۱۷ بهمن ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 9786342
T T
۰ نفر
جشنواره موسیقی فجر/ معادله کمبود بلیت و سالن های خالی # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/11/83 داخلی.فرهنگی.موسیقی. با وجود آن که تنها دو روز به پایان بیستمین جشنواره موسیقی فجر در تهران باقی مانده است، هنوز علاقه مندان این حوزه نتوانسته اند راه مناسبی برای حل معادله کمبود بلیت در گیشه ها و سالن های خالی در زمان اجرا بیابند. به گفته منتقدان و فعالان عرصه موسیقی کشور، بیستمین جشنواره موسیقی فجر فعالیت خودرا بسیار شتابان و عجولانه آغاز کرد به گونه ای که پیش فروش بلیت ها تنها سه روز پیش از آغاز جشنواره در شهر تهران آغاز شد. مسوولان برپایی جشنواره امسال برای کاهش بازار سیاه فروش بلیت، تلاش کردند تا تنها 30 درصد از بلیت ها را پیش از اجرا آغاز جشنواره به فروش رسانده و بقیه را همزمان با جشنواره توزیع کنند. در حالی که بسیاری از علاقه مندان جشنواره موفق به تهیه بلیت نشده و گفته می شد که بلیت ها به فروش رفته است، گروه های حاضر در جشنواره مجبور شدند اجراهای خود را در سالن های خالی به اجرا در آورند. جشنواره روزهای پایانی خود را جشن می گیرد و با این وجود هنوز معادله کمبود بلیت در گیشه ها و سالن های خالی در زمان اجرا به درستی حل نشده است.
در این میان برخی از گروه های حاضر درجشنواره از این که مجبور بودند در سالن های خالی به اجرای برنامه بپردازند، گله مند بوده و اظهار می داشتند که تاکنون در چنین فضایی به اجرای برنامه نپرداختند. " خاطره پروانه " خواننده و پیشکسوت موسیقی با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره موسیقی فجر انتقاد کرد. وی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرناافزود : پایین بودن میزان تبلیغات برای این جشنواره بین المللی سبب شد تا سالن اجرای برنامه ها خالی از جمعیت باشد. " خاطره پروانه " که به همراه گروه " یاران " درایم جشنواره به اجرای برنامه پرداخته است، در این باره می گوید: در زمان اجرا سالن تالار وحدت تقریبا خالی بود و من در طول فعالیت هنری خود تاکنون در چنین سالنی برنامه اجرا نکرده بودم. وی برگزاری بیستمین جشنواره موسیقی را بسیار شتاب زده خواند و افزود: اجرای چند برنامه روزانه در هر سالن، مشکلات متعددی را برای مسوولان برپایی این جشنواره و هنرمندان بوجود می آورد. پروانه با اشاره به این که تنها یک هفته پیش از برپایی جشنواره برنامه گروه ها اعلام شد، گفت:اگر قرار باشد برای این تعداد کم نیز تبلیغ و تمهیدات لازم اندیشیده نشود، موسیقی و هنرمندان از این ناهماهنگی ضربه خواهند دید.
"سامان احتشامی" سرپرست گروه موسیقی " شرقی " نیز با انتقاد از نحوه هماهنگی برنامه ها در این جشنواره گفت: همه ساله مسوولان اجرایی تعدادی از بلیت های جشنواره را برای استادان و گروه های حاضر اختصاص می دادند. وی افزود: شاگردان و هنرجویان تلاش می کنند تا اجرای استادان خود را در این جشنواره نظاره گر باشند و این در حالی است که امسال بلیت کمی در اختیار آن ها گذاشته شد. وی یادآور شد: مردم با کمبود بلیت روبه رو هستند و با این حال برخی از اجراهای جشنواره با سالن های نیمه خالی به اجرا در آمده است. احتشامی افزود: مسولان برپایی این جشنواره باید پیش از توزیع بلیت با گروه های مربوطه هماهنک شوند تا هنرجویان و فعالان این عرصه بتوانند از اجراها استفاده کنند. "مهناز خاوری" یکی از کسانی که برای دیدن اجراهای جشنواره امسال آمده در این باره می گوید: تبلیغات کم یکی از بزرک ترین عوامل خالی بودن صندلی سالن ها است. وی که نوازنده پیانوست می افزاید: امسال صدا و سیما و مطبوعات در عرصه تبلیغات برای این جشنواره کم لطفی کردند. وی گفت: خالی بودن صندلی های سالن درکیفیت اجرای گروه های موسیقی تاثیر منفی گذاشته است. یکی دیگراز شرکت کنندگان ، بلیت های اهدایی را موجب خالی بودن سالن ها دانسته و می افزاید: بیشتر کسانی که بلیت های اهدایی دریافت می کنند، به دلیل مشغله و گرفتاری در جشنواره شرکت نمی کنند. وی گفت: بلیت های اهدایی سبب می شود تا مخاطبان این جشنواره و هنرمندان عرصه موسیقی نتوانند از اجراها بازدید کنند. " احسان جلالی" کارشناس رشته موسیقی، با بیان این که جشنواره امسال فاقد جذابیت است،می گوید: در کشورهای پیشرفته مسوولان برای تقویت موسیقی و تشویق موسیقیدانان، به طور شخصی اقدام به تهیه بلیت می کنند. وی افزود:این در حالی است که در ایران چنین پدیده ای دیده نمی شود و باید بلیت ها به صورت اهدایی به آنها داده شود به گونه ای که حتی با دریافت این بلیت ها باز ازآمدن به کنسرت خودداری کرده و صندلی ها همچنان خالی می ماند.
"تا زمانی که در فرهنک استفاده از موسیقی تغییری حاصل نشود،در جشنواره ها و برگزاری کنسرت ها مشکل خواهیم داشت." "بهنام مقدم" گفت : تا صندلی ها خالی است نمی توان در مورد کیفیت اجرای برنامه ها قضاوت کرد. وی افزود: نگاه هنرمندانی که برای اجرای برنامه روی سن می آیند به سالن است، لذا وضعیت پر یا خالی بودن سالن ها، توجه بینندگان و هرگونه وضعیت دیگر بر کیفیت کار آنان اثر مستقیم می گذارد. "نازیلا کیوانی" از دیگر شرکت کنندگان در این جشنواره گفت: از آن جا که این جشنواره بین المللی است، صندلی خالی ذهنیت بدی در مورد هنردوستی مردم ایران برای هنرمندان خارجی که در جشنواره شرکت کرده اند، بوجود می آورد. وی با انتقاد از صندلی های خالی و وضعیت جشنواره افزود : اگر تعدادی از بلیت ها به جای دادن به مسوولان دولتی در اختیار هنرمندان جشنواره اهدا می شد، مشکل صندلی خالی به حداقل می رسید. فراهنک. 1888/2304
۰ نفر