۱ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9626564
T T
۰ نفر
اردشیر کامکار: هنر نیاز به قانونی دارد تا آن را حمایت کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/01 فرهنگی.اردشیر کامکار.قانون کپی رایت تهران- اردشیر کامکار نوازنده برجسته کمانچه گفت: اگر قانون وجود نداشته باشد هنرمندان پشتوانه ای برای حفظ و تولید آثار خود نخواهند داشت و ممکن است هر کسی به خود اجازه دهد با فکر آسوده و بدون نگرانی از اینکه با او برخورد می شود از آثار هنری سوء استفاده کند.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا از انجمن موسیقی، این نوازنده کمانچه و مدرس موسیقی افزود: کپی های غیرمجاز سال هاست در ایران رواج دارد و ما نیز از تصویب قانونی برای کپی رایت در کشورمان ناامید شده ایم.
اردشیر کامکار گفت: ایران تنها کشوری است که هیچ قانونی پیرامون این مساله ندارد در صورتی که اگر در کشورهای دیگر افراد یا شرکت ها از قوانین کپی رایت تبعیت نکنند علاوه بر پرداخت جریمه، ممکن است تعطیل شود و به علت همین برخوردهای قانونی امکان تخلف کاهش یافته است.
این هنرمند در ادامه گفت: ریشه مشکلات این حوزه را تنها در یک مساله می دانم و آن بی توجهی مسوولان امر به این موضوع است، چرا که هیچ گاه مسوولان برای حل مشکل کپی رایت چاره ای نیندیشیده و در پی تدوین و اجرای قانونی مدون در این عرصه نبوده اند. به همین علت این همه نابسامانی در عرصه هنر و موسیقی پدید آمده است.
کامکار همچنین عدم وجود قوانین کپی رایت در ایران را عاملی دانست که روند رشد هنر را با مشکل ایجاد می کند و اظهار داشت: متاسفانه این روند اشتباه که سال هاست درگیر آن هستیم فرصت های بسیاری را برای رشد هنر از ما می گیرد و اگر شرایط به همین صورت پیش برود خلاقیت هنری را نیز کم رنگ خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه هنر نیاز به قانونی دارد تا آن را حمایت کند گفت: اگر قانون وجود نداشته باشد هنرمندان پشتوانه ای برای حفظ و تولید آثار خود نخواهند داشت و ممکن است هر کسی به خود اجازه دهد با فکر آسوده و بدون نگرانی از این که با او برخورد می شود از آثار هنری سوء استفاده کند.
این نوازنده صاحب نام کمانچه همچنین گفت: مسوولان باید هر چه سریع تر فکری به حال مساله حق مالکیت مولف بکنند تا بستر جامعه برای رشد هنر و تولید آثار هنری فراهم شود چرا که شرایط موجود برای هنرمندان ناامنی فکری ایجاد کرده و از پویایی هنر می کاهد.
اردشیر کامکار پیوستن ایران به قانون کپی رایت جهانی را امری مفید دانست و عنوان کرد: به طور حتم پیوستن به قانون کپی رایت جهانی می تواند ما را در برطرف کردن بسیاری از نابسامانی های موجود در عرصه هنر و آثار هنری یاری دهد و صد در صد مفید و موثر واقع شود.
شماره 090 ساعت 16:01 تمام
۰ نفر