تهران- مديركل نظارت و ارزيابي آموزش عالي وزارت علوم از كاهش 10 درصدي سهم جمعيت دانشجويي رشته هاي علوم انساني تا پايان برنامه پنجم توسعه خبر داد.

'رضا عامری' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود:اكنون بیش از 46 درصد دانشجویان كشور در رشته های علوم انسانی تحصیل می كنند كه این رقم در پایان برنامه پنجم باید به 36 درصد برسد.

مدیراجرایی طرح آمایش آموزش عالی تاكید كرد كه براساس طرح یادشده، برخی از رشته های دانشگاهی موجود به ویژه در علوم انسانی كه به مرحله اشباع رسیده اند و تعداد فارغ التحصیلان و دانشجویان آنها زیاد است از این پس محدود خواهند شد.

** 80 درصد دانشجویان كشور در 22 رشته درس می خوانند

وی با نامطلوب خواندن روند توسعه برخی از بخش های آموزش عالی در سال های گذشته، گفت: متاسفانه ایجاد و گسترش تعدادی از رشته های دانشگاهی بدون توجه به نیازهای جامعه و براساس پاره ای ملاحظات همچون تقاضای افراد و امكانات موجود دانشگاه ها صورت گرفته كه با اجرای طرح آمایش سرزمین آموزش عالی، این نقیصه اصلاح خواهد شد.

عامری با بیان اینكه 80 درصد دانشجویان كشور در 22 رشته تحصیل می كنند، ادامه داد: پرجمعیت ترین رشته های دانشگاهی كشور به ترتیب شامل مدیریت، حسابداری، مهندسی كامپیوتر، مهندسی عمران، حقوق، مهندسی برق، علوم تربیتی، معماری و الهیات هستند.

وی درمورد سهم گروه های آموزشی در تركیب جمعیت دانشجویی كشور گفت: جمعیت دانشجویی كشور در سال 90 نزدیك به چهار میلیون نفر است كه بیشترین سهم با بیش از یك میلیون و 857 هزار نفر به گروه علوم انسانی تعلق دارد.

مدیركل نظارت و ارزیابی آموزش عالی توضیح داد: نزدیك به 34 درصد دانشجویان كشور نیز در رشته های فنی و مهندسی مشغول به تحصیل هستند كه این میزان باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به 37 درصد افزایش یابد.

وی آمار فعلی دانشجویان گروه علوم پایه را 341 هزار نفر و معادل 5/8 درصد كل جمعیت دانشجویی كشور عنوان كرد و گفت: این آمار باید در طول برنامه پنجم توسعه به 10 درصد برسد.

به گفته عامری، سهم 5 درصدی دانشجویان گروه هنر از جمعیت دانشجویی كشور نیز باید تا پایان برنامه پنجم به 9 درصد افزایش یابد.

وی افزود: درحال حاضر رشته های كشاورزی و دامپزشكی به ترتیب، 8/4 درصد و 1/1 درصد دانشجویان كشور را به خود جذب كرده اند كه این آمار باید در برنامه پنجم به 5/6 و 5/1 درصد ارتقا پیدا كند.

عامری توضیح داد: تهیه و تدوین طرح آمایش آموزش عالی از آذرماه 88 رسما در معاونت آموزشی وزارت علوم آغاز شده و منتظر تصویب در مراجع ذیصلاح است و انتظار می رود زمستان امسال شاهد رونمایی این طرح كلیدی و مهم آموزش عالی باشیم.

طرح آمایش آموزش عالی با رصد وضعیت موجود بخش های مختلف نظام آموزش عالی و ترسیم وضعیت مطلوب، پاسخگویی این نظام به نیازهای مناطق مختلف كشور با توجه به مزیت ها و استعدادهای موجود را به صورت هدفمند دنبال می كند.

فراهنگ**1055
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