هنرمندان قم: هنر اصیل خوشنویسی، با غربت و فراموشی روبرو شده است # قم ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/12/83 داخلی.هنری.خوشنویسی. خوشنویسی از هنرهای اصیل و سنتی ایرانی است که با تار وپود فرهنک ایران زمین و ایرانی عجین شده است و چهره هایی چون میرعماد، میرزا محمد کلهر سید حسین و سید حسن میرخانی بر تارک تاریخ هنر ایران می درخشند. این هنرایرانی چنین با فرهنک اسلامی ما ایرانیان عجین شده است که مفاهیم و مضامین دینی را در بهترین شکل ممکن به تصویر می کشد بطوریکه برخی از پیشکسوتان و اساتید بزرک معتقدند که خوشنویسی تاثیر شگرفی بر روح و روان آدمی برجای می گذارد. این هنـر در گذشته از چنان جایگاهی برخوردار بوده است که بسیاری از اساتید فن معتقد بودند که خوشنویسی با تهذب و تزکیه نفس و نیل به کمال و تعالی ساختن روح آدمی عجین شده است. در همین حال بسیاری از هنرمندان و اساتید خوشنویسی به این مساله معترفند که این هنر در شرایط حاضر در مظلومیتی خاص قرار گرفته و کمتر به آن بها داده می شود. آنان می گویند: هنر خوشنویسی که درگذشته به عنوان یکی از افتخارات ایران و ایرانی بوده امروز با غربت عجین شده و کمتـر مردم بویژه جوانان به عنوان نسل آینده کشور، علاقه مند به فراگیری این رشته هستند. به گفته این افراد، دردوره اخیر مردم نیاز کمتری به خط و هنر خوشنویسی در خود احساس می کنند و این عاملی است که هنر و هنرمندان این رشته در مهجوریت بیشتری قرار گیرند. در این راستا خبرنگار فرهنگی ایرنا، مرکز قم پای صحبت برخی از اساتید خوشنویسی در این استان نشسته و دیدگاههای آنان را جویا شده است. یکی از اساتید هنر خوشنویی با اشاره به اهمیت توجه بیش از پیش به این هنر گفت: گسترش نمایشگاههای خوشنویسی به عنوان مهمترین عامل برای خارج شدن مهجوریت این رشته اصیل ایرانی می باشد. رضا بنی رضی افزود: اگر همـه مـا به عنـوان فرد ایرانی علاقه مند به حفظ میراث گذشته خود هستیم باید همت و غیرت نشان داده و هنرهای تاریخی ایران زمین را چون نگینی محافظت نماییم. وی یادآورشد: مسوولان نیزوظیفه ای خطیربرعهده داشته و با برپایی نمایشگاـ ههای خوشنویسی و تداوم آن و حمایت از متولیان امر، این مهم را در مسیر درست قرار دهند. وی دراین میان ازهنرمندان خوشنویس قمی یاد کرد وگفت: آنان ازاستعدادهای فراوانی برخوردار هستند و سابقه طولانی در این هنر اصیل دارند، در حالی که غربت و فراموشی، سایه ناامیدی را در دل آنان استوار کرده است. بنی رضی تاکید کرد: درگذشته نیاز مردم و جامعه به هنـر خوشنویسی بیشتر احساس می شد و آنان مجبور بودند در نامه نگاری خویش از این هنر سود جـویند که گسترش خوشنویسی در میـان مردم به عنـوان یکی از افتخارات ایران زمین بوده است. وی تـوسعه تکنـولوژی، صنعت چاپ و رایانه را از عوامل بی تـوجهی جامعه به خوشنویسی دانست و گفت: اگرچه کمـرنک شـدن جنبه کاربردی خـوشنویسی باعث افزایش خلاقیت شده است، اما مهجوریت آن، همچنان ادامه داشته است. یکی از خوشنویسان زن معتقد است: گذشت زمان و بی توجهی مردم و متولیان امور فرهنگی باعث مهجور ماندن این هنر شده و ارزش و مقام آن به مرور از یادها رفته است. حکیمه پوریزدانپرست افزود: خوشنویسی که در گذشته از سوی والدین آموزش و یادگیری آن بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفته و بهای زیادی به خوشنویسان داده می شد، امروز غبار غربت را در روی خود احساس می کند. وی نیز معتقد است که برگزاری نمایشگاههای خوشنوسی می تواند باعث بقا و تداوم این هنر در جامعه شود و چون گذشته با تبیین درست آن برای مردم قرب و جایگاه واقعی خود را بار دیگر پیدا کند. وی اظهار داشت: نمایشگاهها عاملی برای تشویق مردم، هنرجویان مبتدی و سایر هنرمندان برای ادامه و کیفیت بخشی به کارهای خود می باشد. پوریزدانپرست ادامه داد: هنرجویان و علاقه مندان تازه کار نیز با مشاهده آثار اساتید مجرب و کارکشته با انگیزه و پشتکار