گزارش مقایسه ای عملکرد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری منتشر شد
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/03/04
علمی آموزشی.وزارت علوم.گزارش عملکرد
گزارش مقایسه ای عملکرد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در حوزه های مختلف
آموزشی ، پژوهشی ، فناوری ، دانشجویی و فرهنگی طی دوره های مختلف منتشر
شد .
به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات و
فناوری، گزارش مقایسه ای عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی دوره
های مختلف نشان از رشد جهشی تولیدات علمی و ثبت اختراعات در کشور در کنار
افزایش قابل توجه شمار اعضای هیات علمی و ظرفیت پذیرش دانشجو طی چهار
سال اخیر دارد.
راه اندازی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و رتبه بندی دانشگاههای جهان
اسلام با هدف افزایش فضای رقابتی میان دانشگاههای کشورهای اسلامی برای
اولین بار انجام شد.
براساس این گزارش، ایجاد 14 دوره جدید در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد در
زمینه فرهنک، هنر و تاریخ اسلامی، بیانگر توجه ویژه این وزارتخانه به
ظرفیت ها و قابلیت های ناشناخته در این حوزه است.
همچنین ثبت نام اینترنتی تمام آزمون های سازمان سنجش و پرتاب کاوشگر به
فضا از جمله اقداماتی است که برای اولین بار در وزارت علوم به اجرا درآمد
در گزارش عملکرد این وزارتخانه از سال 1360 تا 1388 و به صورت بازه
های زمانی چهار و هشت ساله مقایسه شده است.
براساس بخشی از این گزارش ، تولیدات علمی ایران نمایه شده در ISI در
فاصله سالهای 60 تا 63 ، 747 مقاله بود که این میزان در فاصله سالهای
84 تا 88 به 34 هزار و 893 مقاله افزایش یافت.
همچنین براساس این گزارش آمار اختراعات ثبت شده در ایران در فاصله
سالهای 60 تا 63 ، 934 اختراع بود که در فاصله سالهای 1384تا1387 به
25 هزار و 899 اختراع افزایش یافت.
* تولیدات علمی ایران نمایه شده در پایگاه ISI
شمار کلی تولیدات علمی ایران نمایه شده در پایگاه آی اس آی، در سالهای 60
تا 67 رقم 1327 بوده است که به رقم دو هزار 636 در سالهای 68 تا 75
رسیده است. شمار تولیدات علمی در سالهای 76 تا 83، نیز 14 هزار و 812
بوده و به 34 هزار و 893 در سالهای 84 تا 87 افزایش یافته است.
میانگین سالانه تولیدات علمی ایران در پایگاه آی اس آی از رقم یک هزار و
850 در سالهای 76 تا 83 به هشت هزار و750 در سالهای 84 تا 88 رسیده است.
* رشد جهشی ثبت اختراعات در کشور طی سالهای 84 تا 87
آمار اختراعات ثبت شده در ایران از رقم 934 اختراع در سالهای 60 تا 63 به
521 اختراع در سالهای 64 تا 67 رسیده است. روند کند افزایش ثبت اختراعات
در دوره های بعد همچنان ادامه دارد. بطوری که در سالهای 68 تا 71 به رقم
774 و در سالهای 72 تا 75 به 969 رسیده است. در سالهای 76 تا 79
اختراعات به یک هزار و 495 و در سالهای 80 تا 83 به چهار هزار و 322
افزایش یافته است.
ثبت 25 هزار و 899 اختراع در فاصله سالهای 84 تا 87 نشانگر رشد جهشی ثبت
اختراعات در کشور طی این بازه زمانی است.
* انجمن های علمی دانشجویی
در فاصله سالهای 60 تا 83 تنها 640 انجمن علمی در سطح کشور فعالیت داشته
که این رقم در فاصله سالهای 84 تا 88 به دو هزار و 214 انجمن افزایش
یافته است.
* پارک های علم و فناوری
از سال 60 تا 75 پارک علم و فناوری و به تبع آن مراکز رشد واحدهای فناور
و شرکتهای مستقر در این پارک ها وجود نداشته است.
در سالهای 76 تا 79 یک پارک علم و فناوری ایجاد می شود که 12 شرکت در آن
مستقر می شود.
طی سالهای 80 تا 83 شمار پارک های علمی به 10 می رسد و برای اولین بار 36
مرکز رشد در آنها ایجاد می شود و شمار شرکتهای مستقر در این پارک ها به
551 شرکت افزایش می یابد.
طی سالهای 84 تا 87 ، 12 پارک ایجاد می شود و 40 مرکز رشد و یک هزار و
25 شرکت در آنها استقرار می یابد و به این ترتیب تعداد پارک های فعال علم
و فناوری کشور به 23 پارک افزایش می یابد.
* شمار مراکز تحقیقاتی
تعداد مراکز تحقیقاتی در سطح کشور از 86 مرکز در سال 60 به 195 مرکز در
سال 83 افزایش می یابد. در این حوزه افزایش شمار مراکز تحقیقاتی به 494
مرکز در سال 87 ، نشانگر رشد جهشی است.
* تعداد کل دانشجویان
تعداد کل دانشجویان از 145 هزار دانشجو در سال 63 ، به 3 میلیون و 581
هزار و 70 دانشجو در سال 87 افزایش یافته است.
شمار دانشجویان در سال 83 به رقم 2 میلیون و 117 هزار و 471 دانشجو می
رسد. افزایش قابل توجه شمار دانشجویان در فاصله سال های 84 تا 87 ، با
رقم سه و نیم میلیونی قابل مشاهده است.
جمعیت دانشجویی در حال حاضر حدود 6/3 میلیون نفر است که شاخص دانشجو در
هر صد هزار نفر به بیش از 5 هزار نفر می رسد.
* ظرفیت پذیرش دانشجو
در حال حاضر یک میلیون و 250 هزار داوطلب ورود به آموزش عالی وجود دارد
که برای اولین بار ظرفیت پذیرش دانشجو از تعداد داوطلبان فراتر رفته و
امکان قبولی برای تمام شرکت کنندگان در آزمون های مختلف دولتی و غیردولتی
در سال تحصیلی 89-88 وجود دارد.
میزان پذیرش دانشجو در سال 83 ، 687 هزار و 500 تن بوده است که به یک
میلیون و 364 هزار در سال 87 رسیده و امسال به یک میلیون و 502 هزار
افزایش یافته است.
ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا از 28 هزار و 255
تن در سال 83 به 63 هزار و 60 در سال 87 و 81 هزار تن در سال 88 افزایش
یافته که رشد حدود سه برابری را در سال 88 در مقایسه با 83 نشان می دهد.
تعداد رشته محل های دایر در مقطع دکترا نیز از 635 رشته در سال 83 به 920
رشته در سال 88 رسیده است.
در مورد کارشناسی ارشد نیز تعداد رشته محل های دایر از رقم سه هزار و پنج
در سال 83 به پنج هزار 813 رشته در سال 88 افزایش یافته است.
* شمار موسسات غیردولتی -غیر انتفاعی
شمار موسسات غیردولتی غیرانتفاعی ، در سالهای 71 تا 75، 21 موسسه اعلام
شده است که در سال 83 به 71 موسسه افزایش می یابد. در سال 87 ، 240
موسسه در کشور فعالیت داشته اند.
* شمار مراکز علمی -کاربردی
در فاصله سالهای 71 تا 75 ، 29 مرکز علمی کاربردی در کشور ایجاد شد که
تعداد آنها تا سال 83 ، به 308 مرکز رسید. در سال 87 ، 579 مرکز علمی
کاربردی فعال در کشور وجود داشته است.
* شمار مراکز دانشگاهی پیام نور
شمار مراکز دانشگاهی پیام نور از 29 مرکز در سال 67 ، به 488 مرکز در سال
87 رسیده است.
تعداد مراکز آموزش عالی (دولتی و غیردولتی ) در سال 83 ، 1300 مرکز بوده
که به 2158 مرکز در سال 87 افزایش یافته است. این رقم نشانگر رشد 60
درصدی در این زمینه است.
