۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 80142150
T T
۰ نفر
نصب بزرگترين پل قوسي كشور بر روي سد كارون چهار35 درصد پيشرفت فيزيكي دارد

شهركرد- معاون عمراني استاندار چهارمحال و بختياري از پيشرفت فيزيكي 35 درصدي نصب بزرگترين پل قوسي كشور بر روي سد كارون چهار در محور ارتباطي شهركرد - خوزستان خبر داد.

'محمود عیدی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت:‌عملیات انتقال سازه های این پل از كارخانه ماشین سازی اراك به طور كامل به محل نصب پل انجام شده است و پیش بینی می شود این طرح، تابستان امسال به بهره برداری برسد.

وی اظهارداشت: در حال حاضر 200 نفر در نصب این پل فعالیت می كنند و با توجه به پیشرفت 35 درصدی عملیات نصب آن، در مجموع 75 درصد عملیات اجرایی طراحی، ساخت و نصب پل بزرگ قوسی كارون چهارانجام شده است.

معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: قرار داد ساخت این پل در تیرماه 89 به ارزش اولیه 260 میلیارد ریال نهایی شد و تمامی مراحل طراحی و اجرای زیر سازی و نصب آن به دست متخصصان ماشین سازی اراك انجام شد.

وی اضافه كرد: دهانه اصلی این پل زیرقوسی 300متر و طول عرشه آن 380متر و عرض آن 11.8 متر است و دارای دو باند عبور و دو پیاده رو در طرفین است.

عیدی، ارتفاع این پل از كف دره را 250 متر و ارتفاع آن از سطح آب دریاچه در بالاترین حد آبگیری را 72 متر عنوان و تصریح كرد: برای ساخت این پل، سه هزار و 750 تن سازه فلزی به كار رفته است و عرشه آن تمام فلزی است.

وی قوس این پل را حدود 60 متر عنوان كرد و ادامه داد: بهره گیری از عرشه تمام فلزی، افزایش دهانه قوسی پل تا 50 متر و بارگذاری و تحلیل دینامیكی دقیق این پل در برابر زلزله از ویژگی های خاص این پل نسبت به پل كارون 3است.

معاون استاندار چهارمحال و بختیاری تاكید كرد: با توجه به اینكه محل نصب پل زیرقوسی كارون چهار در 40 كیلومتری گسل ناغان قرار دارد، تحلیل دقیق دینامیكی برای پیشگیری از حركت های غیر هم فاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با زیرآب رفتن مسیر اصلی شهركرد به ایذه به هنگام بهره برداری از سد كارون چهار ، ، مسیر ارتباطی استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به خوزستان دوساعت طولانی تر شده است كه این مسیر می تواند آن را تسهیل و كوتاه كند.

بهره برداری از این پل بزرگ، موجب كاهش ترافیك و افزایش ایمنی محور ارتباطی بروجن – لردگان – ایذه می شود و تسهیل در تردد مردم شهرستان های اردل، فارسان، كیار و شهركرد به خوزستان را در پی دارد.

7363/547
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد