میسیونرها، ابزار غرب برای محو ارزش های اسلامی در منطقه قفقاز (2) ..............................................................
باکو ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/12/86 خارجی.سیاسی.جمهوری آذربایجان.
با وجود این تلاش ها در سالهای اخیر، افزایش آگاهی جوانان و آشنایی بیشتر مردم جمهوری آذربایجان با معارف اسلامی و نیز گسترش فعالیت تشکل های اسلامی، بازار تبلیغاتی میسیونرهای غربی در این کشور را بی رونق کرد و اکنون آنان در حال ایجاد تغییر در روشهای تبلیغاتی و فعالیت های خود هستند.
بر این اساس، مبلغان غربی در جمهوری آذربایجان اهداف خود را در قالب تشکل های غیردولتی و حقوق بشر محلی با حمایت مالی کشورهای غربی دنبال می کنند که یکی از این تشکل ها "سپاه صلح" نام دارد.
این تشکل را آمریکایی ها در سال 2002 میلادی با هدف ظاهری گسترش آموزش زبان انگلیسی در باکو و سایر شهرستانها تاسیس کردند.
در این تشکل در واقع تمدن غرب و ارزشهای لیبرالیسم تبلیغ می شود.
در واقع مبلغان این تشکل جدید به هویت زدایی و اسلام ستیزی زیرپوشش آموزش زبان انگلیسی و موازین دموکراتیک غربی مشغول هستند.
در تبلیغات آنها بر خلاف روش میسیونرهای دینی قبلی مسیحیت سنتی مطرح نیست، بلکه یک ایدیولوژی تلفیقی مرکب از مسیحیت به اصطلاح مدرن و ارزشهای لیبرال غربی مورد توجه قرار می گیرد.
علاوه بر این آمریکا و سایر کشورهای غربی اهداف خود در جمهوری آذربایجان را از طریق برخی احزاب سیاسی وابسته به خود از جمله "جبهه خلق"،"مساوات"، "دموکرات" و "استقلال ملی" دنبال می کنند.
حتی برخی از مبلغان غربی با نفوذ در درون حاکمیت باکو از جمله برادر "فاطمه عبدالله زاده" مسوول امور فرهنگی و انسانی دفتر ریاست جمهوری آذربایجان به تبلیغ فرقه "باپتیست" مسیحیت بین آذریها مشغول است.
فعالیت این فرقه که با اصول مسیحیت سنتی مغایر است در روسیه، آلمان و سایر کشورهای مسیحی ممنوع شده اما در جمهوری آذربایجان تاکنون هیچ اقدامی برای جلوگیری از فعالیت آن انجام نگرفته است.
پیشتر نیز برخی نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان این موضوع را در جلسه علنی مجلس مطرح و به فعالیت آن اعتراض کردند.
خلاصه اینکه در زمان حاضر میسیونرهای غربی با دادن رنگ و بوی سیاسی به کار تبلیغات دینی، خود را به عنوان مبلغان آزادی و دموکراسی در جامعه جمهوری آذربایجان معرفی و درصدد گسترش همکاری خود با احزاب سیاسی غربگرا و تشکل های غیرحکومتی هستند.
جمهوری تازه استقلال یافته آذربایجان که نخستین بار با پدیده حضور و ظهور میسیونرهای مذهبی و سیاسی غربی روبرو شده تا سال 1996 میلادی عملا نتوانست واکنش چندانی در قبال فعالیت آنان از خود نشان دهد.
ابتدا مطبوعات باکو وجود این پدیده جدید را مطرح ، بررسی و گزارشهایی درباره فعالیت مبلغان بیگانه منتشر کردند ولی نهادهای حکومتی موضوع را غیرجدی تلقی کرده و حتی مطبوعات را به بزرگنمایی مساله متهم کردند.
پس از گسترش شبکه های تبلیغاتی میسیونرهای غربی در باشگاهها، سینماها و اردوگاه های آوارگان جنگ قره باغ و انتشار دهها هزار نسخه کتاب و نشریه توسط آنها، دولت باکو در سال 1996 با تصویب قانون منع تبلیغ ادیان توسط اتباع بیگانه در صدد جلوگیری از این پدیده خطرناک برآمد.
در آن زمان دهها آذری پس از گذراندن دوره های آموزشی در مراکز تبلیغاتی میسیونری از آنجا فرار کردند زیرا آنان از این افراد می خواستند که قره باغ و برخی از مناطق جمهوری آذربایجان را متعلق به ارمنی ها بدانند و به گفته میسیونرها آذریها باید این مناطق را به برادران دینی خود یعنی ارمنی ها تسلیم کنند.
براساس تبلیغات میسیونرهای غربی، جنگ با ارمنی ها برای آزادی سرزمین های اشغالی به منزله مخالفت با دستورات خدا و مغایر با موازین دموکراتیک است.
