۲۶ بهمن ۱۳۹۰، ۱۴:۱۲
کد خبر: 30819235
T T
۰ نفر

تهران - مدير كل ريالي و نشر بانك مركزي گفت: حواله نيم سكه با تحويل شهريور ماه سال آينده به عنوان بخشي از عيدي كاركنان در صورت درخواست آنان ارائه مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'عباس كمره ای' روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس مصوبه 25 بهمن ماه سال جاری قرار است، بر اساس تمایل كارمندان بخشی از عیدی امسال به صورت سكه نیم بهار آزادی و 50 هزار تومان نقد ارائه شود.

وی با بیان آن كه، عیدی كاركنان دولت سه میلیون و 500 هزار ریال در نظر گرفته شده است، گفت: بر اساس این طرح بانك مركزی سه میلیون ریال را با حواله و برگه بهادار نیم سكه بهار آزادی برای تحویل در پایان شهریور ماه ارائه می كند.

كمره ای اظهار داشت: چنانچه افراد تا پایان شهریور ماه از دریافت سكه انصراف دهند می توانند مبلغ سه میلیون ریال را دریافت كنند.

وی گفت: در زمان سر رسید كه همان پایان شهریور ماه است، بانك مركزی می تواند هم نیم سكه بهار آزادی و هم معادل قیمت روز آن در بازار را ارائه كند.

كمره‌ای با بیان این كه طبق برنامه دولت دستگاه‌ها در تاریخ مصوبه تا 10 روز آینده وضعیت كاركنان خود را برای دریافت سكه عیدی و وجه نقد مشخص و به بانك مركزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام كنند، اظهار داشت: ‌در صورتی كه كاركنان درخواست دریافت سكه داشته باشند یك حواله دریافت سكه نیمه بهار آزادی به تاریخ پایان شهریور ماه سال آینده به آنها ارایه خواهد شد و مابقی عیدی پایان سال را كه مبلغ 500 هزار ریال است، به صورت نقدی دریافت خواهند كرد.

وی با بیان آن كه اگر كاركنان دولت از مصوبه اخیر عیدی پایان سال استقبال نكنند مانند سنوات گذشته عیدی خود را به صورت نقدی دریافت خواهند كرد، اظهار داشت: البته پیش بینی می‌شود با این كه این طرح در سالهای گذشته نیز اجرا شده است، اما مورد استقبال قرار نگرفته بود، این بار به دلیل اختلاف قیمت بازار و بانك مورد استقبال كاركنان قرار بگیرد.

وی با اشاره به طرح پیش فروش سكه ادامه داد: در دو مرحله هشت میلیون و 100 هزار قطعه سكه پیش فروش شد كه هدف اصلی این طرح به دلیل جمع‌آوری نقدینگی نبوده است، هر چند می‌تواند به عنوان یكی از دلایل مد نظر برنامه ریزان قرار گرفته باشد.

كمره ای افزود: چون میزان استقبال كاركنان دولت از طرح واگذاری سكه به جای عیدی مشخص نیست و انتخاب در كار است، بنا بر این دولت در مصوبه خود نمی‌توانست هدف جمع‌آوری نقدینگی را به عنوان موضوع اصلی مد نظر قرار دهد.

وی با اشاره به این كه در طرح پیش فروش سكه به این مساله فكر شد كه ممكن است در زمان ورود سكه‌های جدید به بازار شوك دوباره قیمتی رخ دهد، گفت: این موضع در مورد واگذاری سكه به جای عیدی نقدی به كاركنان دولت نیز مد نظر قرار گرفت، اما به دلیل نامشخص بودن میزان استقبال، هنوز نمی‌توان روی این مسئله برنامه دقیقی ارایه كرد.

وی افزود: البته رئیس كل بانك مركزی گفته است كه ورود هشت میلیون و 500 هزار قطعه سكه به بازار از محل پیش فروش‌های صورت گرفته می‌تواند به كاهش قیمت منجر شود.

مدیر كل ریالی و نشر بانك مركزی گفت: تخصیص اعتبار برای عیدی كارمندان دولت از قبل انجام شده و خزانه داری نیز اقدامات مربوط به آن را انجام داده است، بنا بر این از بابت تامین نقدینگی عیدی كاركنان دولت هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: به دلیل این كه مشخص نیست وضعیت استقبال دستگاه های اجرایی و كاركنان از مصوبه دولت چگونه باشد، از قبل اعتبار مورد نیاز برای این كار تامین شده است.

وی با تاكید بر این موضع كه مسایل لازم امنیتی در خصوص حواله‌های بانكی كاركنان دولت برای دریافت سكه در شهریور ماه پیش بینی شده است، اظهار داشت: اگر تعداد متقاضیان كمتر از چیزی باشد كه در پیش‌بینی‌های اولیه مد نظر قرار گرفته باشد، ممكن است در برنامه فعلی تغییرات ایجاد شود، یعنی شاید زمان تحویل سكه‌های كارمندان كه پایان شهریور ماه در نظر گرفته شده است، تغییر یابد.

وی تصریح كرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، سكه‌های كاركنان دولت از طریق یك بانك عامل و معرفی افراد به آن بانك واگذار خواهد شد.



** پیش فروش سكه

كمره‌ای در خصوص روند اجرای طرح پیش‌ فروش سكه گفت: این طرح تا زمانی كه بتوان بازار را تنظیم كرد، ادامه خواهد یافت، اما هر زمانی كه لازم نباشد متوقف خواهد شد.

وی از تحویل اولین سری سكه های پیش فروش شده در پایان فروردین ماه سال آینده خبر داد و افزود: حدود چهار میلیون و 300 هزار قطعه سكه طرح قدیم پیش فروش و چهار میلیون و 600 هزار قطعه پیش فروش 4 ماه و 6 ماهه در آن مقطع وارد بازار می‌شود.

مدیر كل ریالی و نشر بانك مركزی در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص دلیل توقف پیش فروش سكه چهار ماهه گفت: دلیل توقف پیش فروش چهار ماهه سكه این است كه بتوانیم پاسخ متقاضیان را بدهیم و به این منظور به سمت پیش فروش‌های شش ماه رفتیم و حتی ممكن است در آینده نیز در صورت لزوم زمان پیش فروش را طولانی‌تر كنیم.

وی در ارتباط با تعداد سكه های پیش فروش شده در یك ماه اخیر نیز گفت: از سوم تا 25 بهمن ماه جاری، چهار میلیون و 600 هزار قطعه سكه پیش فروش شده است كه البته در هفته‌های آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت.

اقتصام ** 9141 .9123 **1319/1594
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد