دیدگاه تنی چند از دست اندرکاران در مورد وضعیت هنرستان های تربیت بدنی
..................................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/06/86
داخلی.فرهنگی.آموزشی.هنرستانهای تربیت بدنی.
تنی چند از دست اندرکاران حاضر در المپیاد ورزشی دانش آموزی در مشهد در
گفت و گو با ایرنا دیدگاه های خود را در مورد وضعیت هنرستان های تربیت
بدنی تشریح کردند.
سابقه فعالیت هنرستان های تربیت بدنی به تحولات دهه 1370 درساختار
آموزشی وزارت آموزش و پرورش و ایجاد شاخه تحصیلی کاردانش با هدف آموزش
تربیت بدنی با محوریت فعالیت های عملی بازمی گردد.
سرپرست فنی مسابقات بسکتبال هشتمین المپیاد ورزشی دانش آموزان کشور در
مورد این نوع هنرستان گفت: نفس تشکیل هنرستان های تربیت بدنی بسیار خوب
است و غالبا دانش آموزانی که وارد این مراکز می شوند علاقه زیادی به انتخاب
خود دارند.
" ورژ آبکاریان " افزود: اما چون دروس ارایه شده در این مراکز بیشتر
جنبه عملی دارد، بار علمی دانش آموختگان آنها زیاد نیست تا بتوانند برای
ادامه تحصیل در زمینه مورد علاقه شان انتخاب رشته کرده و وارد دانشگاه
شوند.
وی در عین حال گفت: دانش آموختگان این مراکز آموزشی به لحاظ فنی
خیلی حرفه ای هستند اما در عمل می بینیم به محض آنکه دیپلم می گیرند چون
توان ورود به دانشگاه را ندارند، ارتباطشان با ورزش قطع می شود.
ناظر فنی مسابقات فوتسال المپیاد دانش آموزی هم در این مورد به
ایرنا گفت : هر چند این هنرستان ها به اهدافی که برایشان ترسیم شده خیلی
نزدیک هستند اما در عمل افق روشنی ندارند.
" علیرضا رجب لو" افزود: دانش آموزان با امید زیاد وارد هنرستان ها می شوند
اما سپس می بینند با آمال و آرزوهایشان خیلی فاصله دارد زیرا از طریق این
رشته تحصیلی، ورود به دانشگاه برای دانش آموزان خیلی سخت و دشوار است.
وی گفت: مسوولان وزارت آموزش و پرورش باید روی خروجی های این مراکز با
دقت بیشتری کار کنند.
"اکبر سلمانی" مدرس فوتبال کشور نیز گفت : برای بهبود وضعیت
هنرستان های تربیت بدنی بهتر است برای دانش آموختگان آنها زمینه ای فراهم
شود تا پس از آنکه دیپلم گرفتند با انجام یک آزمون اجازه ورود به
آموزشکده های آموزش و پرورش را بیابند تا از این طریق امکان حضور در
دانشگاه برای این دسته از دانش آموزان مهیا شود.
یک داور بین المللی فوتبال هم گفت : به نظر می رسد یکی از دلایل تشکیل
این هنرستان ها جذب آن دسته از دانش آموزانی است که مهمتر از علاقه به
ورزش، بی علاقگی آنها به دروس فنی و تجربی است.
" نادر جعفری " افزود: زمانی در تهران هنرستان پوریایی ولی بود که به
تدریج جمع شد و هم اکنون تنها دو هنرستان شهید قدوسی (پسرانه ) و کمیل
(دخترانه ) در این زمینه وجود دارد.
وی گفت: بهترین روش برای جذب دانش آموزان در رشته تربیت بدنی از طریق
دانشگاه است و یا اینکه باید سطح علمی هنرستان های تربیت بدنی افزایش
یابد.
سرپرست فنی مسابقات کاراته هشتمین المپیاد دانش آموزی هم براین
باور است که درحال حاضر درس تربیت بدنی تبدیل به یک علم شده بنابراین
درسهای تئوری ارایه شده در هنرستان های تربیت بدنی کمتر ازآنچه که در
دبیرستان های تجربی ارایه می شود، نیست.
"یوسف گرشاسبی " افزود: با این حال مشکل اصلی آن است که هنرستان ها
نیازمند مدیریت و سازماندهی بهتری هستند.
وی گفت: با وجود آنکه بسیاری از رشته های تحصیلی اشباع شده اند، در درس
تربیت بدنی هنوز جای جذب هنرجوی جدید وجود دارد.
رییس انجمن وزنه برداری آموزشگاه های کشور نیز خاطرنشان کرد :هنرستانهای
تربیت بدنی شاید بار علمی شان پایین باشد اما چون درس های عملی زیادی
دارند بنابراین در این مراکز علم و عمل همراه با هم به کار گرفته می شود.
وی افزود: خود من دانش آموخته همین هنرستانها هستم و چون هدایت تحصیلی
موفقی داشته ام، امروز از رفتن به هنرستان پشیمان نیستم.
دبیر کل هشتمین المپیاد دانش آموزان کشور هم در این خصوص گفت : اگر
این هنرستانها بتوانند آینده شغلی دانش آموزان را نیز تامین کنند خیلی
مفید و موثر خواهند بود.
"پرویز دانایی " افزود: البته در شرایط فعلی تا حدودی موضوعات درسی این
هنرستانها متناسب با سووالات کنکور نیست.
وی گفت: اما حمایت از این هنرستانها می تواند زمینه تربیت مربیان و
داوران کشور را فراهم آورد، به ویژه که بیشترین این هنرجویان با عشق و
علاقه زیادی وارد این هنرستانها می شوند.
وی در ادامه از تاسیس دو هنرستان تربیت بدنی همزمان با آغاز سال تحصیلی
جدید در نواحی 5 و 2 مشهد خبر داد و گفت : این مراکز اختصاص به پسران
دارد.
دبیر فدراسیون ورزش مدارس در وزارت آموزش و پرورش نیز هنرستانهای تربیت
بدنی را مراکز بسیار خوبی برای ارتقا علمی و عملی هنرجویان ذکر کرد.
وی گفت: هماهنگی و همکاری بیشتر بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان
تربیت بدنی می تواند در تقویت کادر علمی و عملی ورزش کشور موثر باشد.
"هادی عبدالله" در خصوص ساختار تعریف شده این هنرستان ها افزود: ابتدا
قرار بود دوره های آموزشی هنرستان های تربیت بدنی شش ساله باشد یعنی بعد
از اتمام دوره متوسطه و بدون شرکت در کنکور تا مرحله کاردانی ادامه دهند.
وی گفت: اما در زمان اجرا به دلیل تحولات صورت گرفته در وزارت آموزش و
پرورش، این امر صورت نگرفت و در عوض مقرر شد فارغالتحصیلان بدون کنکور
وارد آموزشکده های فنی وزارت آموزش و پرورش شوند که این امر هم اکنون
اجرا می شود.
عبدالله ، سطح علمی این هنرستانها را بسیار بالا توصیف کرد و گفت:این
بدان خاطر است که سرفصل های آموزشی هنرستانها را استادان دانشگاه طراحی و
تنظیم کرده اند.
وی در عین حال افزود:البته اگر به سطح علمی کنونی این هنرستانها انتقاد
شده به دو موضوع باز می گردد که یکی از آنها سطح علمی بعضی از دبیران
هنرستانهای تربیت بدنی است.
این کارشناس افزود: از سوی دیگر در بعضی موارد مشاهده شده دانش آموزانی
وارد این هنرستانها می شوند که به دلیل پایین بودن معدل نتوانسته اند در
سایر رشته های تحصیلی ادامه تحصیل بدهند لذا تربیت بدنی را به عنوان یک
رشته سهل و آسان دریافته اند.
بر اساس گزارش وزارت آموزش و پرورش هم اکنون پنج هزار و 486 هنرجو در 27
هنرستان تربیت بدنی در سطح کشور تحصیل می کنند که دو هزار و 662 نفرشان
پسر هستند. 7491/660
ورزشی. 1588/1581
شماره 017 ساعت 15:09 تمام
دیدگاه تنی چند از دست اندرکاران در مورد وضعیت هنرستان های تربیت بدنی
۱ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر:
9902419