گیلان در ضیافت سبز نوروزی میزبان گردشگران

نوروز تحفه باستانی و گیلان سفرنامه ای است برای آنانی که از ذوق سفر سرشارند؛ اگر چه گیلان را باید در چهار فصل دید و لذت جنگل و باران، برنج و شالی، خروش رود و رنگ پامچال ها، شکوه روز و شب دریا، جشن رنگ در رخت محلی، رسوخ طعم طبیعت در غذاهای محلی و جشن‌ها و آئین ها و هزاران جاذبه دیگر را یک به یک حس کرد؛ اما نوروز در گیلان، ضیافتی است پررنگ و لعاب برای سلام به روزگار نو .
بنا به تعاریف استادان گردشگری؛ اکوتوریسم (طبیعت گردی) سفری است مسوولانه به مناطق طبیعی که منجر به حفظ محیط زیست و موجب بهبود کیفیت زندگی مردم محلی می شود؛ گاه حتی تنها با رها نکردن زباله در طبیعت می توان پایداری زیست محیطی را پاسداشت چه رسد به رعایت فرهنگ جمع آوری زباله در اطراف اسکان که تبلور مهربانی با طبیعت در ضیافتی باستانی است.
گیلان دارای سه هزار و ۴۸۳ واحد تاسیسات گردشگری و پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در گیلان است که یک هزار و ۲۲۰ اثر از این تعداد در فهرست ملی به ثبت رسیده است. شهر رشت مرکز گیلان،علاوه بر اینکه عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو را دریافت کرده، به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی به ثبت رسیده است .

علاوه بر رشت، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند و روستای قاسم آباد رودسر با محوریت چادر شب بافی و همچنین سه سایت از جنگل های هیرکانی استان به ثبت جهانی رسیده است .

محتواهای تولیدی خبرنگاران ایرنا گیلان در این ارتباط را به شرح زیر در این پرونده خبری بخوانید:

برچسب‌ها

اخبار پرونده