ایرنا - یزد- آیین باستانی جشن سده از سوی زرتشتیان یزد عصریکشنبه برابر دهم بهمن ماه ۱۴۰۰ در محل باشگاه جوانان زرتشتی این شهر برگزار شد این مراسم به دلیل تداوم شیوع کرونا و اعمال برخی محدودیت ها، با حضور تعدادی کم از مردم برگزار و از طریق فضای مجازی نیز پخش شد. عکس:مسعود میرجلیلی

سده بیش از پنج هزار سال قدمت دارد و این مراسم با روشن کردن آتش برگزار می‌شود ، موبدان و مردم دور تا دور آتش جمع و اوستا می‌خوانند و به نیایش می پردازند، این جشن  سال ۱۳۹۱ با شماره ۸۳۹ در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد و بهمن‌ماه سال ۹۸ به شماره ۲۰۶۷ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

سده یکی از جشن‌های ایرانیان است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه یعنی روز آبان از ماه بهمن برگزار می‌شود و پیروان آیین زرتشت با افروختن هیزمی که مردم از پگاه بر بام خانه خود یا بر بلندی کوهستان گرد آورده‌اند، این جشن را برگزار می‌کنند.

تعداد پیروان آشو زرتشت  پیامبر ایران باستان در استان یزد حدود ۶ هزار تفر تخمین زده می شود که عمدتا در شهرهای یزد، تفت، اردکان و میبد سکونت دارند و بزرگترین زیارتگاه زرتشتیان جهان به نام « چک چک » در شهرستان اردکان قرار دارد و زرتشتیان ایران یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. 

۱۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۳۵

سرخط اخبار استان‌ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha