۱۷ خرداد ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 9771703
T T
۰ نفر
یک مقام وزارت علوم:آموزش عالی دربرنامه چهارم، برمبنای دانایی محوری است # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/03/83 داخلی.فرهنگی.آموزش معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در برنامه چهارم توسعه تمام امور جامعه بایک نگاه علمی مورد بررسی قرار می گیرند و برنامه ریزیها بر مبنای دانایی محوری و یافته های علمی خواهد بود. "حسن خالقی" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این مطلب که محوراصلی بخش آموزش برنامه چهارم در حوزه آموزش عالی توجه خاص به توسعه فناوری است، به تشریح برنامه های چهارم توسعه در این بخش پرداخت.
وی گفت:دراین حوزه برتوسعه تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به ویژه در بخش آموزش عالی دولتی، توسعه دوره های کاردانی و دوره های علمی ـ کاربردی به کمک دستگاه های اجرایی و بخش غیر دولتی تاکید شده است. "توسعه موسسه ها و دانشگاه های غیردولتی درتمامی مقاطع تحصیلی، استقبال ازآموزشکده های فنی و حرفه ای بطور انحصاری در مقطع کاردانی و توسعه دوره -های نیمه حضوری در دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه های کشور درکلیه مقاطع از جمله راهکارهای اجرایی است که در برنامه چهارم دنبال می شود". وی تصریح کرد: دراین برنامه همچنین به توسعه دانشگاه پیام نورازنظر تعداد رشته ها و از لحاظ مکانی، توسعه تحصیلات تکمیلی دراین دانشگاه، توسعه آموزش -های مجازی یاالکترونیکی از طریق ایجاد دانشگاه های مجازی دربخش دولتی و غیردولتی و بامشارکت دانشگاه های داخل و خارج از کشور نگاه ویژه شده است. خالقی همچنین حمایت از توسعه دوره های پودمانی به ویژه در مقطع کاردانی، تشویق دانشگاه هابرای پذیرش دانشجو در دوره های نیمه حضوری از طریق فراگیر در کنار دوره های متمرکز را از دیگر راهکارهای اجرایی توسعه آموزش عالی در برنامه چهارم توسعه عنوان کرد. وی حمایت از همکاریهای علمی دانشگاه های داخل و خارج از کشور به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی همچون تبادل دانشجو و استاد،ایجاد دوره های میان رشته -ای، توسعه رشته های مرتبط بافن آوری اطلاعات ازکاردانی تا دکترا و در صورت امکان گسترش آن در اکثر دانشگاه های کشور را از دیگر محورهای برنامه چهارم توسعه در بخش آموزش عالی عنوان کرد. معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گسترش دوره های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، بحثهای مرتبط با فن آوریهای نانو، حمایت از دانشگاه های تازه تاسیس و در حال توسعه، ایجاد قطب های علمی و توجه خاص به توسعه رشته های علوم انسانی و هنر به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی را از دیگر محورهای این برنامه عنوان کرد. وی بابیان این مطلب که براساس عرف بین المللی اکثر دانشجویان را جوانان 18 تا24 سال تشکیل می دهند، گفت:درحالی که در بیشتر کشورهای در حال توسعه 50 درصد جوانان در دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند آمار جوانان دانشجو در کشور ما حدود 15 تا 16 درصد است که پیش بینی می شود در برنامه چهارم توسعه، این میزان تا 30 درصد افزایش یابد. وی افزود: پیش بینی می شود تا پایان برنامه چهارم از 12 میلیون جوان 18 تا 24 ساله، حدود 3 میلیون و 600 هزار نفر به دانشگاه ها راه یابند. خالقی با اشاره به این که در ابتدای برنامه سوم توسعه کشور، 40 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه ها در مرتبه استادیار و بالاتر و 60 درصد نیز در مرتبه مربی بودند، افزود: پیش بینی می شود با برنامه هایی که برای ارتقای مربیان درنظر گرفته شده این نسبت تاپایان برنامه چهارم برای اعضای هیات علمی استادیار به بالا، 70 درصد و برای اعضای هیات علمی در مرتبه مربی به 30 درصد برسد. وی تعداد دانشجویان کنونی دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی را 40 هزار نفر ذکر کرد و گفت: در برنامه چهارم با رشد 15 درصدی این میزان به 80 هزار نفر خواهد رسید. وی ادامه داد: در برنامه سوم در دوره دکترا رشد 10 درصدی یعنی معادل 7 هزار و 500 دانشجو در دانشگاه های دولتی مدنظر بوده که این رقم تا پایان برنامه چهارم به بیش از 15 هزار دانشجو افزایش می یابد. خالقی به سیاست "تفویض اختیار" در حوزه آموزشی اشاره کرد و گفت: در برنامه چهارم اختیاراتی به دانشگاه های دولتی که دارای هیات ممیزه هستند، واگذار می شود. وی تصریح کرد: در تدوین آیین نامه دوره دکتراباهدف تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاه ها در پذیرش و هدایت علمی دانشجویان دراین مقطع و همچنین پذیرش دانشجویان ممتاز در مقاطع بالاتر بدون آزمون و به صورت اضافه ظرفیت درهمان رشته و درهمان دانشگاه،ازکارشناسی به کارشناسی ارشد و از کارشناسی ارشد به دکترا، اختیارات خاصی به آنها داده شده است. وی همچنین ادامه داد:اختیار برگزاری دوره های آموزش عالی آزاد کوتاه مدت نیز به طور کامل به دانشگاه ها واگذار شده که این موضوع تنها برای ارتقای شغلی، حرفه ای و مهارتی کارمندان دولت به اجرا گذارده می شود. خالقی همچنین در راستای سیاست تفویض اختیار، پذیرش دانشجوی نیمه حضوری به صورت متمرکز و فراگیر توسط دانشگاه هارا از برنامه های آینده وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری عنوان کرد. فراهنک/ 1834/1144/ 1064
۰ نفر