۸ خرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۰۷
کد خبر: 80156693
T T
۰ نفر
امسال 20 ميليارد و 500 ميليون دلار به صندوق توسعه ملي واريز مي شود

تهران - رئيس هيات عامل صندوق توسعه ملي گفت: پيش بيني مي شود كه امسال 20 ميليارد و 500 ميليون دلار از محل فروش نفت و ميعانات گازي به صندوق توسعه ملي واريز شود .

به گزارش ایرنا، 'رحیم قربانی '‌ روز دوشنبه در نشست خبری به تشریح اصلاحات ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص موضوع صندوق توسعه ملی پرداخت و افزود: امسال نسبت به سال پیش سه درصد به منابع صندوق اضافه شد و سهم صندوق توسعه ملی از محل درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال جاری 23 درصد تعیین شده است .

وی افزود: همچنین بر اساس قانون بودجه سال جاری ، 10 درصد منابع صندوق به صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی در بخش آب و كشاورزی و 10 درصد منابع نیز به صورت ریالی برای بخش صنعت و معدن غیردولتی به استثنای بخش ساخت مسكن اختصاص می یابد .

قربانی با بیان اینكه امسال حداقل 2 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای قطارهای شهری كلان شهرها و حمل ونقل شهری اختصاص می یابد، افزود: سال گذشته فقط شركت مترو مشهد توانست از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده كند و بقیه كلانشهرها آمادگی استفاده از این تسهیلات را نداشتند.



**‌18 درصد منابع صندوق توسعه ملی به بخش دولتی اختصاص می یابد

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: بر اساس مصوبه مجلس ( در قانون بودجه سال 1391 ) 18 درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای صنایع بالادستی نفت و گاز كشور با اولویت میادین مشترك پرداخت می شود كه این مورد پرداخت منابع صندوق به بخش حاكمیتی و دولتی است.

قربانی افزود: در حال حاضر ذخایر میادین مشترك نفت و گاز كشور توسط رقبا مكیده می شود كه به ضرر كشور است و از آنجاییكه بخش خصوصی اجازه ندارد وارد این بخش بشود ،‌برای بهره برداری از این میادین از منابع صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد .

وی افزود: همچنین مجلس در قانون بودجه سال جاری كل كشور مقرر كرده است از منابع صندوق توسعه ملی،پنج میلیارد دلار به شركت های هواپیمایی غیر دولتی برای خرید هواپیما اختصاص یابد ، كه این حكم نیز ضرورتی نداشت چرا كه كمك به خرید هواپیما در اولویت كاری صندوق توسعه ملی قرار دارد .

به گفته ی وی صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی نیز می توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده كنند، حتی اگر در مناقصه های بین المللی برنده نشده باشند .

وی با اشاره به اینكه در قانون بودجه امسال بانك های عامل مكلف به تامین منابع ریالی طرحهای ارزی - ریالی شدند ،‌افزود :‌ با تصویب این قانون طرحهایی كه منابع ارزی آنها تامین شده ، بدلیل كمبود منابع ریالی متوقف نمی شود ، همچنین تولید كنندگان به واردات تجهیزات از خارج تشویق نمی شوند.

وی افزود: هیات عامل صندوق توسعه ملی علاوه بر ارایه گزارش عملكرد به هیات امنا ، هیات نظارت و رئیس مجلس شورای اسلامی ، امسال مكلف شده است هر سه ماه گزارش عملكرد خود را به كمیسیون های اقتصادی ، بودجه و محاسبات مجلس نیز ارایه كند.



**‌ هنوز رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی هستم

قربانی در پاسخ به خبرنگاران در خصوص تغییر و تحول در صندوق توسعه ملی و احتمال بركناری وی از ریاست صندوق گفت: من چیزی در این مورد نشنیده ام و مانند روز اول مشغول انجام ماموریت هستم .

وی افزود: سال گذشته در یك فضای سیاسی و رسانه ای سنگین كه تقبل مسئولیت صندوق شجاعت می خواست ، اعضای هیات عامل مسئولیت این صندوق را بعهده گرفتند در فضایی كه فضای تفاهم نبود و فضای سیاسی خشنی بود این ماموریت خطیر را بعهده گرفتیم .

وی افزود: در مدت 9 روز بدون اینكه وارد بوروكراسی اداری بشویم ، صندوق توسعه ملی شروع به كار كرد و در روز نهم مكاتبه با بانكها آغاز شد.

وی افزود: اولویت صندوق ، پرداخت تسهیلات به پالایشگاه ها ، متروها ، خرید هواپیما و صنایعی بود كه بدلیل عدم پاسخگویی حساب ذخیره ارزی ، سه سال بود كه در صف بانكها برای دریافت تسهیلات ارزی بودند .

وی سپس به تشریح عملكرد صندوق توسعه ملی پرداخت و گفت: صندوق توسعه ملی سال گذشته 14 میلیارد و 670 میلیون دلار قرارداد عاملیت با بانكها امضا كرد و هشت میلیارد و 370 میلیون دلار پرداختی داشتیم .

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: امسال نیز هفت میلیارد دلار با بانك ملت و یك میلیارد دلار نیز با بانك صادرات قرار داد عاملیت منعقد شده است.

وی افزود: به این ترتیب تاكنون در مجموع 22 میلیارد و 670 میلیون دلار در قالب قرارداد عاملیت با بانك‌های مختلف، كسر شده و موجودی این صندوق 29 میلیارد و 940 میلیون دلار است.



** طرحهای مهر ماندگار دولتی نیسیتند

قربانی گفت: طرحهای مهر ماندگار ، طرح های دولتی نیستند و شامل ساخت پالایشگاه و نیروگاه هستند كه بخش خصوصی در آنها سرمایه گذاری كرده است .

وی افزود: منابع صندوق توسعه ملی شامل همه طرحهای بخش تعاونی ، خصوصی و نهادهای عمومی غیر دولتی و همچنین طرحهایی می شود كه دولت در آنها تا 20 درصد سهم داشته باشد.

قربانی تاكید كرد كه صندوق توسعه ملی به طرحهایی كه دولت در آنها بیش از 20 درصد سهم داشته باشد ، تسهیلات پرداخت نمی كند .

قربانی با بیان اینكه حساب ذخیره ارزی در مدت هفت سال 13 میلیارد دلار عملكرد داشته است، افزود: صندوق توسعه ملی مكانیزم خاص خود را دارد و اگر همه پایبند قانون باشیم این صندوق می تواند در جهت تقویت بنیه اقتصادی كشور و بخش خصوصی عمل كند.

اقتصام **‌1579 **1561

سرخط اخبار اقتصاد