۲۲ خرداد ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 9771894
T T
۰ نفر
حل ترافیک تهران رویایی دست نیافتنی ـ کارشناسان شهری، محیط زیست،ترافیک، اقتصادی و پزشکان نظر می دهند (1) # تهران بزرک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/03/83 گزارش از فرزانه جلالیان شاید زمان آن فرا رسیده باشد که بتوان بدون تردید ادعا کرد که یکی از عمده ترین مشکلات پایتخت، " ترافیک " است. مشکلی که شاید اگر طی سالهای از دست رفته، با سیاست گذاری صحیح از سوی مسوولان ذیربط، تدابیر کارآمدی اتخاذ می شد، این مشکل امروز تبدیل به یک معضل ملی نمی شد و تنها یک پدیده زاییده زندگی شهرنشینی محسوب می گردید. نتیجه بررسی ها نشانگر آن است که علاوه بر کشور ما در بسیاری کشورهای صنعتی دنیا وضعیت ترددی مشابه ترافیک فعلی ما با همین میزان حجم سفر درون شهری و حتی با چندین برابر حجم خودرو موجود در کشور وجود دارد. و این در حالی است که هیچ کدام از این کشورها با اتخاذ تدابیر صحیح و کارآمد و صرف هزینه های بجا با اژدهای هفت سری همچون " ترافیک " مواجه نیستند. متاسفانه باپیچیده ترشدن اوضاع ترافیک تهران و عدم پاسخگویی راهکارهای ترافیکی پیش رو شکست " اژدهای هفت سر" ترافیک به رویای دیرینه ای تبدیل شده است که دیگر پایتخت نشینان آرزوی دستیابی به آن را ندارند. گویی تهرانی ها با گذراندن مدت زمان طولانی از وقت خود بطور روزانه در این ترافیک، بدون هیچ شکوه و شکایتی، سرتسلیم در برابر این دیو فرود آورده اند و قصد دارند آرزوی تردد بدون دغدغه وترافیک و استشمام هوای پاک با اکسیژن به فراموشی سپارند. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که ترافیک همه چیز کلان شهر 800 کیلومتری تهران را تحت و الشعاع قرار داده و اثرات سوء انکار ناپذیری را در زندگی روزمره و نه فقط درمورد تردد بلکه در اتلاف زمان برای تهرانی ها بهمراه آورده است. اثراتی که حتی حق سلامت و بی دغدغه زندگی کردن را از پایتخت نشینان ربوده است. پر واضح است که وجود مشکلاتی از قبیل کمبود 250 کیلومتری شبکه معابر، عدم همسانی تولید خودرو بدون درنظرداشتن گنجایش معابر موجود ، فقدان فضای کافی پارک متناسب با حجم خودروها موجب افزودن وخامت ترافیک پایتخت شده است. اتلاف یک میلیون لیتری هر روزه بنزین حاصل از معضل از رده خارج نشدن خودروهای فرسوده در تهران هم از جمله مواردی بوده است که بر عمق فاجعه افزوده است. به نظر می رسد در کنار موارد مذکور ضعف سیستم حمل ونقل عمومی و نقصان و ناکارآمدی اقدامات تسهیلاتی ترافیکی موجود هم از دیگر مشکلات موجودی است که برقدرت مانوراین اژدهای رویایی اثرگذار بوده است. و البته ضعف مدیریت شهری و عدم وجود متولی واحد در زمینه حمل و نقل و کمبود بودجه واعتبار لازم و عدم هماهنگی لازم و عزم ملی را هم بایستی مکملی براوضاع خفقان کننده ترافیک شهر تهران قلمداد کرد. معلوم نیست که با وضعیت بحرانی موجودی که تهران طی می کند در 10 سال آینده این تهران ماشین زده شاهد چه سرانجامی خواهد بود و آیا بالاخره ترافیک تهران حل خواهد شد. * یک کارشناس جامعه شناس شهری : یک کارشناس جامعه شناس شهری معضل ترافیک را چند بعدی می داند و حل آن در درازمدت را مستلزم جهاد و عزم ملی تمامی بخشها و نهادها ذکر می کند. دکتر"سید یعقوب موسوی " درگفت وگو با خبرنگارایرنا مرکز استان تهران گفت : در کشورهای صنعتی تاثیر رابطه ماشین و زندگی اجتماعی بسیار مد نظر است بطوریکه موجب سرمایه گذاری های کلان ازسوی طرفداران محیط زیست روی این مبحث شده است در حالی که متاسفانه درکشور ما تاثیراین روابط احساس نمی شود. وی سیاستهای عمومی درایران همچون مبحث ترافیک را ضعیف و سردرگم عنوان کرد و گفت: اتومبیل در کشور ما با یک روند رو به افزایش تولید می شود اما بدلیل فقر فرهنگی آموزش نهادینه شده ای جهت استفاده از آن صورت نمی گیرد. وی وجود ناظری جهت سامان دهی اتومبیل های سرگردان بی هویت در سطح شهر را الزامی دانست و افزود: عدم رعایت قوانین علاوه بر آنکه موجب انسداد در تردد و افزایش آلودگی هوا می شود اثرات سویی هم بر اقتصاد برجای می گذارد.
به اعتقاد این کارشناس قطعا گسترش خطوط مترو درون شهری و " منوریل"، افزایش سرانه و توزیع عادلانه تاحدودی به حل مشکل ترافیک کمک خواهد نمود و موجب کاهش بخش اعظمی ازآن خواهد شد. این جامعه شناس استفاده از حمل و نقل ریلی را مقرون به صرفه ترین شیوه ترددی در زمان حاضر ذکر نمود. وی تنوع دادن به منابع ارتباطی و جلوگیری از" قطبی شدن" را از لوازم تردد ذکر کرد و گفت : می توان با تنوع دادن به شیوه های ترددی و تشویق مردم در استفاده از حمل و نقل ریلی از قطبی شدن جلوگیری کرد. ف.ج / 682 ادامه دارد..............
۰ نفر