تحريم هاي نفتي عليه ايران سبب تنش در بازار جهاني نفت مي شود

تهران - سفيران ايتاليا،برزيل و ويتنام در تهران ضمن مخالفت با تحريم هاي يكجانبه عليه جمهوري اسلامي ايران تصريح كردند كه تحريم هاي نفتي بر اقتصاد همه كشورهاي مصرف كننده نفت، تاثير نامطلوب خواهد گذاشت و موجب تنش در بازار جهاني نفت خواهد شد.

'آلبرتو برادانینی' سفیر ایتالیا در تهران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اذعان كرد: ایتالیا به ویژه با توجه به شرایط اقتصادی كنونی و نه چندان مطلوب این كشور، بطور قطع از تحریم های نفتی علیه ایران تاثیر خواهد پذیرفت.

این دیپلمات اروپایی با بیان اینكه كشورش یكی از مشتریان عمده نفت ایران و بزرگترین وارد كننده اروپایی نفت ایران محسوب می شود، گفت: به اعتقاد من تحریم ها كارایی و تاثیر چندانی بر ایران نخواهد داشت و آینده مشخص خواهد كرد كه این تحریم ها چه آثار و تبعاتی به ویژه در بازارهای جهانی نفت به دنبال خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری كرد كه ایران و گروه 1+5 هر چه زودتر به توافقاتی دست یابند تا تحریم های یكجانبه علیه ایران نیز برداشته شود.

برادانینی گفت: ایتالیا تنها یكی از اعضای 27 گانه اتحادیه اروپا است و تصمیم برای تحریم نفت ایران یك تصمیم جمعی از سوی این اتحادیه بوده كه بر اعضای آن تحمیل شده است.

بر اساس گزارش اتحادیه نفت ایتالیا، ایران با تامین حدود 12 درصد از كل واردات نفت ایتالیا، به ترتیب پس از جمهوری آذربایجان و روسیه، سومین تامین كننده واردات نفتی ایتالیا محسوب می شود.



*** تحریم های نفتی به بازار جهانی نفت لطمه می زند

'آنتونیو سالگادو' سفیر برزیل در تهران نیز تحریم های آمریكا و غرب علیه ایران را تحریم های یكجانبه دانست و گفت: برزیل با اعمال هرگونه تحریم یكجانبه علیه ایران مخالف است.

این دیپلمات برزیلی تاكید كرد: تحریم های نفتی علیه ایران موجب ایجاد تنش و لطمه خوردن به ثبات بازار جهانی نفت خواهد شد.

سالگادو همچنین روابط تهران - برازیلیا را بسیار خوب و رو به رشد توصیف كرد و درباره سفر اخیر 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری اسلامی ایران به برزیل گفت: این سفر به منظور شركت در یك كنفرانس بین المللی در مورد آب و هوا و محیط زیست انجام شد و یك سفر دو جانبه نبود.

سفیر برزیل در تهران برخی ادعاهای رسانه های غربی را مبنی بر اینكه خانم 'دیلما روسف' رییس جمهوری برزیل برنامه دیدار با احمدی نژاد را لغو كرده است، به شدت تكذیب كرد و گفت: سران بیش از 120 كشور جهان در این كنفرانس حضور داشتند و طبیعی است كه مدت زمان یك یا دو روز برای انجام ملاقات با این تعداد از سران كشورها امكان پذیر نیست.

وی با بیان اینكه همزمان با برگزاری اجلاس ریو+20 در برزیل، اوضاع سیاسی در كشور پاراگوئه به عنوان یكی از كشورهای منطقه آمریكای لاتین به دلیل استیضاح رییس جمهوری این كشور بسیار بغرنج بود، گفت: طبیعی است در چنین شرایطی، رییس جمهوری برزیل به شدت مشغول دیدار و رایزنی با سران كشورهای حوزه آمریكای لاتین درباره اوضاع پاراگوئه به عنوان یكی از مهم ترین اولویت های این كشور باشد.

سالگادو اظهار داشت: اگر برنامه سفر آقای احمدی نژاد به برزیل یك یا دو روز بیشتر طول می كشید، به احتمال زیاد امكان دیدار روسای جمهوری ایران و برزیل فراهم می شد.



** تحریم های نفتی تنها به ایران آسیب نمی زند

'جان جاو خاین' سفیر ویتنام در تهران نیز ضمن اعلام مخالفت با تحریم های یكجانبه علیه ایران گفت: تبعات و آثار تحریم هایی كه علیه ایران اتخاد و اعمال شده است به ویژه تحریم های نفتی علیه این كشور، صرفا متوجه ایران نخواهد شد بلكه بسیار فراگیرتر خواهد بود.

وی افزود: آسیب ناشی از این تحریم ها، بیش از آنكه متوجه ایران باشد، بازار جهانی نفت و زندگی قشر عظیمی از مردم در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سیام**1723**1572

سرخط اخبار اقتصاد