* تعداد اعضای هیات علمی وزارت علوم
تعداد کل اعضای هیات علمی وزارت علوم از رقم پنج هزار 794 عضو در سال 67
به 18 هزار و 219 تن در سال 87 رسیده است.
تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور از 13 هزار و 750
تن در سال 70 با افزایش حدود پنج برابری به 63 هزار و 289 تن در سال 87
رسیده است.
* اعتبارات هزینه ای ، عمرانی
اعتبارات هزینه ای جاری وزارت علوم و دانشگاهها و موسسات آموزشی پژوهشی
وابسته در سالهای 79 تا 83 رقم 17 میلیون و 808 هزار و 691 ریال بوده که
به رقم 52 میلیون و 941 هزار و 245 ریال در سالهای 84 تا 88 افزایش یافته
است. رشد پنج سال اخیر بالغ بر 197 درصد و به عبارت دیگر معادل 97/2
برابر است.
رشد اعتبارات برنامه چهارم توسعه بدون لحاظ متمم های بودجه، 197 درصد رشد
داشته و نسبت به برنامه سوم توسعه با لحاظ متمم های دریافتی در طول
برنامه چهارم توسعه این رقم 215 درصد رشد داشته است.
اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (عمرانی ) وزارت علوم و دانشگاهها و
موسسات آموزشی پژوهشی وابسته از سال 79 تا 83 بالغ بر 5 میلیون و 960
هزار و 400 ریال بوده و از سال 84 تا 87 بالغ بر 17 میلیون و 424 هزار و
600 ریال شده است که رشد 192 درصدی و به عبارت دیگر 9/2 برابری را نشان
می دهد.
* اعتبار پرداخت شده وام های دانشجویی
اعتبار پرداخت شده وام های دانشجویی در چهار سال اخیر مبلغ 2 میلیون و
995 هزار و 218 ریال است که نسبت به رقم 579 هزار و 31 ریال پرداختی در
سالهای 80 تا 84 ، حدود 417 درصد و به عبارت دیگر پنج برابر رشد داشته
است.
* اولین ها در وزارت علوم
برای اولین بار در کشور در سال 88، ظرفیت پذیرش دانشجو از تعداد
داوطلبان ورود به آموزش عالی فراتر رفته است. ظرفیت پذیرش یک و نیم
میلیون و شمار داوطلبان یک میلیون و 250 هزار نفر است.
* راه اندازی طرح نمایه سازی و رتبه بندی مقالات و مجلات به نام پایگاه
استنادی علوم جهان اسلام ISC با هدف ارزیابی و رتبه بندی دانشمندان،
پژوهشگران، نشریات علمی و کشورهای جهان اسلام و همچنین تعیین مقالات داغ،
مشخص کردن نویسندگان پر استناد و مقالات پر استناد و در نهایت سنجش و
ارزیابی عملکرد
پژوهشی کشورهای اسلامی عضو سازمان کنفرانس اسلامی.
* رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام با هدف بسترسازی برای ارتقای کیفیت
آموزش عالی کشورهای اسلامی، افزایش فضای رقابتی میان دانشگاهها و موسسه
های آموزش عالی کشورهای اسلامی در رقابت این دانشگاهها با معتبرترین
دانشگاههای جهان و کمک به توسعه علم و فناوری در جهان اسلام.
* پرتاب اولین محموله کاوشگر به فضا به گونه ای که تمام سیستم ها با
موفقیت عمل کرد و محموله به سلامت به زمین بازگشت و برای اولین بار عکس از
زمین توسط یک کاوشگر ایرانی گرفته شد.
* طراحی و ساخت تجهیزات و سامانه های پیشرفته دفاعی از جمله سامانه های
راداری و موشکی.
* اصلاح آیین نامه ارتقا و قائل شدن امتیاز برای ارتقای جایگاه رفتار و
اخلاق علمی و توجه به شاگردپروری، فناوری ، نوآوری، پژوهش های کاربردی و
ثبت اختراع و توجه به مقالات آی اس سی.