۱۱ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9614965
T T
۰ نفر

مسجد جان بهان شهرستان بستان آباد ثبت ملی شد

۱۱ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9614965
مسجد جان بهان شهرستان بستان آباد ثبت ملی شد ...........................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 1390/07/11 اجتماعی.داخلی.میراث فرهنگی.ثبت ملی تبریز- مسجد ;جان بهان ; شهرستان بستان آباد که متعلق به دوره قاجار است، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
دبیر کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: این مسجد به نام روستایی که در آن واقع شده معروف می باشد که با شماره 29572 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
تراب محمدی افزود: این بنای زیبا با پلان مستطیل شکل به ابعاد 22 در 13 متر با کشیدگی شمالی - جنوبی ساخته شده است و پوشش سقف گنبدی و در طرفین گنبد مرکزی از نوع گهواره ای است که طاق های تیزه دار داخلی و طاق های نیم دایره در نمای خارجی از مشخصات اثر به شمار می رود.
وی اضافه کرد: یک گنبد مرکزی اجرا شده بر روی طاق های تیزه دار، فضای پیش ورودی، شبستان، آبدارخانه و وضوخانه فضاهای مسجد مذکور را تشکیل می دهند.
محمدی، با بیان اینکه مالکیت مسجد جان بهان دولتی و در اختیار اوقاف و امور خیریه استان است، گفت: ایزوگام پشت بام و گچ کاری داخلی از جمله تعمیرات انجام شده در این مسجد است.
وی گفت: آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی، تحت نظارت و مراقبت سازمان میراث فرهنگی بوده و هرگونه اقدام و عملیاتی که موجب تغییر هویت اثر شود، ممنوع است و بازسازی آنها با تایید و نظارت سازمان انجام می شود. 7236/593
۰ نفر