نمی آیند، بطور مثال سرمایه گذاری در بخش های پر ریسك اقتصادی از این جمله است كه سازمان های توسعه ای باید برای انجام آنها ورود كنند.

وی با اشاره به بحث تحریم ها گفت: امروز كه این بحث ها بصورت جدی تر از گذشته مطرح شده است سازمان های توسعه ای مانند ایدرو باید به كمك دولت بشتابند و در جنگ نرم افزاری بسیار سنگینی كه مبتلا به آن هستیم ، مشاركت كنند.

غضنفری همچنین با اشاره به ضرورت انجام كار تیمی در كشور بیان كرد: متاسفانه هلدینگ ها(شركت های مادر تخصصی) هنوز جایگاه مناسبی در كشور پیدا نكرده اند.

این مقام ارشد صنعت ، معدن و تجارت كشور با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تصریح كرد: با اجرای این قانون انتظار می رفت پوست اندازی در حوزه تولید صورت گیرد و تكنولوژی های جدید وارد این عرصه شود كه این امر آنچنان كه باید، دنبال نشد.

غضنفری خاطر نشان كرد: با راهكارهای جدیدی كه دولت برای مقابله با تحریم در نظر گرفته است، بخش خصوصی می تواند در تعامل با سایر بخش ها مواد اولیه مورد نیاز كارخانجات صنعتی را تامین كند.

اقتصام**3917**1561

سرخط اخبار اقتصاد