۱۱ مهر ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 9777795
T T
۰ نفر
اصلاحات جدید دولت اسپانیا در "کنکوری بی دغدغه" # مادرید، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/07/83 دولت سوسیالیست اسپانیا دست به اصلاحاتی در زمینه برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاههای این کشور یعنی همان "کنکور" زده است تا اندک دغدغه های دانش آموزان را نیز در این زمینه برطرف کند. این اصلاحات در شرایطی صورت گرفته است که داوطلبان ورود به دانشگاهها در این کشور اروپایی، دلهره چندانی برای قبولی در کنکور ندارند زیرا بر اساس آمارها، بیش از 83 درصد از شرکت کنندگان در آزمون سراسری، وارد دانشگاههای دولتی می شوند. 17 درصد دیگر نیز به راحتی می توانند در دانشگاههای خصوصی این کشور به ادامه تحصیل بپردازند. براساس مقررات فعلی، متقاضیان ورود به دانشگاههای دولتی در اسپانیا پس از آنکه از سوی دبیرستان محل تحصیل خود برای شرکت در کنکور معرفی شدند باید در موعد مقرر در محل دانشگاه موردعلاقه خود برای تحصیل، در آزمون سراسری شرکت کنند. در این سیستم هر دانش آموز حق دارد فقط یک دانشگاه دولتی را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کند اما مجاز است چهار رشته تحصیلی را در آن به ترتیب اولویت برای خود برگزیند. انتخاب رشته براساس نمره آزمون صورت می گیرد و درصورتی که داوطلبان از نمره خود راضی نباشند، می توانند بار دیگر در آن شرکت کنند اما حداکثر مدت مجاز آنان برای شرکت در کنکور چهار نوبت است. اگر داوطلبی در این مدت در کنکور قبول نشد،باید تا 25 سالگی برای شرکت در یک آزمون ویژه انتظار بکشد. اما در هر صورت، هر دانش آموزی صرفا حق دارد در همان گروه امتحانی برای ورود به دانشگاهها شرکت کند که مرتبط با رشته تحصیلی او است. به عنوان نمونه، یک دانش آموز فارغالتحصیل رشته ریاضی نمی تواند در آزمون رشته های علوم انسانی ورود به دانشگاهها شرکت کند. براساس اصلاحاتی که چندسال پیش در زمینه کنکور در اسپانیا صورت گرفته بود، پرسشهای آن تاکنون بصورت تشریحی مطرح می شده است اما دولت جدید این کشور با اصلاح ضوابط کنکور، مقرر کرده است از سال آینده، سوالات به شکل تستی (چهارگزینه ای ) طراحی شود. هدف ازاین اقدام، برگزاری یکسان آزمون ورود به دانشگاههااعلام شده است.
از دیگر اصلاحات صورت گرفته آن است که تاثیر معدل و نمره دبیرستان در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها حذف می شود. براساس مقرراتی که تاکنون در اسپانیا اجرا می شد، معدل دیپلم 60 درصد و نمره آزمون سراسری 40 درصد در ورود داوطلبان به دانشگاهها تاثیر داشت. مقررات یادشده صرفا در مورد ورود به دانشگاههای دولتی انجام می شود و دانشگاههای خصوصی هر یک خود درباره چگونگی برگزاری امتحان ورودی خویش تصمیم می گیرند. در اسپانیا، تعداد دانشگاههای دولتی بیش از دانشگاههای خصوصی است و در مقابل، شهریه و هزینه دانشگاههای دولتی کمتر از خصوصی است . براساس آمارهای اعلام شده، در سال گذشته در آزمون ورودی دانشگاههای دولتی اسپانیا در گروههای مهندسی، پزشکی و علوم انسانی 196 هزار و 83 نفر شرکت کردند که از این تعداد بیش از 182 هزار نفر به دانشگاه راه یافتند. براساس قانون آموزشی این کشور، دانش آموزانی که دوره های پیش دانشگاهی را گذرانده باشند، برای ورود به رشته های فوق دیپلم فنی و معماری، نیازی به شرکت در آزمون ندارند. انتقال دانشجویان میان دانشگاهها و ارزیابی مدارک آنان نیز در هر دو گروه خصوصی و دولتی تنها در صورتی میسر است که آنان از شرایط کامل قانونی و تساوی از نظر امکانات دانشگاهی، استادان و رشته های تحصیلی برخوردار باشند تا بتوان مدارک تحصیلی هریک از آنها را با دیگری مورد ارزشیابی قرار داد. امتحان ورودی به دانشگاهها برای دانشجویان خارجی نیز توسط دانشگاه اوند (دانشگاه ملی تحصیل از راه دور) که یک دانشگاه مکاتبه ای است صورت می گیرد. با این حال، دانش آموزان برخی کشورها می توانند در کنکور سراسری اسپانیا که در کشور خودشان برگزار می شود، شرکت کنند. شمار کل دانشجویان اسپانیا در سال تحصیلی 2004 ـ 2003 یک میلیون و 473 هزار و 448 نفر بود که از این تعداد یک میلیون و 349 هزار و 224 نفر در دانشگاههای دولتی و124 هزار و 224 نفر دردانشگاههای خصوصی تحصیل می کردند.
این رقم نسبت به سه سال قبل کاهش نشان می دهد زیرا شمار کل دانشجویان اسپانیایی در سال 2000 میلادی یک میلیون و 554 هزار و 972 نفر بود. این رقم در سال بعد به یک میلیون و 526 هزار و 972 نفر کاهش یافت و در سال 2002 به یک میلیون و 448 هزار و 61 نفر رسید. شمار استادان دانشگاههای اسپانیا نیز 80 هزار و 433 نفر و کارمندان آن 39 هزار و 456 نفر اعلام شده است . مجموع هزینه های دانشگاههای این کشور نیز سال گذشته سه میلیارد و 943 میلیون یورو بود. بخشی از این هزینه ها توسط دانشجویان پرداخت می شود اما میزان آن بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است. بطور مثال شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی در دانشگاههای دولتی سالانه از 600 یورو آغاز می شود و تا هفت هزار یورو در دانشگاههای خصوصی بالا می رود. در چنین شرایطی،کاهش جمعیت اسپانیا موجب شده است تااز دغدغه دانش آموزان برای ورود به دانشگاهها هرچه بیشتر کاسته شود زیرا هرساله شمار دانش آموزان کاهش می یابد درحالی که ظرفیت دانشگاهها رو به گسترش دارد. این وضعیت موجب شده است که به گفته "مانوئل سانتا ماریا" یک دانشجوی رشته پزشکی در اسپانیا، دانشگاههای دولتی این کشور ظرفیت پذیرش بسیاری در رشته های پرستاری، فیزیوتراپی و مهندسی داشته باشند و داوطلبان به آسانی بتوانند در رشته های دلخواه خود وارد دانشگاه شوند. این درحالی است که وی معتقد است گرایش به رشته های فنی و مهندسی نیز نسبت به گذشته در اسپانیا افزایش یافته است . اروپام/350/1439/1392
۰ نفر