خودکشی رزیدنت‌ها؛ بیماری ناعلاج جامعه پزشکی

در سال‌های اخیر تلاش کردیم در گزارش‌های مختلفی در گروه پژوهش ایرنا به وضعیت دستیاران پزشکی یا رزیدنت‌ها بپردازیم و ابعاد مختلف ماجرای بهره کشی از آنها را مشخص کنیم و درباره تعارض منافع در آموزش پزشکی، حق الزحمه ناچیز دستیاران پزشکی، فشار کاری و مسائل دیگر نیز بنویسیم تا بلکه به این موضوع توجه بیشتری شود.

با این حال، هر از گاهی خبری در رسانه‌های فعال در حوزه سلامت درباره خودکشی یکی از دستیاران پزشکی یا رزیدنت‌ها منتشر می‌شود و قلب جامعه پزشکی برای لحظه‌ای از تپش می‌ایستد. خبرهایی که نشان از مشکلی عمیق و چند جانبه در نظام آموزش پزشکی دارد که نیازمند بررسی اورژانسی است.
دوران رزیدنتی در رشته‌های مختلف پزشکی بین ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد و با مشکلاتی مانند حجم کاری در بیمارستان‌های آموزشی درمانی، حق الزحمه یا کمک هزینه تحصیلی اندک، بیمه نبودن، فشار کاری اساتید و سال بالایی‌ها و تعهدنامه‌های محضری عجیب، همراه است.

دریافتی رزیدنت‌ها یک بار در سال ۱۴۰۰ از حدود ۳ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان رسید و در سال ۱۴۰۱ افزایشی نداشت و در سال ۱۴۰۲ از مبلغ ۶ میلیون تومان به ۸ میلیون تومان رسید. ولی آیا همه مشکل این پزشکان جوان که مشغول گذراندن دوره تخصص هستند، هزینه کم حق الزحمه و فشار کاری است؟ واکاوی دغدغه‌های پزشکان جوان و ریشه یابی علل به بن بست رسیدن برخی از آنها در این مسیر در مجموعه گزارش‌های گروه پژوهش ایرنا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

برچسب‌ها

اخبار پرونده