بیشتری مراحل مختلف این هنر را می پیمایند. وی به این نکته نیز اشاره کرد که تامین نیاز مادی هنرمندان نیز گامی مهم در پیشبرد و توسعه این هنر دارد چرا که خلاقیت و نوآوری در صورت داشتن فکری آرام و ذهنی بی دغدغه می باشد. وی خاطرنشان کرد: متولیان امر بویژه انجمن خوشنویسان باید امکانات لازم برای گسترش فرهنک خوشنویسی در جامعه انجام داده و از هنرمندان این رشته نیز حمایت جدی داشته باشد. انیسه ادیب یکی دیگر از خـوشنویسان قم می باشد که معتقد است که انس با خط ، انسان را به آرامش رسانده و باید کودکان و نوجوانان ما از همان ابتدا با این هنر آشنا شده و فراگیری آن را جدی بگیرند. وی افزود: ارایه آثار هنرمندان به مردم بویژه جوانان،تبیین اثرات روانی آن واهمیت حفظ میراث گذشته می تواند ، هنر خوشنویسی را بار دیگر در صدر هنرهای اصیل ایرانی قرار دهد. ادیب در خصوص مشکلات هنرمندان خوشنویس خاطرنشان کرد: حمایت از هنرمندان خوشنویس از سوی مسوولان امر، می تواند آنان را در ارتقا هنر کمک کرده و هرچه مسوولان از هنرمندان فاصله بگیرند، زمینه محدود شدن این هنر را فراهم کرده اند. وی اضافه کرد: وقتی فضای موجود برای آموزش هنر خوشنویسی بویژه برای بانوان، مطلوب نبوده و امکانات موجود نیز جوابگوی علاقه مندان نیست، چگونه می توان به غنای خوشنویسی امیدوار بود. یکی از هنرجویان خوشنویسی نیز ابراز عقیده کرد: جایگاه هنر درمیان مردم ایران در گذشته و حال از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر نقصی در زمینه وجود داشته به متولیان امر بر می گردد. محمد امین صفری افزود: اگر امروز هنر خوشنویسی چون گذشته پر رونق نیست به خاطر آن است که این هنر و هنرمندان از دایره دید مسوولان خارج شده اند، و آنان خود باید بار این امانت بزرک که جز میراث گذشته است را به دوش بکشند.
وی یادآور شد: وقتی امکانات مربوط به گسترش این هنر در حد صفر بوده و هنرجویان با حداقل ها باید آموزش ببینند، آیا می توان خوشنویسی را به ارتقا رساند؟. وی به این نکته اشاره کرد که اکثر هنرها از جمله خوشنویسی حتی از دایره دید رسانه های گروهی، مطبوعات و صدا و سیما خارج شده است، حتی آنان حاضر نیستند، به معرفی اساتید خط که در گذشته، خدمات فراوانی را برای احیای آن کرده اند، بپردازند. صفری یادآور شد: اگر مااعتقاد داریم که "هنر نزد ایرانیان است " نباید خود زمینه تزلزل آن را فراهم کرده و با بی توجهی ، آنها را در محدود و در نهایت میراث گذشته خود را ازدست بدهیم. مسوول انجمن خوشنویسی نیز با تایید مشکلات موجود معتقد است که خوشنویسی در کشور بویژه قم هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده و با مشکلات متعددی روبرو می باشد. حسن اعـرابی که وی نیز به عنوان یکی از اساتید معروف خط در این استان می باشد یادآور شد: وجود فرهنگسرا یا نمایشگاههای تخصصی خوشنویسی می تواند به عنوان راهکاری برای تقویت این هنر باشد که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد. وی یادآور شد: انجمن خوشنویسی قم در کمال مظلومیت درحال حاضر دو کلاس کوچک دارند که در هر کلاس دو استاد تدریس می کنند که به هیچ وجه جـوابگوی هنرجویان نیست. وی افزود: ایجاد شعب مختلف در سراسر استان می تواند در رشد و بالندگی و همچنین افزایش تعداد هنرجویان خوشنویسی موثر باشد. وی در حال حاضر تعداد هنرجویان انجمن خوشنویسان را 600 نفر ذکر کرد و گفت: در صورت افزایش شعب بیشتر درسطح استان این تعداد به پنج هزار نفر خواهد رسید. اعرابی یادآور شد که اگرچه این انجمن تمام تلاش خود را برای رشد وگسترش این هنر در استان انجام می دهد، اما موفقیت دراین کار تنها در سایه حمایت متولیان امر از هنر اصیل ایرانی است. وی با تاکید بر رویکرد و نگاهی جدید به این هنر یادآور شـد: اگر ما خواهان حفظ میراث گذشته خود هستیم، باید دست به دست هم بدهیم تا این امانت گذشتگان را به آیندگان منتقل کنیم. ف.ن 550/ 548

سرخط اخبار فرهنگ