وزیر جهاد کشاورزی: نوسازی شالی‌کوبی‌های مازندران شتاب می‌گیرد

ساری - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی اجرای طرح اصلاح ساختار شالی‌کوبی‌ها با هدف کاهش ضایعات برنج به عنوان آخرین مرحله زنجیره مدرن در تولید برنج مازندران را کُند دانست و گفت:‌ نوسازی شالی‌کوبی‌ها باهدف افزایش راندمان کیفیت برنج در این استان شتاب می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی نیکبخت عصر روز پنجشنبه در بازدید از کارخانه بسته‌بندی و شالی‌کوبی در آمل از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و چالش‌های پیش روی این صنعت قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار بر لزوم نوسازی و به‌روزرسانی تجهیزات شالیکوبی‌ها برای افزایش راندمان و ارتقای کیفیت برنج تولیدی تأکید و اظهار کرد: صنعت شالی‌کوبی نقش کلیدی در زنجیره تولید برنج ایفا می‌کند و نوسازی و به‌روزرسانی تجهیزات این کارخانه‌ها می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی به افزایش راندمان، کاهش ضایعات و ارتقای کیفیت برنج تولیدی کمک کند.

وی افزود: دولت در راستای حمایت از این صنعت، برنامه‌های حمایتی مختلفی از جمله ارائه تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعوض و یارانه برای خرید تجهیزات مدرن را در نظر گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه این بازدید، از بخش‌های مختلف کارخانه از جمله خطوط فرآوری برنج، انبارها و آزمایشگاه بازدید کرد و از نزدیک در جریان فرآیند تولید و کنترل کیفیت برنج در این کارخانه قرار گرفت.

وزیرجهادکشاورزی :نوسازی شالیکوبی‌های مازندران شتاب می گیرد

کارخانه بسته‌بندی و شالیکوبی طبیعت آمل یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین کارخانه‌های شالیکوبی در مازندران است. این کارخانه با استفاده از تجهیزات مدرن و به‌روز، نقش مهمی در فرآوری و بسته‌بندی برنج تولیدی در این استان ایفا می‌کند، برنج تولیدی در این کارخانه از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از یک هزار و ۲۶۸ واحد شالیکوبی استان که از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دارای پروانه بهره‌برداری است، ۹۵۰ واحد فعال هستند که با حمایت‌های دولت در یک دهه اخیر ۳۵۰ واحد شالیکوبی استان پیشرفته و مدرن شدند که اکنون ضایعات کیفی تبدیل شالی به برنج سفید در این واحدها به هفت درصد کاهش یافته است.

ضایعات کیفی به معنای کاهش میزان نیم دانه و شکستگی برنج است که در شالیکوبی های سنتی میزان شکستگی در هر ۱۰۰ کیلوگرم تا ۲۰کیلوگرم می رسد. اگر چه دانه‌های شکسته که به آن " نیم دانه " گفته می شود در صنعت آرد برنج فراوری می شود، اما ارزش آن برای کشاورز نصف قیمت برنج و یا حتی کمتر است.

به طور متوسط در تبدیل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شالی تولیدی در مازندران حدود ۹۵۰ هزار تن برنج سفید حاصل می‌شود که در واحدهای شالیکوبی سنتی حدود ۲۲۰ هزار تن آن برنج نیم دانه است و در حالی که در شالیکوبی‌های مدرن این میزان به حدود ۷۰ هزار تن نیم دانه کاهش می یابد.

در تحلیل دیگر این آمار می توان گفت که اگر سرانه مصرف برنج در کشور را ۳۶کیلو گرم محاسبه کنیم با افزایش تولید ۱۵۰ هزار تنی ناشی از کاهش شکستگی برنج در شالیکوبی‌های مدرن، برنج بیش از چهار میلیون نفر تامین می شود.

همچنین این مساله منجر به افزایش درآمد کشاورزان نیز می شود چراکه کشاورز اگر شالی خود را در شالیکوبی های مدرن به برنج سفید تبدیل کند، در هر تن تا ۱۳۰کیلوگرم برنج سفید یکدست بیشتری بدست می آورد که می تواند با قیمت کامل به فروش برساند.

به هر حال، مکانیزاسیون کشاورزی در مازندران قدم بزرگی است که برداشته شده ولی تکمیل زنجیره آن باید با نگاه علمی و حفظ منافع کشاورز و امنیت غذایی کشور شتاب بیشتری بگیرد.

وزیرجهادکشاورزی :نوسازی شالیکوبی‌های مازندران شتاب می گیرد

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای ساری به مازندران سفر کرد و با استقبال نمایندگان ارشد استان از جمله آیت‌الله محمدباقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در مازندرن، استاندار و تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس وارد مازندران شد.

در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور برخی چهره‌های شاخص ورزشی، فرهنگی و هنری از جمله محمدرضا اسحاقی هنرمند برجسته موسیقی، حسن یزدانی چهره نامدار کشتی و سپیده بابایی عضو تیم ملی کشتی آلیش حضور داشتند.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها است.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال انجام است و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha