۲۹ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۲۹
کد خبر: 30772677
T T
۰ نفر

مسكو - 'علي باقري ' معاون سياست خارجي و امور بين المللي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اعلام كرد كه رايزني براي تعيين دقيق زمان و مكان برگزاري دور جديد مذاكرات با گروه 1+5 پيرامون برنامه هسته اي صلح آميز كشورمان جريان دارد.

باقری كه برای دیدار و مذاكره با مقام های ارشد روس به مسكو سفر كرده است ، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما افزود: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است و دستور كار مذاكرات با گروه 5+1 نیز بر اساس توافق طرف ها مشخص خواهد شد .

وی درباره اهداف سفر دوره روزه خود به روسیه گفت : ایران و روسیه دو كشور همسایه و مقتدر با جایگاه ویژه در عرصه مناسبات بین المللی هستند و از گذشته رایزنی های مستمری درباره موضوعات مهم منطقه ای و جهانی داشته اند .

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان افزود : در ماه های اخیر نیز دو كشور با توجه به درك مشترك از روند تحولات منطقه ای و بین المللی و با اشراف به نگاه سودجویانه بیگانگان به رویدادهای منطقه ، رایزنی های خود در ابعاد كمی و كیفی را گسترش داده اند.

وی با تاكید بر اینكه تهران در آستانه آغاز دور جدید گفتگوها با گروه 5+1 قرار دارد، اظهار داشت: سفر به مسكو به دعوت وزارت خارجه روسیه و با هدف دیدار با مقام های سیاسی و امنیتی این كشور برای گفتگو درباره مسایل مورد علاقه دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی انجام می شود.

باقری اضافه كرد: در سفر آبان ماه امسال اینجانب به مسكو نیز یكی از موضوعات مهم و مورد تاكید دو طرف، ادامه گفتگوها و رایزنی با مقام های روسیه درباره طرح موسوم به گام به گام بود و در آن زمان ملاحظات ایران درباره ابعاد محتوایی این طرح برای طرف روسی تشریح شد .

وی ادامه داد: در این راستا مقام های روس از هیات شورای عالی امنیت ملی دوباره دعوت كردند تا از دیدگاه های تفصیلی ایران درباره طرح گام به گام مطلع شوند و این طرح از محورهای اصلی مذاكره هیات ایرانی با مقام های روسیه در این سفر است.

علی باقری' معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به منظور رایزنی با مقامات روسیه صبح دیروز /چهارشنبه/ وارد مسكو شد.

'باقری' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از این سفر را دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و دیگر مقام های سیاسی و امنیتی این كشور اعلام كرد.

وی گفت: در این سفر در رابطه با مسایل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی و نیز آخرین تحولات موضوع هسته ای و دور جدید گفت و گوها با 1+5 با مقام های روسیه گفت و گو و رایزنی می كنیم.

سفر معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسكو دو روزه بوده و قرار است وی فردا با مقام های ارشد روس در خصوص موضوعات مورد نظر مذاكره و رایزنی كند.

باقری آبان ماه امسال نیز سفر دو روزه ای به مسكو داشت كه در آن با وزیر خارجه ، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و معاون وی دیدار كرد.

در آن سفر توافقنامه همكاری های راهبردی میان شوراهای امنیت ملی ایران و روسیه به امضا رسید كه بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت.

روابط ایران و روسیه به عنوان دو همسایه مقتدر در ماه های گذشته رو به توسعه بوده و تحلیلگران مسایل سیاسی از نزدیك شدن هر چه بیشتر مواضع تهران و مسكو به هم در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی سخن می گویند.

اروپام/518

سرخط اخبار جهان