۱۵ اسفند ۱۳۸۳،‏ ۰:۰۱
کد خبر: 9788253
T T
۰ نفر
همایش "حقوق بشر، گذار از جهان تکلیف" آغاز شد # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/12/83 داخلی.فرهنگی.همایش حقوق بشر همایش"حقوق بشر، گذار از جهان تکلیف" باهدف آگاهی بخشیدن در زمینه حقوق بشر و مباحث آن درمحیط علمی ودانشگاهی روزشنبه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شده است. به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا،"اردشیر امیر ارجمند"رییس کرسی حقوق بشرصلح و دمکراسی یونسکو در ایران درباره نظام حقوق بین الملل گفت:نظام بین المللی حقوق بشر، مجموعه قواعد، اصول، روش ها، نهادها و ساز و کارهایی است که برای شناسایی، تضمین و ترویج ارزش هایی که وجدان جمعی نظام بین الملل رعایت آنها را شرط لازم می داند، تنظیم شده است. وی،به اعلامیه نظام حقوق بشر اشاره کرد و افزود: با وجود گذشت بیش از نیم قرن از تدوین این اعلامیه و اسناد مربوط به آن که در زمان خود با اجماع کلی حقوقدانان و تاریخ دانان کشورهای مختلف نوشته شده است، هنوز تضمینی برای رعایت حقوق بشر در این اعلامیه در نظر گرفته نشده است. این استاد دانشگاه، منشاء شکل گیری اعلامیه مدون حقوق بشر را زمان شکل ـ گیری دولت های مدرن دانست و گفت: این اعلامیه در واقع پاسخی به این دولت ـ هاست زیرا پیش از آن ادیان و مکاتب مختلف اصولی برای رعایت شئون و حقوق انسانی داشته اند. وی افزود: پیش از پیدایش مدرنیته، دولت ها تکلیف مدار نبودند و رابطه حقوقی بین شهروند و حکومت وجود نداشته و همه چیز مبتنی بر روابط نظامی بود اما پس از تحقق دولت های مدرن، به سمت دولت هایی با هویت حقوقی پیش رفتیم و که این امر به معنای آن است که دولت قبول داشته باشد که مردم دارای حوزه ای هستند که او حق ورود به آنها را ندارد. امیر ارجمند، جهانی شدن را عاملی برای گذار از نظام قدیم به نظام جدید دانست و گفت: در نظام جدید ادعا می شود روابط براساس همبستگی بوده و مفهوم قدرت در آن تضعیف شده است. وی خاطرنشان کرد: در چنین نظامی حقوق شهروندان و دمکراسی به عنوان مولفه های جدید مطرح شده وحاکمیت قانون به عنوان یک اصل دمکراسی در حکومت -ها در نظر گرفته می شوند. وی، با اشاره به اینکه مخاطب اصلی حقوق بشر دولت ها هستند، افزود: دراین بین عده ای ادعا می کنند برخی از اصول منشور مثل بحث رفتار با شهروندان در انحصار آنها است و سازمان های بین المللی حق دخالت ندارند. امیر ارجمند، دراین باره به بندهایی از اعلامیه هزاره سازمان ملل متحد و سندی که در دسامبر 2004باموضوع تجدید بنای نظام بین المللی نوشته شده اشاره کرد و گفت: باتوجه به این اسناد هیچ کشوری هرچند قدرتمند نمی تواند با تلاش خود در مقابل تهدیدات امروزی آسیب ناپذیر باقی بماند و این به معنای آن است که هیچ کشوری به تنهایی قادر به حفظ امنیت خود نیست وامنیت کشورها به هم وابسته است. وی تاکید کرد: دراین شرایط دولت ها نمی توانند خود را غیرمسوول بدانند و این درحالی است که پیش از آنکه به مسوولیت دولت ها درقبال جامعه بین المللی اشاره شود به وظایف آنها درقبال جامعه و شهروندان خودشان پرداخته می شود.
امیرارجمندازاین امر به عنوان تحولی در نظام بین المللی یاد کرد و گفت: اگر حقوق بشر را یک مثلث فرض کنیم، اضلاع آن را حاکمیت قانون، دمکراسی و توسعه تشکیل می دهند و این بدان معناست که تحقق حقوق بشر در گرو حاکمیت قانون بوده وازسوی دیگر توسعه بستری را برای تحقق بنیادی حقوق بشر فراهم می کند. وی، حاکمیت قانون و مشروعیت دموکراتیک را ازاصول خدشه ناپذیر تحقق منشور حقوق بشر دانست وتصریح کرد: دراین بین جامعه بین الملل این حق را برای خود قائل شده درشرایطی که دولتی حاکمیت قانون را به رسمیت نشناسد او را مشروع قلمداد نکند و حتی درصورت لزوم حق مداخله نظامی راداشته باشد زیرا سرنوشت خود را وابسته به سرنوشت مردم می داند. رییس کرسی حقوق بشر یونسکو درایران تاکید کرد: این به مقوله بی غرض بودن اسناد فوق نیست و در آنها نیز همچنان ردپای قدرت دیده می شود اما وجدان جمعی جامعه بین المللی امروز به این نتیجه رسیده که شرط لازم تحقق حقوق بشر حاکمیت قانون بوده واداره امور بایدازطریق دموکراسی،مشارکت عمومی و مدارا و گفت و گو مشخص شود. حجت الاسلام "پارسانیا"استاد دانشگاه قم نیز دراین همایش به موضوع بنیادهای معرفتی حقوق بشر اشاره کرد و با طرح این سوال که "چه کسی می تواند از حقوق بشر سخن بگوید؟،افزود:پرداختن به این بحث ازطریق ابعاد مختلف معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی میسر است. وی افزود: اگرمبنای بحث را معرفت علمی پوزتیویست ها در قرن نوزدهم قرار دهیم، نمی توانیم به لحاظ منطقی از حقوق بشر سخن بگوییم زیرا گزاره های حقوقی گزاره هایی هستند که درمورد موجوداتی سخن می گویند که قوام تحقق آنها اختیار و آگاهی انسان است. "گزاره های حقوقی با اراده ما محقق شده و گاه به حوزه ارزش ها، هنجارها، و نظایر آنها مرتبط می شوند که دیدگاه پوزیتویستی بانگاه حسن گرایانه قادر نیست در این زمینه اظهار نظر کند." وی، عقل گرایی و شهودگرایی را از جمله جریان های دیگر مدعی در بحث حقوق بشر معرفی کرد و به تشریح دیدگاه این جریان ها و مباحث فلسفه اسلامی در این زمینه پرداخت. همایش "حقوق بشر، گذار از جریان تکلیف" 15 و 16 اسفندماه به همت انجمن اسلامی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در تالار الغدیر این دانشکده برگزار می شود. فراهنک 2305/ 1378/1883/ 1064

سرخط اخبار فرهنگ