در اوایل استقلال جمهوری آذربایجان یک مرکز مطالعات دینی در هیات دولت این کشور وظیفه بررسی فعالیت مبلغان مذهبی را برعهده داشت اما این مرکز از امکانات و بدنه کارشناسی کافی برخوردار نبود.
بااین حال،گزارشهای این مرکز بعدا باعث واکنش دولت باکو نسبت به فعالیت میسیونرهای غربی شد اما چندان موثر نبود.
اداره روحانیت مسلمانان قفقاز که یک نهاد باقی مانده از دوران کمونیستی است ، صلاحیت و امکانات لازم برای مقابله با میسیونرهای بیگانه را ندارد.
گذشته از آن، بیشتر فعالیت این نهاد وابسته به حکومت کنترل مساجد است و هیچ گونه اقدامی در زمینه افزایش آگاهی جامعه و تبلیغ معارف اسلامی انجام نمی دهد.
بین سالهای 1997 تا 2000 میلادی فعالیت گروههای وهابی تحت عنوان نهادهای خیریه و کمک های انساندوستانه در جمهوری آذربایجان گسترش یافت و وهابیون در صدد گسترش نفوذ در نهادهای حکومتی بر آمدند و حتی برخی تشکل های وهابی مساله تغییر حکومت لاییک در جمهوری آذربایجان را مطرح کردند اما دولت باکو برای کنترل و مهار فعالیت تشکل های دینی و شبکه های میسیونری کمیته امور دینی تاسیس کرد.
این کمیته از سال 2001 میلادی فعالیت خود را شروع و مقرر شد که کلیه تشکل های دینی در این کمیته به ثبت برسند.
اگر چه این کمیته در امر ثبت و کنترل بسیاری از تشکل های اسلامی و غیراسلامی اقداماتی انجام داد ولی میسیونرهای غربی نیز با ایجاد تغییراتی در شیوه فعالیت و تبلیغات خود هنوز هم خارج از کنترل باقی مانده اند.
در این میان "رافیق علی اف" رییس این کمیته که در زمان شوروی در زمینه تبلیغات ضداسلامی به تحقیق مشغول بود و با فرستادگان دینی عربستان روابط نزدیک داشت تا اندازه ای تحت تاثیر وهابیت قرار گرفت به طوری که حتی برخی کارشناسان و رسانه ها وی را عامل وهابیگری خواندند.
رییس کمیته دولتی اموردینی به جای کنترل فعالیت میسیونرهای غربی با رییس اداره روحانیت مسلمانان قفقاز (الله شکور پاشازاده ) به رقابت و مخالفت پرداخت و دو سال پیش با دستور رییس جمهوری از پست خود برکنار شد.
اکنون مشکل اساسی دولت جمهوری آذربایجان در مبارزه با فعالیت میسیونرها و مبلغان غربی ، برخورداری آنها از حمایت سیاسی و مالی کشورهای غربی به ویژه آمریکا است.
در سال 1998 چهار تن از مبلغان مذهبی خارجی به اتهام تبلیغات علنی علیه منافع و ارزشهای ملی و معنوی جمهوری آذربایجان دستگیر شدند و تحت پیگیرد قضایی قرار گرفتند ولی سفیر آمریکا در باکو بلافاصله با مداخله در این مساله خواستار آزادی آنها شد.
این چهار نفر که دو تن آنها میسیونر مسیحی، یکی کریشنا و دیگری وهابی بودند، آزاد شدند.
بدنبال این حادثه وزارت امور خارجه آمریکا طی گزارشی مدعی شد، درجمهوری آذربایجان حقوق اقلیت های دینی نقض می شود و بر این اساس برخی نخبگان باکو پی بردند که آمریکا و سایر کشورهای غربی در واقع به بهانه طرح مساله حقوق بشر از میسیونرهای غربی و اهداف اسلام ستیزی آنها در جمهوری آذربایجان حمایت می کنند.
دراین حال احزاب سیاسی و به ویژه نیروهای غربگرای وابسته به آمریکا نیز عملا نسبت به فعالیت مبلغان مذهبی بیگانه دراین کشور مسلمان بی تفاوت بوده و شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان در این باره سکوت اختیار کردند.
با این حال نقش مطبوعات و روشنفکران مستقل و نیز تشکل های اسلامی جمهوری آذربایجان درافشاگری اهداف میسیونرهای غربی و همچنین بالا بردن سطح آگاهی جوانان قابل توجه بود و به همین دلیل از سال 2000 میلادی به بعد تااندازه ای از نفوذ گروههای میسیونری غرب در این کشور مسلمان کاسته شده است.
گفتنی است تعدادی از جوانان آذری که در اوایل بحران اقتصادی در جمهوری آذربایجان بین سالهای 1996 - 1991 بخاطر تامین زندگی به دام مبلغان مذهبی غربی افتاده بودند پس از مدتی با پی بردن به مساله خود را نجات دادند.
ادامه دارد...
خاورم 1431**1158**252** شماره 005 ساعت 09:07 تمام

سرخط اخبار فرهنگ