وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری:
مدیری با سابقه علمی و سیاسی می تواند منشا تحول در دانشگاه باشد
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/06/11
سیاسی.وزرای پیشنهادی.دانشجو
وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای تصدی پست وزارت علوم تحقیقات و فناوری با
بیان اینکه مدیری با سابقه علمی و آشنا با مسایل سیاسی می تواند منشا
تحول در دانشگاه متناسب با نیازهای اساسی آن باشد اظهار داشت : از عمق
جان باور دارم و معتقدم که حرکت دانشجویان مسلمان همواره در خدمت نظام و
انقلاب بوده است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا کامران دانشجو روز چهارشنبه پس از نطق
نمایندگان موافقان و مخالفان خود ضمن تشکر از آنان به بیان معرفی خود
پرداخت و گفت: اینجانب کامران دانشجو در سال 1343 در تهران به دنیا
آمدم ، و تحصیلات خود در دوره های دبستان، دبیرستان در شهرهای تهران و فسا
به پایان رساندم.
وی خاطر نشان کرد: پدرم از قضات دادگستری و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب
اسلامی به مدت 12 سال مدیر کل دادگستری استان سمنان و سال ها در دیوان
عدالت اداری مشغول به کار بود.
وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری با اینکه در دوره های کارشناسی و
کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کرده است، گفت : بعد از فتوای تاریخی معمار
کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره ) درخصوص سلمان رشدی مرتد به همراه برادر
و هفت تن از دوستانم از کشور انگلیس اخراج شدیم و در سال 1368 در وزارت
سپاه سابق همزمان که در دانشگاه به صورت حق التدریس بودم، مشغول کار شدم.
وی افزود : در سال 1373 به عضویت هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
در آمدم و بعد از گذاراندن دوره استادیاری و در نهایت استاد تمامی در
دانشگاه مشغول به تدریش شدم .
دانشجو با بیان اینکه پنج کتاب را به تالیف درآوردم و 80 مقاله را به چاپ
رساندم که بیش از 20 مقاله آن در ISI به چاپ رسیده است، گفت : همچنین 29
طرح تحقیقاتی با منابع دفاعی انجام داده ام که این مقالات در زمینه رفع
برخی از مشکلات دفاعی کارساز بوده است.
وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه سوابق من بیانگر آن است که به عنوان یک
سرباز کوچک همواره در خدمت انقلاب و مردم بوده ام، گفت : این افتخار
بزرگی است برای یک سرباز نظام با وجود صبغه فرهنگی و علمی مدتی نیز در
جبهه سیاست به خدمت گذاری به مردم مشغول بودم.
وی افزود : هر چند سوابق من علمی و فرهنگی و پژوهشی است، اما در طول
چهار سال گذشته مسئولیت های اجرایی و سیاسی داشته ام و همواره از نظرات
دانشگاهیان و نخبگان استفاده کرده ام.
دانشجو ضمن دفاع از سوابق و برنامه های خود یادآور شد : یک مدیری با
سابقه علمی و آشنا با مسایل سیاسی می تواند منشا تحول در دانشگاه متناسب
با نیازهای اساسی آن باشد.
وزیر پیشنهادی علوم خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد : بازگشت من به
دانشگاه و کارهای علمی و پژوهشی بازگشت به خانه اصلی است که با کوله باری
از تجربه در بخش های مختلف می تواند منشا تحولات عظیم باشد.
وی از تحقق عدالت آموزش عالی به عنوان یکی از برنامه های کاری خود دانست
و گفت : توانمندسازی آحاد جامعه برای روبرو شدن با مسایل چند وجهی که
ابعاد سیاسی ، اقتصادی و آموزشی دارد، در دستور کار قرار گرفته است.
دانشجو در ادامه سخنان خود گفت : بر خود فرض می دانم از تمامی وزرای
قبلی به ویژه جناب آقای دکتر زاهدی که منشا خدمات ارزنده ای بوده اند که
تشکر کنم.
**کیفی کردن نظام آموزشی متناسب با نیازهای جامعه را با قدرت پیگیری می
کنم
وزیر پیشنهادی ایجاد آرامش و امنیت روانی در میان داوطبان و توسعه ظرفیت
دانشگاه ها از رهگذر برنامه ریزی و ظرفیت پذیری را از دیگر برنامه های
اولویت دار خود دانست و گفت : کیفی کردن نظام آموزشی متناسب با نیازهای
جامعه را با قدرت پیگیری می کنم.
وی اضافه کرد : برای عدالت آموزشی و جلوگیری از مهاجرت های بی رویه باید
در مناطق محروم متناسب با نیازهای مناطق رشته های جدید دانشگاهی ایجاد
کنیم.
دانشجو یادآور شد : ما همچنین باید بدانیم که در 50 سال آینده دنیا در چه
مرحله وگذاری قرار می گیرد و ما در چه زمینه هایی می توانیم یک قطب
علمی باشیم.
وی در ادامه گفت : برنامه ریزی آموزشی و تلاش برای رساندن سهم پژوهش در
تولید ناخالص ملی در دوره جدید در دستور کار قرار می گیرد.
**تجاری سازی علمی باید در دانشگاه مورد توجه ویژه قرار گیرد
وزیر پیشنهادی تعیین اولویت های پژوهشی کشور را از دیگر برنامه های کاری
خود بیان کرد و گفت : باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که مسایل مورد
نیاز کشور در بخش های مختلف مورد پژوهش قرار گیرد و از کارهای تحقیقاتی و
پژوهشی غیر ضروری و تکراری جلوگیری شود.
