۵ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9693608
T T
۰ نفر

ساخت دستگاهی که مصرف انرژی کولر را کاهش می دهد

۵ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9693608
ساخت دستگاهی که مصرف انرژی کولر را کاهش می دهد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/05 علمی آموزشی.فناوری.نجوم محققان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت دستگاه SVM موتور (مدلاسیون بردار فضایی ) شده اند که در صورت استفاده از آنها در کولر علاوه بر کاهش هزینه تولید میزان مصرف انرژی خانواده ها را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شرکت ایده پردازان سیم پیچ از شرکت های خصوصی مستقر در مرکز رشد جامع واحدهای فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت دستگاه SVM موتور شد.
قاسم مصلحی، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این باره اظهار داشت: این دستگاه در لوازم خانگی و صنعتی همچون کولر، ماشین لباسشویی، و الکترو پمپها کاربرد دارد.
وی افزایش ضریب قدرت از 6 دهم موتور کولرهای معمولی به بیش از 99 صدم را از مزیت های بارز این دستگاه عنوان کرد و بیان داشت: کاهش جریان برق مصرفی از 5 آمپر موتورکولر معمولی به 5/2 آمپر از دیگر ویژگی های این دستگاه است.
مصلحی به قیمت بسیار پایین و توانایی هم فاز کردن جریان با ولتاژ ورودی توسط این سیستم اشاره کرد و گفت: کاهش هارمونیک جریان و ولتاژ ورودی از 80 درصد اینورتر (دستگاه کنترل دار موتور) کنونی به 6 درصد و عدم وابستگی به نوسانات ولتاژ برق شهر و ولتاژ خروجی AC سه فاز تثبیت شده، از دیگر مزیت های دستگاه مدلاسیون بردار فضایی ساخته شده در شرکت ایده پرداز سیم پیچ است.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه، دستگاه SVM موتور مجهز به سنسورهای عکس العمل محیطی نظیر سنسور دما است، اظهار داشت: این دستگاه با تغییر دمای محیط، سرعت دور موتور را تغییر داده و در صورت کاهش 20 درصدی در دور موتور، علاوه بر کاهش 50 درصدی مصرف انرژی، شرایط محیطی مطلوبی را نیز برای خریدار ایجاد می کند.
وی مدت زمان طراحی و ساخت دستگاه SVM موتور شرکت ایده پردازان سیم پیچ را ، حدود سه سال عنوان کرد و ادامه داد: این دستگاه علاوه بر هوشمند بودن و پیچیدگی های خاص در طراحی، موجب کاهش قیمت موتورهای کولر مورد استفاده در کشور می باشد.
به گفته این مدیر مرکز علمی و فناوری، هم اکنون بیش از 10 میلیون کولر وجود دارد که در صورت استفاده از دستگاه مدلاسیون بردار فضایی با ضریب قدرت بالا به جای موتورهای کولر فعلی، سالانه بیش از دو هزار مگاوات برق که معادل هزار و 600 میلیارد ریال است، صرفه جویی در مصرف انرژی خواهیم داشت.
گفتنی است، شرکت ایده پردازان سیم پیج در سال 1383 تاسیس و با استقرار در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، موفق به دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت سیم پیچ الکترو موتور اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، تایمر الکترونیکی و اینورتر کنترل دور موتور شده است.
شماره 023 ساعت 10:45 تمام
۰ نفر