نهاد امور تربیتی در مدارس، چالش ها و نیازها
#
نوشهر ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/12/84
داخلی.آموزش و پرورش.امورتربیتی.
هشتم اسفند هر سال روز "امور تربیتی و تربیت اسلامی" نامگذاری شده که
مطالعه سوابق کاری این نهاد از ابتدای شکل گیری تا سال های اخیر نشان
می دهد که امور تربیتی مدارس فراز و گاه نشیب هایی داشته است.
با این وجود به اعتقاد کارشناسان امور تربیتی، این امر جوشیده از متن
انقلاب در این سال ها با تلاش مربیان، شرایط سخت را پشت سر گذاشته و منشاء
خیر در تاریخ آموزش و پرورش ایران شده است.
این درحالی است که هم اکنون نیازهای جدید دانش آموزان، گسترش فناوری و
پیچیدگی شرایط اجتماعی و تهاجم فرهنگی دشمنان، ضرورت توجه به امور تربیتی
را در دستگاه تعلیم و تربیت کشور بیش از پیش نمایان کرده است.
در این ارتباط چند تن از مربیان و دست اندرکاران امور تربیتی مدارس غرب
مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، نداشتن برنامه مدون، مشخص نبودن
جایگاه مربیان، حجم بالای کار و نبود آموزش های لازم و به روز را از جمله
مشکلات فراروی این نهاد عنوان کردند.
"سیما قنبریان" یک کارشناس امور تربیتی در این زمینه گفت: نگاه به
فعالیت های تربیتی باید تغییر کند زیرا این فعالیت باید هم ردیف فعالیت-
های آموزشی و چه بسا جلوتر از آن باشد.
وی که 16 سال در امور تربیتی فعالیت دارد، افزود: با توجه به شرایط
جدید اجتماعی و مواجه بودن دانش آموزان با توطئه های متنوع از سوی دشمنان،
افزایش دانایی در دانش آموزان و مربیان ضروری است.
وی اظهار داشت: همچنین تربیت و استخدام مربیان تربیتی آشنا، متعهد و
مجهز به علوم روز باید مورد توجه جدی وزارت آموزش و پرورش باشد.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر حجم کار و فعالیت های تربیتی زیاد شده به
گونه ای که دیگر هیج تناسبی بین مسئولیت های تربیتی و حجم کار یک مربی
وجود ندارد.
قنبریان معتقد است: مربیان امور تربیتی جهت پبشبرد امور باید در خود
ظرفیت هایی ایجاد نمایند.
"مجید ظهیریان" یک مربی امور تربیتی مدارس رامسر اظهارداشت: تعداد زیاد
بخشنامه های تربیتی که مسوول پیگیری آن در مدارس مربی تربیتی است، این
مربیان را با مشکل مواجه کرده است.
وی یادآور شد: براساس شاخص های تعریف کار برای مربی تربیتی و حجم
مسئولیت ها، ایجاب می کند که مربی حداقل چهار روز کاری را در یک آموزشگاه
باشد در حالی که اکنون این اینطور نیست.
این مربی تربیتی، نداشتن برنامه مدون درانجام برگزاری مسابقه های مختلف
فرهنگی و هنری را از جمله مشکلات فراروی امور تربیتی اعلام کرد.
"عمران مومنی" معاون پرورشی یکی از مدارس متوسطه این منطقه نیز بر
ضرورت تعریف جایگاه مربی تربیتی در دستگاه تعلیم و تربیت تاکید کرد.
وی گفت: طی سال های اخیر با حذف معاونت پرورشی در سطح وزارتخانه، جایگاه
مربیان تربیتی در مدارس کم رنک شده است.
به گفته این مربی، این درحالی است که بحثهای تربیتی در جوانان مقدم بر
مسایل آموزشی است.
مومنی تصریح کرد: با توجه به تنوع و پیچیدگی شرایط اجتماعی، افزایش
رفتارهای پرخطر در جوانان، تهاجم فرهنگی، گسترش فناوری، ضرورت توجه بیشتر
به مسایل تربیتی دانش آموزان احساس می شود.
یکی دیگر از مربیان تربیتی غرب مازندران نیز گفت: نگاه به مربیان تربیتی
باید نگاه ایجابی و ضروری باشد که خوشبختانه باتحولات اخیر در وزارت آموزش
وپرورش برنامه های جدید و جدی برای فعالیت های تربیتی در مدارس وجود دارد.
این مربی تاکید کرد: دانش آموزان سوالات نو دارند و نیزبه علوم جدید مجهز
شده اند مربیان تربیتی باید چند گام جلوتر از دانش آموزان باشند تا بتوانند
به سوالات آنها در زمینه های مختلف پاسخگو باشند.
وی همچنین بر توجه آموزش و پرورش برای برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت
برای مربیان تربیتی را تاکید کرد.
"اسماعیل گوهر رستمی" مدیرآمورش و پرورش رامسر کار مربیان امور تربیتی
را به لحاظ ظرافت خاص آن مهم دانست و گفت: مربیان تربیتی با علم دیروز به
درد امروز نمی خورند.
وی اضافه کرد: مربیان تربیتی بایستی در جهت افزایش معلومات شغلی خود و
نیازهای جدید دانش آموزان تلاش نمایند.
گوهر رستمی خاطرنشان کرد: مربیان پرورشی باید آموزه های دینی و اخلاقی را
با نگاه علمی به دانش آموزان آموزش دهند چرا که هنر یک مربی باید هنرایجاد
ارتباط با مخاطبین باشد.
شهرستانهای غرب مازندران بیش از 100 هزار دانش آموز دارد.
2602/621/601