۲۱ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9719418
T T
۰ نفر

با حضور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات :

۲۱ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9719418
با حضور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات : هفته فرهنگی ایران در دانشگاه حلب سوریه افتتاح شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/12/86 فرهنگ و هنر مهدی مصطفوی هفته فرهنگی ایران در دانشگاه حلب و همچنین گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه را 19 اسفند ماه افتتاح کرد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهدی مصطفوی در مراسم افتتاحیه ، با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه حلب، افتتاح رسمی گروه زبان و ادبیات فارسی و فعالیتهای فرهنگی و هنری ایران در این دانشگاه را در چارچوب برنامه های ویژه کشورمان برای توسعه روابط فرهنگی ایران و جهان عرب دانست.
وی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره ) نقطه عطفی در روابط ایران با جهان عرب بشمار می رود و روسای جمهور دو کشور همواره بر توسعه همه جانبه این روابط، بویژه روابط فرهنگی بین دو کشور تاکید فراوان داشته و دارند.
مشاور رئیس جمهور با اشاره به جایگاه فرهنگی شهر حلب و پیوند تاریخی آن با فرهنگ و ادبیات ایران زمین افزود: حلب شهری که یاد آور -جاده ابریشم < است .شهری که به واسطه جلال الدین محمد (مولوی ) ، شهاب الدین سهروردی ، ناصرخسرو ، فارابی ، خوارزمی ، اصفهانی و بسیاری از اندیشمندان با فرهنگ و تمدن ایرانی پیوند خورده است رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت:افتتاح گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه،به عنوان سومین گروه زبان و ادبیات فارسی در کشور سوریه ، پس از دانشگاه های دمشق و البعث ، نشانی بارز از عمق روابط همه جانبه دو کشور است.
وی گفت: دانشجویان گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب،مسئولیت مهم تداوم ارتباطات فرهنگی و علمی دو تمدن اصیل و کهن ایران و سوریه را بر دوش دارند.
دکتر مصطفوی خاطر نشان کرد که در ایران، بیش از دو میلیون و 200 هزار دانشجو (قریب به نیمی از آنها را دانشجویان دختر تشکیل می دهند) در بیش از 150 دانشگاه و موسسه آموزش عالی و در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل هستند که بیش از 73 هزار استاد و کادر هیات علمی مسئولیت آموزش آنها را بر عهده دارند و در بیش از 50 دانشگاه در ایران گروه زبان و ادبیات عرب در مقاطع لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری وجود دارد.
وی افزود: امروز که کودکان ، نوجوانان ،خواهران و برادران فلسطینی ما ، ضمن محروم ماندن از کلاس و درس و مدرسه و دانشگاه ، بی دفاع و مظلوم ، بدست مزدوران رژیم صهیونیستی در غزه ، خان یونس و بسیاری از مناطق فلسطین اشغالی به شهادت می رسند ؟ شیون معصومانه کودکان ، رنج و درد پدران ، آه مظلومانه مادران و فریاد به خون نشسته شهیدان ، وظیفه و رسالت ما و شما را در تمامی عرصه های مقاومت و پایداری ، سنگین تر می نماید.
عباس صباغ رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب، با بیان مشترکات فرهنگی ایران و عرب گفت نمی توان نمونه دیگری از تداخل فرهنگی به میزانی که دو فرهنگ ایرانی و عربی با یکدیگر عجین شده اند پیدا نمائیم و این علیرغم برخی تفاوتهای زبانی و نژادی بین ایرانیان و عربها می باشد.
صباغ میزان بالای تاثیرپذیری و تاثیرگذاری دو زبان عربی و فارسی در یکدیگر را بیش از حد وصف بر شمرد و گفت : همانطوریکه فارسی بر عربی اثر گذاشته است زبان عربی بر فارسی تاثیر گذار بوده و یک سوم مفردات زبان فارسی دارای ریشه ای عربی می باشد و بهتراست بگویم این مفردات به قرآن کریم و شریعت اسلام باز می گردد.
وی افزود: زبان عربی به آن میزانی که از زبان فارسی تاثیر گرفته از زبان دیگری تاثیر نگرفته است و این موضوع جز به نقش ارزنده ایرانیان و تلاش آنها در توسعه فرهنگ اسلامی باز نمی گردد.
محمد نزار عقیل رئیس دانشگاه حلب به برنامه های مختلف هفته فرهنگی ایران در حلب اشاره کرد و آن را اقدامی بسیار ارزنده در تقویت روابط موجود بین سوریه و ایران بر شمرد و افزود: روابط امروز ایران و سوریه امتداد روابط تاریخی مشترک و همکاری تمدنی بین دو ملت می باشد.
وی افزود: دانشگاه حلب حق دارد که امروز به این روابط و همکاری موفق بین دو کشور افتخار نماید. بخش آموزش زبان فارسی در دانشگاه های حلب در سال 2001 با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران و رئیس دانشگاه اصفهان افتتاح شد و به آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم در دانشکده زبان و ادبیات عرب پرداخت و امروز ما گروه زبان و ادبیات فارسی را در دانشکده ادبیات افتتاح می کنم اعتقاد داریم که برای اطلاع از میراث غنی مدون به زبان فارسی و در زمینه های ادبی ، تاریخی ، علوم اسلامی و فلسفه ، طب و مهندسی باید با این زبان آشنا شویم .
گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه از ترم گذشته با حضور دکتر حسینی شبانان استاد اعزامی از مرکزو مصطفی بکور استاد سوری زبان فارسی شروع به کار کرده است و رئیس گروه نیز عباس صباغ است و در حال حاضر 95 دانشجو در مقطع لیسانس مشغل به تحصیل هستند.
در جشن افتتاحیه این هفته فرهنگی، انصاریان رایزن فرهنگی ، حسینیان کاردار ایران در سوریه ، محمد نزار عقیل رئیس دانشگاه حلب ، محمد کرتوش دبیرکل دفتر آموزش عالی حزب در دانشگاه ، دکتر احمد قطب رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه و معاون آموزش و برنامه ریزی دانشگاه ، دکتر حسینی شبانان استاد اعزامی زبان فارسی به دانشگاه حلب و جمع بیشماری از اساتید و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند.
شماره 018 ساعت 12:21 تمام
۰ نفر