۲۳ آذر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 9763754
T T
۰ نفر
دومین کنگره سراسری نهضت نرم افزاری تولید علم و آزاداندیشی گشایش یافت # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/09/84 داخلی.فرهنگی.کنگره دومین کنگره سراسری "نهضت نرم افزاری تولید علم و آزاداندیشی" امروز (چهارشنبه ) در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران شروع به کار کرد. به گزارش خبرنگارگروه فرهنگی ایرنا، دبیر کنگره گفت: این کنگره با موضوع هویت علم مدرن، هویت علم سنتی، نسبت دین با فرهنک، هویت دینی و علم بومی، نسل سوم، علم بومی و نسل سوم علم مدرن، جهانی سازی و تقابل با هویت دینی و رسانه ها و نسل سوم برگزار می شود. حجت الاسلام والمسلمین "حمید پارسانیا" افزود:بیش از 130 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که از بین آنها 10 مقاله برگزیده در این کنگره ارایه می شود. وی گفت: موسسه باقرالعلوم به دنبال سخنان مقام معظم رهبری در بهمن ماه سال 1381 مبنی بر ضرورت آزاد اندیشی و تولید علم و زمینه سازی مناسب برای ایده پردازی و پس از شروع بحث نهضت نرم افزاری و تولید علم وآزاد اندیشی در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی و حوزه علمیه قم، اقدام به برگزاری برنامه های متعددی در راستای این مساله کرد. وی توضیح داد: درسال تحصیلی 1382-83 درراستای نهضت نرم افزاری اعضای هیات علمی این موسسه اقدام به برگزاری سمینارهای علمی با موضوع بررسی برخی ترجمه های قرآن به زبان انگلیسی، مبانی نشانه شناختی نوگرایی و بنیادگرایی در اسلام معاصر، مفهوم منافع ملی سیاست خارجی ایران و اسلام سیاسی و جهانی شدن کرد. "محمدجواد لاریجانی" در این مراسم به ارایه مقاله ای با عنوان "عقل دینی" پرداخت و گفت: مفهوم عقلانیت مربوط به جنبه ای از خصوصیات انسان است و به معنای آن است که اعمال انسان سعادت و شفاوت او را شکل می دهد. وی با بیان این که مفهوم عمل به حقیقت انسان برمی گردد، افزود: یکی از اموری که از وجه تمایز انسان است، نطق و اراده است. "هویت ما به سلسله ای از اعمال مربوط است که هم به فرد و هم به جمع نسبت داده می شود و از فرد به تجمعات عامل می رسد." "در اعمال فردی سه جزء مهم مقوم است که عبارت است از تصویری که عامل از وضعیت خود دارد، غرضی که آن فرد از سیستم اغراض می کند و برنامه ای که برای رسیدن به هدف دارد." "سعادت،گمشده بزرک انسان است بدون شک سعادت در کنار مفاهیم مربوط به علم شکل می گیرد و تجمع عامل تجمعی است که هدف سعادت را انتخاب کرده و قصد دارد به آن برسد." لاریجانی با بیان این که در دنیای امروز تجربه های خوبی از تجمعات عامل مانند مارکسیسم و لیبرالیسم وجود دارد، گفت: لیبرال ها از مارکسیسم ها جذبه های بیشتری دارند. وی افزود: در طول تاریخ نسخه های زیادی از سعادت نوشته شده که هر کدام اشکالاتی دارند. لیبرالیسم می گوید انسان را آزاد بگذاریم تاخود راه سعادت را بیابد ولی در عقلانیت اسلامی مساله امربه معروف و نهی ازمنکر وجود دارد. وی به بحث مردم سالاری اشاره کرد و گفت: درنظام ما مفهوم دموکراسی از باب کارآمدی است ولی در هیچ جای قانون اساسی ذکر نشده است. وی افزود: نظام لیبرال معتقداست می توان به طور ذاتی ثابت کرد که دموکراسی بهتر است و مهمترین مساله ای که این نظام به آن توسل جسته این است که می گوید انتخاب آزادانه حق طبیعی انسان است. وی به مارکسیسم اشاره کرد و گفت: یک دین تقلبی به نام مارکسیسم با تمام امکانات اقتصادی و نظامی قصد تحمیل خود بر تمام عالم دارد. "علی اکبر فامیلی روحانی" با ارایه مقاله ای با عنوان "نواندیشی و پرورش اندیشه آزاد در اسلام چه روشی دارد؟" گفت: ما باید برای حفظ کیان اسلامی و پایایی آن و گسترش فرهنک غنی و انسان سازش در شکل علمی و اعتلای فراگیرش شیوه قرآنی ارایه شده را سرمشق قرار دهیم. وی افزود: همچنین ضرورت دارد که علمای اندیشمند اسلام بر اساس شیوه های نوین زمینه های نواندیشی در مسایل مبتلابه مسلمانان را با پدیدآوردن امکانات و در کانون توجه قرار دادن موضوع پرورش اندیشه آزاد فراهم کنند. وی به ضرورت نواندیشی اشاره کرد و گفت: در دنیایی که کوه و سنگش درحال تحول و تغییر است، چگونه انسان می تواند خود را قانع کند که دارای فکری بسته،قدیمی و محدود باشد. واقعیات نیازهای جدید در زندگی فردی و اجتماعی مدام ما را به نوآوری و ابداع و اختراع می کشاند. وی به شیوه های نواندیشی اشاره کردوافزود: بهره گیری از شیوه ها موجب سرعت در دستیابی به اهداف کاهش هزینه بهره مندی از فرصت های گران قدر حصول نتایج پایدار و مثمرثمر پرهیز از تکرارهای نابجا و صرفه جویی از تخریب منابع می شود. وی اظهار داشت: تربیت دانشمند عامل به علم، جهت گیری فعالیت های علمی بسوی خداوند، ممانعت از کتمان علم، تقویت ارتباطات و همدلی و دادوستد بین دانشمندان از شیوه های نواندیشی است. وی افزود: همچنین تقویت فرهنک نقد هدایتگر بین علما، پرورش اندیشه نو به خاطر خدا، رسیدن به خودباوری علمی، علمی بودن اندیشه به جای مدرک گرایی، تقویت فرهنک پژوهش های گروهی، ترویج و تولید علم به عنوان یک وظیفه دینی و رسیدن دانشمندان به بلوغ فکری از دیگر روش های نواندیشی است. این کنگره دو روزه با حضور جمعی از دانشجویان، طلاب حوزه علمیه قم و استادان فردا (پنجشنبه ) در مدرسه عالی دارالشفاء قم به کار خود پایان می دهد. فراهنک 1834/1917
۰ نفر