۲۸ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9695052
T T
۰ نفر
مراسم شب شعر نوروز با حضور دانشجویان زبان فارسی در چین برگزار شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/28 فرهنگی.ایران.چین.شب شعر پکن - درآستانه فرارسیدن سال نو خورشیدی ؟ مراسم شب شعر نوروز سه شنبه شب با حضور جواد منصوری سفیر ایران ، محمد جواد آقاجری رایزن فرهنگی و شماری از استادان و دانشجویان زبان فارسی در چین برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این مراسم که به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در چین برگزار شد ؟ اساتید و دانشجویان زبان فارسی ضمن قرائت اشعاری درباره ایران و نوروز ، فرارسیدن سال نو خورشیدی را به ملت ایران تبریک و شادباش گفتند.
در آین آیین دانشجویان و اساتید شرکت کننده همچنین با آداب و رسوم ایرانیان در سال نو از جمله سفره هفت سین آشنا شدند.
محمد جواد آقاجری رایزن فرهنگی سفارت ایران در چین در جمع شرکت کنندگان در این مراسم در سخنانی با اشاره به آداب و رسوم ایرانیان در هنگام تحویل سال نو گفت : سال نو در ایران با آغاز فصل بهار که فصل رویش و زایش است ، شروع می شود و در واقع روح نوروز به معنای یک تحول و انقلاب در دورن انسان و طبیعت است.
وی آغاز سال نو خورشیدی در ایران و تقارن آن با جان گرفتن طبیعت را از ویژگی های منحصر به فرد نوروز باستانی دانست و گفت : با ورود اسلام به ایران ، بسیاری از سنت های پسندیده ایرانیان نیز مورد تایید دین مبین اسلام قرار گرفت.
خانم وانگ ایدن رییس بخش فارسی دانشگاه پکن نیز در این مراسم فرارسیدن سال نو خورشیدی را به ملت ایران تبریک گفت و اظهار داشت : حضور دانشجویان و اساتید زبان فارسی در این جلسه باعث آشنایی بیشتر آنان با فرهنگ و تمدن ایران خواهد شد و بدون شک آشنایی آنان با آداب و رسوم ایرانیان موجب خواهد شد تا دانشجویان با علاقه بیشتری فراگیری زبان فارسی را دنبال کنند وی همکاری های رایزنی فرهنگی ایران در چین با اساتید و دانشجویان زبان فارسی را خوب ارزیابی کرد و گفت : تاکنون چند همایش و نشست با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت ایران در چین و دانشگاه پکن برگزار شده است .
وی برگزاری دوره های دانش افزایی ، اجلاس ایرانشناسی ، همایش بزرگداشت مولانا و مراسم بزرگداشت استاد شهیدی را از جمله برنامه هایی دانست که طی سالهای اخیر در چین برگزار شده است.
رییس بخش فارسی دانشگاه پکن تداوم و تقویت این همکاری ها را موجب آشنایی بیشتر مردم چین با فرهنگ و تمدن ایرانیان دانست .
در این مراسم دانشجویان و اساتید زبان فارسی ، اشعاری را از سعدی ؟ فردوسی ؟ حافظ ، خیام نیشابوری و قیصر امین پور در وصف نوروز و سال نو قرائت کردند.
میهمانان شرکت کننده در این نشست همگی از ایران به عنوان کشوری برخوردار از فرهنگ و تمدن غنی با جاذبه های ارزشمند و منحصر به فرد گردشگری یاد کردند.
آساق ** 275 **شبک شماره 003 ساعت 06:09 تمام
۰ نفر