۲۹ اسفند ۱۳۸۴،‏ ۰:۰۱
کد خبر: 9769965
T T
۰ نفر
پاسداشت فرارسیدن بهار از سوی ژاپنی ها # توکیو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/12/84 خارجی.ژاپن.اجتماعی. ژاپنی ها نیز همانند ایرانیان اولین روز بهار و حیات مجدد طبیعت را گرامی داشته و مراسم ویژه آن را برپامی دارند. در ژاپن اولین روز بهار، روز "اهیگان" یا روز زنده شدن طبیعت نامیده می شود و مردم این کشور براین باورند که در این روز که به آن "شومبون نوهی" نیز گفته می شود، طبیعت تغییر یافته و حیات دیگری می یابد و درهای سرای دیگر یا همان دیار باقی بر روی زندگان باز می گردد. روزاهیگان یا"هیگان" مصادف با روز بیست ویکم ماه مارس، و معمولا برابر با اولین روز سال نو و اولین روز عید نوروز نزد ما ایرانیان است. به دلیل حیات مجدد طبیعت و احترام به ارواح درگذشتگان، این روز یکی از تعطیلات مهم رسمی و مذهبی در کشور ژاپن شمرده می شود. ژاپنی ها براساس یک سنت قدیمی در روز اهیگان دست از کار کشیده و برای خواندن دعا و طلب آمرزش روح رفتگانشان به زیارتگاه ها، معابد و قبرستان ها می روند چرا که به باور آنان، زندگان در این روز می توانند با درگذشتگان معاشرت و تماس برقرار کنند و با برپا کردن مراسم روح مردگانشان را شاد کنند. براین اساس از هم اکنون می توان بسیاری از ژاپنی ها را دید که براساس این سنت ورسم قدیمی توشه سفررابسته وهمراه باخانواده خودبرای پاسداشت رفتگانشان، راهی دیار و سرزمین مادری خود می شوند. این سنت قدیمی به قدری در ژاپنی ها قوی است که جامعه مدرن و فوق صنعتی امروزه هم نتوانسته آن را کم رنک و بی رونق کند. گفتنی است ریشه کلمه اهیگان به یک کلمه سانسکریت به نام "پارامیتا" باز می گردد که به معنای ساحل طرف مقابل است اهیگان در برداشت بودایی ها نیز به معنای روز زنده شدن مجدد طبیعت و نمادی از زنده شدن مجدد انسان است. هیگان در اندیشه بودا به معنای هدایت مردم از ساحل دنیوی به ساحل دنیای دیگر و پاک است و به عبارت دیگر در اصل به معنی ساحلی است که ما از آن دور هستیم. از زاویه مذهب بودا زندگی بشر دو ساحل دارد که یکی ساحلی که انسان هم اکنون در آن زندگی می کند و با انواع مشکلات درگیر است که به آن ساحل شیگان می گوید و مراد از شیگان همان حیات مادی و دنیوی است. در برداشت دین بودا وقتی انسان می میرد به ساحلی که از ما دور است و "هیگان" نام دارد کوچ می کند و ازرنج ها و مشقت های ساحل شیگان رهایی می یابد و بر این مبنا، روز اهیگان به معنای روز زنده شدن مجدد طبیعت و نشان از زنده شدن مجدد انسان و رسیده به آن ساحل دوردست است. ژاپنی ها براین باور بوده اند چون در روزاهیگان یا "شومبون نوهی" طول روز و شب برابر است و آفتاب درست از مغرب غروب می کند و روز اعتدال بهاری است مردم این ساحل یعنی زندگان می توانند با مردم آن ساحل یعنی مردگان معاشرت داشته باشند. به همین دلیل در این روز ژاپنی ها مراسمی برگزارمی کنند که هدف از آن مراسم شاد کردن روح رفتگان و زنده کردن یاد آنها می باشد. اگرچه برای هیگان ایام متفاوتی ذکر شده اما به طور عام هفت روز می باشد که ازسه روز مانده به بیست و یک مارس شروع شده و تا سه روز بعد از آن ادامه می یابد وچون روز بیست و یکم مارس وسط این چند روز قرار گرفته است مهمترین روز محسوب می شود. معمولا مردم در مدت این هفت روز بر سر قبر مردگان خود حضور می یابند و با ادای احترام نسبت به روح آنان، آنها را شاد می کنند و در برخی از معابد نیز به مناسبت این ایام مراسمی خاص برگزارمی شود. برای این مراسم غذای مخصوصی پخته می شود که به آن "شوجین ریوری" می گویند و ژاپنی ها معتقد هستند که پخت این غذا و خیرات آن ضمن شادی روحرفتگان سبب دور شدن خصلت های بد از انسان می شود. در روز هیگان یک نوع شیرینی نیز پخته و خورده می شود که به آن "اهاگی" یا "بوتامچی" می گویند و این شرینی از برنج لوبیاقرمز وشکر درست می شود. ژاپنی ها پس از برگزاری مراسم ایام هیگان، خود رابرای تماشای شکوفه های گیلاس یا ساکورا که به آن "آهانامی" گفته می شود آماده می کنند. بسیاری از ژاپنی ها باز شدن شکوفه های زیبای گیلاس را نشانگر حیات مجدد طبیعت و فرا رسیدن بهار می دانند و بدین دلیل به استقبال آن می روند. مردم ژاپن در ایام آهانامی که به سیزده بدر ما ایرانیان می ماند و تقریبا ده روز بعد از هیگان اغاز می شود به میان طبیعت رفته وزیر درختان گیلاس که مملو از شکوفه هستند، نشسته و به تفرج می پردازند. ژاپنی ها به شکوفه های گیلاس و تماشای آن بسیار اهمیت می دهند و آن را سرسبد تمامی گل های دنیای می دانند و بر این مبنا شکوفه گیلاس در ژاپن گل ملی شمرده می شود. آساق280/1443/- 1773

سرخط اخبار فرهنگ