یک مسوول فرهنگی: تنبیه، خلاقیت دانش آموزان را کاهش می دهد
#
زاهدان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/10/83
داخلی.فرهنگی.دانش آموزان.پژوهش.تنبیه.
کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان
گفت: تنبیه، موجب کاهش خلاقیت دانش آموزان می شود.
"نرگس جعفری" مجری پژوهشی باعنوان "بررسی عوامل بازدارنده تفکر خلاق در
مدارس ابتدایی سیستان و بلوچستان" روزپنجشنبه به خبرنگارایرنا اعلام کرد:
براساس این تحقیق، معلمانی که از مدرک تحصیلی، سابقه خدمت و سابقه تدریس
کمتری برخوردارند، دانش آموزان را بیشتر تنبیه می کنند.
وی گفت: این تحقیق باهمکاری پژوهشکده تعلیم وتربیت آموزش وپرورش سیستان
و بلوچستان به روش علمی مقایسه ای بر روی دانش آموزان دختر و پسر پایه اول
ابتدایی شهرهای زاهدان، زابل، ایرانشهر، زهک و دلگان با روش نمونه گیری
تصادفی انجام شد.
وی، حجم نمونه را 590 دانش آموز و 59 معلم وابزارجمع آوری اطلاعات راآزمون
سنجش خلاقیت دانش آموزان و پرسش نامه تدریس معلم اعلام کرد.
وی، تاثیرمعکوس عواملی شامل پایین بودن میزان حضوردرکارگاه ها ودوره های
آموزشی ضمن خدمت معلمان، پایین بودن مدرک تحصیلی و سابقه تدریس و استفاده
از روش سخنرانی درتدریس را بر خلاقیت دانش آموزان، از دیگرنتایج این تحقیق
برشمرد.
به گفته جعفری، تاکید بیش از حد معلمان بر مطالب و محتوای کتاب درسی و
استفاده ازروش های سنتی ارزشیابی نهایی (امتحان ) برخلاقیت دانش آموزان نتیجه
معکوس دارد.
وی بااشاره به اینکه تشویق دانش آموزارتباط مستقیمی بارشد خلاقیت او دارد،
نگاه نو به پدیده ها، یافتن راه حل های جدید در برخورد بامشکلات، تکراری نبودن
فکرها و بیان حرف های نو را از جمله تعاریف خلاقیت عنوان کرد.
وی با بیان اینکه افراد خلاق موجب پیشرفت جامعه می شوند، افزود: آنان در
مقابله با موانع تسلیم نمی شوند و راه های متفاوت و جدیدی را در برخورد با
مشکلات برمی گزینند.
این محقق اظهارداشت: فرد خلاق بر روی اطرافیان نیز تاثیر گذاشته و آنان
را به سمت نو دیدن و خلاق فکر کردن سوق می دهد.
(2688/588)