وی تجمیع و هم افزایی در بخش پژوهش در حوزه های دولتی و غیر دولتی، رسیدن
به جایگاه برتر علمی در منطقه بر اساس برنامه پنجم را از دیگر برنامه
هایی دانست که در صورت اعتماد نمایندگان به برنامه هایش برای تحقق آن تلاش
می کند.
دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله ثبت اختراعات در کشور اشاره
کرد و گفت : تعداد ثبت اختراعات به تنهایی نمی تواند عامل اصلی باشد
بلکه میزان فروش اختراعات و تحقیقات علمی است و تجاری سازی علمی باید در
دانشگاه به عنوان یک اصل مورد توجه ویژه قرار گیرد.
دانشجو جهت دهی به بخش تحقیقات، حمایت مادی و معنوی از نخبگان ، ایجاد
روحیه دوستی و صمیمت میان دانشجویان، تشکل های دانشجویی و محیط علمی کشور
و همچنین تقویت هر چه بیشتر رابطه حوزه و دانشگاه را از دیگر برنامه های
کاری خود دانست.
**با تمام وجود برای حفظ حریم خصوصی و آزادی بیان تلاش می کنم
وزیر پیشنهادی علوم روحیه پژوهشگری ، شجاعت، صداقت، عاطفی و پرانرژی بودن
را ویژگی های دانشجویان ایرانی دانست و گفت : معتقدم این یک فرصت است
برای اینکه نظام جمهوری اسلامی تا به اهداف والای خود در عرصه های مختلف
نزدیک تر شود.
وی استکبار ستیزی را از دیگر ویژگی های دانشجویان مسلمان دانست و تاکید
کرد: دانشجویان همواره در مقابله با زورگویی و روحیه استکباری دشمنان
واکنش نشان داده و در مقابل آن ایستادگی می کنند.
دانشجو حفظ حریم خصوصی و آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی را از دیگر
اولویت های کاری خود دانست و گفت : با تمام وجود برای این دو شاخص اصلی
و مهم تلاش می کنم.
**مبارزه با آپارتاید علمی
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری مبارزه با آپارتاید علمی را یکی از
برنامه های خود اعلام و بر تلاش برای دستیابی همه کشورها به علوم و فنون
روز تاکید کرد.
کامران دانشجو در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تشریح
برنامه خود در حوزه بین الملل پرداخت.
وی اظهار داشت که این حوزه باید از جایگاه ممتازی برخوردار شود که متناسب
با چشم انداز 20 ساله باشد.
دانشجو گفت: تاکنون برای این حضور موثر، تلاش در خوری صورت نگرفته است.
وی بازاریابی بین المللی برای آموزش عالی را از جمله این برنامه ها ذکر
کرد و گفت: باید درصدی از ظرفیت دانشگاه های دولتی و غیردولتی در رشته
های پایه، مهندسی و بخشی از علوم انسانی با رعایت ملاحظات به دانشجویان
خارجی اختصاص یابد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برای دولت دهم تقویت دیپلماسی علمی
برای تعاملات منطقه ای از طریق صدور خدمات فنی و مهندسی و علوم انسانی و
تقویت حضور در سازمان های منطقه ای از جمله اکو و یونسکو را از دیگر
برنامه ها بیان کرد.
وی ایجاد شرکت یا موسسه تحقیقات بین المللی برای حضور ایرانیان خارج از
کشور برای کاربری واقعی را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد.
دانشجو توجه به اشتغال دانش آموختگان با جهت دهی نهادهای تاثیرگذار،
تقویت دانشگاه های مناطق محروم با ایجاد جاذبه برای دانشجویان و اساتید
برجسته را از برنامه های متفرقه خود بیان کرد.
وی تاکید کرد که این برنامه ها زمانی کارساز می شود که از نگاه جهان بینی
اسلامی باشد.
**توضیحات لاریجانی در رابطه با مدرک دانشجو
در ادامه سخنرانی دانشجو، رییس مجلس شورای اسلامی با ارایه توضیحاتی در
خصوص مدرک دانشجو و این که صحت آن توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی و
تایید شده است از دانشجو خواست تا خود در این باره توضیح دهد.
دانشجو هم با اشاره به حاشیه سازی ها و جوسازی های سایت های غیرمعتبر،
مرجع رسمی و معتبر را در این زمینه وزارت علوم اعلام کرد و گفت: مدارک اش
سال 68 در زمان وزارت دکتر فرهادی ارزشیابی شده است.
وی افزود: تمامی مدارک را در هفتم شهریور ماه به رییس کمیسیون آموزش و
تحقیقات مجلس ارایه کرده است و عباسپور نیز پس از بررسی و تایید کمیسیون،
در مصاحبه های مختلف همه شایعات را تکذیب کرده است.
**با مفسده باید برخورد شود
دانشجو درباره دانشگاه آزاد هم گفت: دانشگاه آزاد را در مقابل دانشگاه
های دولتی نمی دانم بلکه مکمل و در کنار آن می بینم.
وی اظهار داشت: البته اگر مفسده ای باشد چه دولتی و چه غیر دولتی باید
در چارچوب قوانین و مقررات با آنها برخورد شود.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه نهضت خوابگاه سازی از طریق
ارتباط با خیرین، نوسازی و تقویت بناها، توجه به وضعیت معیشتی کارمندان
دانشگاه ها را از دیگر برنامه های خود بیان کرد.
وی بر توجه به دغدغه های معیشتی دانشجویان و تقویت وام دانشجویان تاکید
کرد.
دانشجو نمایندگان مردم را سرمایه های فکری بی بدیل خواند و تاکید کرد که
همه برنامه ها در سایه تعامل دولت و مجلس که امروز وجود دارد اجرایی می
شود.