راه آهن خواف - هرات؛ پیوند ریلی شرق به غرب جهان

ارتباط زمینی سهل و روان همیشه به عنوان عمده‌ترین روش رابطه ملتها به منظور مبادلات فرهنگی و اقتصادی مطرح بوده که حاصل آن افزایش آگاهی های متقابل، ایجاد پیوندهای گوناگون و در نهایت تعمیق صلح و آرامش در جهان است.
به اعتقاد تحلیلگران راهبردی، گسترش چنین ارتباطاتی در منطقه حساس خاورمیانه، الزامی حیاتی برای ملتهای ساکن این ناحیه از جهان است چنانکه گفته می‌شود توسعه دسترسی مردم به یکدیگر در مسیر کشورهای افغانستان، ایران، عراق، سوریه و لبنان در قالب برنامه‌ای میان‌مدت، زمینه‌ساز اتحاد و موجب توسعه اقتصادی جهان اسلام و کشورهای اسلامی در منطقه غرب آسیا است.
بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران همچون همیشه پیشگام صلح و ارتباط بوده و با ساخت مسیر ریلی پیوندهنده ایران و افغانستان دقیقاً در همین راستا گام برداشته است.
طرح راه آهن خواف - هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است.
پروژه راهبردی راه‌آهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکه‌ای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.
ایران تاکنون با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی سه قطعه این راه‌آهن را ساخته تا با اجرای قطعه چهارم آن توسط افغانستان این مسیر ریلی اواخر آذر ماه ۱۳۹۹ بطور کامل افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
پیش‌بینی شده با بهره‌برداری راه آهن خواف - هرات در کوتاه مدت سالانه دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر در این مسیر جابه‌جا و از حجم ترافیک کامیون در مرز دوغارون و هزینه‌های ترانزیت کاسته شود.
همچنین افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می‌شود.

برچسب‌ها

اخبار پرونده